Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تبلیغات اثربخش یا ساختن گورستان برند – درس ۶


گورستان برند در بحث برند و برندسازی به چه معناست و کمپین تبلیغاتی چگونه ممکن است یک برند را به جای شهرت به گورستان برند هدایت کند

آیا شما هم از جمله شرکتهایی هستید که آرزو دارید روزی نامتان روی تمام بیلبوردهای شهر بیاید؟ شاید هم از جمله شرکت‌هایی باشید که همین الان، نامتان را هر روز مردم در روزنامه‌ها می‌بینند و در رادیو می‌شنوند و انواع بیلبوردها و تبلیغات محیطی را برای تثبیت موقعیت برند خود به کار می‌برید؟ شاید هم طراح کمپین تبلیغاتی باشید و شغلتان، کمک کردن به شرکت‌ها برای مطرح کردن بیشتر برندشان باشد. اما، آیا تا به حال دقت کرده‌اید که بسیاری از ما  به عنوان متخصص و فعال حوزه تبلیغات، به جای «برندی با موقعیت برتر»، برند خود را به گورستان برندها هدایت می‌کنیم؟

معمولاً تبلیغات و افزایش میزان تشخیص برند توسط مخاطب، از جمله چیزهایی است که برای بسیاری از ما مطلوب به نظر می‌رسد (اگر با مفهوم تشخیص برند یا Brand Recognition آشنا نیستید، می‌توانید به درس دوم برند تحت عنوان «واژه‌های کلیدی در برند و برندسازی» مراجعه کنید).

 دیوید آکر، در کتاب خود تحت عنوان Building Strong Brands در این زمینه مدلی بسیار جالب تحت عنوان گورستان برند یا Brand Graveyard را مطرح نموده است که البته این مدل، در اصل توسط شرکت یانگ و روبیکم، پیشنهاد داده شده است.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

به تبلیغات محیطی در اطراف خود در هر شهری که هستید نگاه کنید. آیا برندهایی را می‌بینید که تبلیغات، آنها را به سمت گورستان هدایت کند؟

در صورتی که چنین برندهایی را می‌شناسید، چه راهکاری را برای وضعیت فعلی آنها مناسب می‌دانید؟ (لطفاً توضیح دهید)

۱- توقف موقت تبلیغات

۲- تغییر شکل تبلیغات به صورتی که یادآوری برند هم بهبود یابد.

۳- استفاده از سایر روشهای برندسازی

۴- سایر موارد پیشنهادی شما

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری برند و برندسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه برند و برندسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۳ نظر برای تبلیغات اثربخش یا ساختن گورستان برند – درس ۶

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سعید

    با سلام خدمت خانم آنیتا

    صرفاً جهت اطلاع عرض می کنم برند "هوم کر" که جدیداً وارد رقابت با بزرگان صنعت شوینده شده همان "تاید" سابق است. هرچند بعید می دانم به آن موفقیت برسد! در آن زمان یعنی حدود 50 سال قبل برند تاید که یکی از محصولات غول قدرتمند اقتصادی جهان یعنی P&G (مالک برندهایی مثل هد اند شولدرز، پنتن و ...) بود، سیاست بسیار موفقی برای محصول تاید در پیش گرفت. شخصی به نام آقای "پیرخاموشی" ملقب به "آقای تاید" با یک کلاه بوقی بر سر(!) روزانه به محلات جنوب تهران سرکشی می کرد. در منازل را می زد و زمانی که خانم خانه در را باز می کرد با نهایت احترام می گفت آیا پودر تاید در منزل دارید؟ خوب جواب از دو حالت خارج نبود. اگر داشت به عنوان جایزه، یک کارتن پودر تاید از آقای تاید دریافت می کرد. جالب تر اینکه اگر در منزلش پودر تاید نداشت بازهم یک کارتن پودر تاید به عنوان معرفی محصول به خانم خانه تحویل می داد!! اینچنین بود که بر اساس سیاستهای 50سال قبل P&G تاید تبدیل شد به سهم ذهنی مردم. علاوه بر آن مگر این آقا نمی توانست با ظاهری سنگین به محلات سرکشی کند؟ فلسفه این کلاه بوقی بر سرش چه بود؟ زمانی که با ماشین بزرگ سیاه رنگش وارد هر محله ای که می شد سیل کودکان حاضر در کوچه که منتظر روزی بودند که آقای تاید کلاه بوقی بر سر به محله آنان بیاید به دنبالش روان بوده وشعارهای کودکانه  آقای تاید آمد سر می دادند که همانها شدند بزرگان نسل بعد و پدران و مادران ما که هنوز هم بجای پودر از تاید استفاده می کنند.

    ببخشید که طولانی شد. فقط جهت اطلاع عرض کردم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .