Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شکل گیری خطوط روند و افق زمانی در نمودارهای تکنیکال


سئو و بحث رتبه متمم در الکسا

در یکی از بخش‌های درس تفکر سیستمی، توضیح دادیم که هر وقت راجع به یک سوال و چالش یا یک پاسخ و راهکار صحبت می‌کنیم، بلافاصله باید در مورد افق زمانی آن هم صحبت کنیم.

در بحث سرمایه گذاری و تحلیل بنیادین و تحلیل تکنیکال بازار هم، واژه‌هایی مانند کوتاه مدت (Short-Term) و میان مدت (Mid-Term) و بلندمدت (Long-Term) زیاد به کار برده می‌شوند. اما معنای کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت در بازارهای بورس و سایر بازارهای مالی چیست؟

اگر کسی به ما گفت که «خوب است سرمایه ‌های خودت را به دلار تبدیل کنی چون می‌گویند که دلار گران می‌شود»، بدیهی و منطقی است که بلافاصله باید بپرسیم: «در چه بازه‌ی زمانی؟ آیا فردا گران خواهد شد؟ یا منظورت این است که طی سه ماه یا شش ماه یا یک سال آینده، ارزش ریال در برابر دلار سقوط خواهد کرد؟». اگر مطلب مربوط به سفته بازی و سفته بازان را مطالعه کرده باشید، مشاهده کرده‌اید که نقش‌های مختلف در بازار ارز و سهام و … وجود دارد.

برای کسی به سفته بازی در بورس مشغول است، ممکن است در یک معامله خاص، «سه روز» به معنای افق زمانی بلندمدت باشد. اما برای یک شرکت سرمایه گذاری که به صورت تخصصی در حوزه‌ی سیمان یا خودرو فعالیت می‌کند، ممکن است یک سال، «افق زمانی کوتاه مدت» در نظر گرفته شود.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

از درس اول تحلیل تکنیکال به خاطر داریم که مهم‌ترین دلیل تعریف این شاخص‌ها و اعداد، حذف عامل احساسی در تصمیم گیری است. اثر حذف این عامل، مهم‌تر از وسواس بیش از حد در تعیین بازه‌های زمانی فوق و درصدهای مربوط به خطوط روند است.

تمرینی چالشی برای بحث و گفتگو

سئو و بحث رتبه متمم در الکسااگر مطلبی را که در بحث سایت الکسا مطرح کردیم مطالعه و بررسی کرده باشید، احتمالاً به خاطر دارید که سایت الکسا، در بخشی از گزارش خود نشان می‌دهد که چند درصد کسانی که وارد یک سایت شده‌اند، از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل وارد آن سایت شده‌اند.

آنچه در تصویر مربوط به این تمرین می‌بینید، درصد کسانی است که از طریق موتورهای جستجو و طبیعتاً عمدتاً گوگل، وارد سایت متمم شده‌اند.

معمولاً بعد از آشنایی با یک مفهوم جدید، انسان تمایل دارد آن را به هر موضوع مربوط یا نامربوطی تسری دهد. بعید نیست که شما هم خطوط مقاومت و حمایت را در این نمودار ببینید.

در اینجا دو موضع مختلف می‌تواند وجود داشته باشد:

موضع اول – قرار نیست که بعد از آشنایی با یک گردوی گرد، هر گردی را هم گردو ببینیم. هر جا که چند نقطه مینیمم و ماکسیمم در امتداد هم قرار گرفتند بحث تکنیکال شکل نمی‌گیرد. خصوصاً اینکه تحلیل تکنیکال برپایه عرضه و تقاضا و قیمت است و وقتی بازاری نیست و قیمتی نیست، تمام آن فلسفه بی معنی است.

موضع دوم – بحث تحلیل تکنیکال اگر چه در حوزه بورس با مفهوم قیمت و عرضه و تقاضا مطرح می‌شود، اما مبانی اصلی و پایه‌ای آن جدی‌تر و کلی‌تر است و اتفاقاً می‌تواند در بحث‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد.

لطفاً روی این سوال وقت کافی بگذارید (شاید حداقل یک ساعت) و فکر کنید و پس از اینکه گفتید طرفدار کدام موضع هستید، پاسخ کامل خود را هم بنویسید. در آینده، درس جدیدی در متمم آغاز مطرح شد که این سوال را به صورتی بسیار مفید و علمی، مورد بحث قرار می‌دهد…

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    نرگس کارخانه ، حسام میرمرتضوی ، مسعود فریدی ، پیمان سیفوری ، محمد صالح جمشیدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل تکنیکال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۶ نظر برای شکل گیری خطوط روند و افق زمانی در نمودارهای تکنیکال

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی اکبر شیری جیان

    درسته که هر گردی گردو نیست اما اگر کسی مفهوم گردی رو از شکل گردو یاد بگیره هر گردی براش تداعی کننده گردو میشه!

    ما در این درس مفاهیم تاثیرگذار روانشناسی و جامعه شناسی را از طریق بورس مطالعه کردیم ولی به نظر بنده اینها حقایقی هستند که در کل پدیده های اجتماعی وجود دارند مثلا اقبال یک حزب سیاسی در نگاه مردم، یا حتی تعداد تماشاگران فوتبال یا یک برنامه تلویزیونی.

    بنده نمودار مراجعه به سایت متمم توسط موتورهای جستجو رو از سایت السکا در تاریخ  95/01/14 درآوردم که در زیر با خطوط و نشانه هایی که من اضافه کردم آن را می بینید

     

    در این نمودار از Jan  تا اواخر Oct نمودار کاملا حول خط 10% در حال نوسان هست و همچنین خط مقاومت وحمایت هم همگرا هستن یعنی کسانیکه متمم به گوششون می خوره و می خوان سایت رو پیدا کنن توی این بازه حول و حوش 10% از کاربرا هستن و این نوسان هم به خاطر وجود سیکل زیر هست :

    1-سایت رو پیدا میکنن

    2-خوششون میاد

    3-معرفی میکنن به دوستان

    4-و حالا دوستاشون دنبال سایت در موتورهای جستجو می گردن

    اما در اواخر Oct تا اوایل Jul به یکباره نمودار یک جهش حدود 150% داره  و به ناگهان  25% کاربران سایت از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می شن! کاملا مشخصه که یه شوک به نمودار وارد شده! مثلا کسی تونسته یک تبلیغ غیر مستقیم از سایت در یک محیط پر مخاطب ( نسبت به تعداد کاربرهای سایت ) ارائه بده و مثلا اونها را با اسم متمم و یا حتی ممکنه آقای شعبانعلی آشنا کنه و اونها برای استفاده از سایت و یا حتی برای یکبار دیدن سایت وقت گذاشتن و سایت رو دیدن. اما پس از اون از ابتدای Jul  تا  Apr دوباره تعداد کاربران سایت که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت میشن دوباره داره به کانال 10% که برای این سایت وجود داشت برمی گرده.

    حالا یک نگاه به نمودار تعدادکل کاربرها در سایت السکا بندازیم تا تاثیر اون شوک رو ببینیم

     

    خب دقیقا زمانیکه رشد کاربرهای سایت متوقف و منفی شده یک شوک باعث شده تا تعداد کاربرها با شیبیی نزدیک به دوره قبل از رکود افزایش پیدا کنه ( که نشون دهنده اینکه تیم متمم خیلی حواسشون جمعه ) در انتها نیز دوباره وارد رکود شده که به نظرم به خاطر تعطیلات عید باشه

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .