Menu
نویسنده مطلب : محمد مقیمی

مطلب مورد بحث:

استدلال چیست؟ فرم استاندارد یک استدلال را چگونه بنویسیم؟


شب گذشته  شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان بود  و پیام زیر از طرف دوستی برای من ارسال شده بود
که برای حل تمرین درس همان پیام را اینجا کپی میکنم.
 
“لَیلَهُ القَدرِ”?
 دقت کن!
“لیل”،
شب است.
 “لیله” هم شب است .
 اما در جهانِ سالکان، معنایِ وجودی
این دو یکسان نیست.
چه “لیل”، مذکر
است و “لیله” مؤنث.
و تمام داستان از همینجا
آغاز می شود. در سوره ی قدر، “لیله” را بکار می بَرَد. مؤنث را.
و این شبی است که آبستن
حوادث شگرف است.
چه تمام اتفاقات در وجود
او می افتد.
 در “لیل”، که مذکر است،
داستان، پوشندگی است.
 به تاریکی رفتن است، “وَ اللَّیلِ
اِذا یَغشَی” ( قسم به شب آنگاه که می پوشاند).
اما در “لیله”،
داستان نزول نور است، حکایت حیات و بالندگی است.
در “لیل”، سکون
و به خواب رفتن است، در “لیله”، بیداری و احیاء است.
 و این “لیله” است که
از هزار ماه بهتر است، چرا که “قدر”، مضاف الیه او شده است.
 از این منظر، “لیله”
اشاره به نیروی مؤنث کل است.
 آن نفس پاکِ پذیرا.
همانکه قدرت پرورش دهندگی
را به وفور در خود دارد.
 همان وجودی که مهبط ملائکه و روح
است.
 وجودی که “کل امر”، در
جهان او به وقوع می پیوندد و انسان های کامل از وجود اوست که به منصه ظهور می رسند.

“لیله”
اشاره به وجه هستی ساز وجود است، هر شبی نیست.
 نمی تواند باشد، زیرا یکی است،
فرد است.
 “لیله”، تسلیم محض است.
جز این باشد، نزولی در
کار نیست.
 خیر و برکت کجا فرود آیند؟! ای
دوست، وجودت را با تسلیم محض، برای نزول بهترین ها آماده کن.
در این چند روز باقیمانده،
با مراقبه ای جانانه بیدار باش.
 اَحیاء را اِحیاء کن.
شب زندگان را دریاب.
و بدان آنچه در عالَم
کبیر اتفاق افتد، در عالَم صغیر نیز که تو باشی، اتفاق خواهد افتاد.
 “لیله” خود را آماده کن و امسال از او
خواستش را بخواه.
 دست از خواست خود بر دار، تا او
هر آنچه که خود صلاح می داند بر تو فرود آرد. جز صلاحش چیزی مخواه.
 در دعاهایت دستور نده، چون گذشته
آرزوهایت را لیست نکن.
بلکه تمام وجودت را تسلیم
وار در اختیارش بگذار.
یکبار هم که شده حرف گوش
کن و در برابرش یک پذیرش تام باش.
چون “لیله”
باش، آرام و پذیرا.
و نترس، زیرا آن،
“سلام” است تا طلوع سپیده دم.
 و هشیار باش وقتی قرآن می فرماید
که؛ خداوند بین آدمی و قلبش است، وقتی می فرماید؛ “اِنَّ مَعِیَ رَبّی”،
پس دریاب که این عظمت ها از کجا به کجا نازل می شود و مرکزش کجاست.

 قدر این لیله ات را بدان.
 

فرض ۱: لیله مونث است
و می توان از آن معنای آبستن را استنباط کرد
فرض ۲: لیل مذکر است
و می توان از آن معنای پوشاندن نور را برداشت کرد
فرض ۳: افضل بودن “لیله”
به خاطر مضاف الیه قرار گرفتن “قدر” است
فرض ۴: مونث بودن که
در خود پذیرا بودن را هم دارد،  درارای
قدرت پرورش دهندگی است
فرض ۵ : اگر
“لیله”  تسلیم محض نباشد، در آن
نزولی رخ نمیدهد
فرض ۶: برای نزول خیر
و برکت بستری لازم است و “لیله القدر” بهترین بستر برای آن است
فرض ۷: تو بر صلاح
خویش آگاه نیستی و  تنها خداست که صلاح هر
بنده را می داند

فرض ۸: خداوند بین بنده و قلب بنده قرار دارد
و  جدا از بنده نیست

نتیجه ۱: “لیله” اشاره به وجه هستی ساز وجود
است، و با شبهای عادی فرق دارد
نتیجه ۲: اگر در
برابر اراده پروردگار تسلیم محض باشی، خیر و برکت بر وجود تو نازل خواهد شد
نتیجه ۳: بدان که اگر
خواستی خدا را بجویی؛ او را در قلب خود بجوی