Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نیمه تاریک برند


نیمه تاریک برند

conversation-logoکارمند‌های یک شرکت، دور میز غذاخوری نشسته‌اند و از موضوع جذاب همیشگی صحبت می‌کنند: مدیرشان. مدیر آنها فرد موفقی است که اکثراً او را دوست دارند. او از صبح‌های زود تا شب‌های دیر در شرکت کار می‌کنند و برای تک تک کارمندها وقت می‌گذارد. به مشکلات آنها فکر می‌کند و برای حل آنها تلاش می‌کند. در لا به لای بحث‌ها و گفتگوها، یکی از کارمندها چهره‌ای حاکی از تحقیر و تاسف به خود می‌گیرد و می‌گوید: «چه فایده. خانواده‌اش را به خاطر همین چیزها از دست داده. همسرش از او جدا شده. می‌گویند حتی دو هفته‌ یک بار هم به زحمت بچه‌هایش را می‌بیند».

conversation-logoچند دانشجوی جوان، در کلاس درس دانشگاه خود،‌ یک ارائه‌ی کلاسی در مورد استیوجابز آماده کرده‌اند. با هیجان در مورد او حرف می‌زنند. توضیح می‌دهند که دنیای تکنولوژی را می‌توان به دو دوره‌ی مستقل «قبل از جابز» و «بعد از جابز» تقسیم کرد. از خلاقیت‌های او می‌گویند و حرکت محکم در مسیر زندگی. کلیپ فیلم مربوط به آخرین سخنرانی او در استنفورد را هم آورده‌اند و پخش می‌کنند. طوری از استیو جابز تعریف می‌کنند که انگار یک «رهبر بزرگ اجتماعی» را تبلیغ می‌کنند. یکی از دانشجویان کلاس که از اول بحث تا این لحظه ساکت نشسته بلند می‌شود و می‌گوید: این قدر هم در مورد این آدم اغراق نکنید. او همان کسی است که حاضر نشد مسئولیت دختر خودش را بپذیرد و می‌گفت: او دختر من نیست.

conversation-logoیکی از بستگان اخیراً خودرو جدید خریده است: کیا سورنتو. با هیجان توضیح می‌دهد که خودروهای کیا خصوصاً سورنتو یکی از خودروهای خیلی ایمن دنیا هستند و سورنتو از نظر ایمنی «۵ ستاره» دریافت کرده است! یکی دیگر از فامیل که آنجا حاضر است و همیشه آماده است بر خلاف همه، حرفی بزند می‌گوید: نه! اون ماشین فقط در تصادف از جلو ایمنه! مگه نشنیدی؟! امسال ۹۰۰۰ تا کیا سورنتو رو برگردوندند به کارخونه! میگن اکسل جلو اگه بشکنه در جا چپ می‌کنه و میمیری! بحث ادامه پیدا می‌کند و یکی دیگر از حاضران در مورد امنیت خودرو پژو می‌گوید. دیگری به آتش سوزی‌ها اشاره می‌کند و یکی دیگر توضیح می‌دهد که اینها دعوای بین خودروسازهاست. وگرنه همه‌ی ماشینها آتش می‌گیرند و …

 همیشه این بحث‌ها وجود دارند. به محض اینکه از یک «برند شخصی» یا «برند سازمانی» صحبت می‌شود، داستانهایی هم از «شکست‌ها و ناکامی‌ها» یا «حقایق پنهان» مربوط به آن برندها مطرح می‌شود. به این داستانهای منفی، چه حقیقت داشته باشند و چه شایعه، «نیمه تاریک برند» گفته می‌شود. نقش نیمه‌ی تاریک برند در موقعیت یک برند در ذهن مخاطب چیست؟ صاحبان برند باید چه برخوردی با این نیمه‌ی تاریک داشته باشند؟

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

 

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    نریمان درافشان ، امیر قربانیان ، داود شاکری ، سیمین قالیچی ، مجتبی تل سرخی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری برند و برندسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه برند و برندسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۰ نظر برای نیمه تاریک برند

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حمید طهماسبی

    ما در دنیا نه تنها انسان کامل و بدون خطا نداریم بلکه دوست هم نداریم داشته باشیم. بگذریم از اینکه هر انسانی فقط 24 ساعت در شبانه روز فرصت دارد اگر روزی 16 ساعت ورزش می کند پس به احتمال زیاد اهل کتاب نیست، یا بالعکس.

    این به خودمان بستگی دارد که در کدام زمینه ها بخواهیم رشد کنیم و زمان خود را بابت کدام اولویت های خود مصرف کنیم. ممکن است یک نفر خانواده اش در درجه اول باشند، و شخص دیگری کار او در اولویت باشد.

    پس تمام ما ضعف های زیادی داریم ولی برنده این بازی کسانی هستند که در یک زمینه خاص نادرند و کمتر کسانی یا هیچ کس به اندازه آنان در این زمینه تبحر ندارند.

    نگاه به دلیل پشت یک recall خیلی برایم جالب بود و به این می گویند تبدیل تهدید به فرصت.

    مردم دوست دارند که دانا با آنان برخورد شوند.

    یادم هست چندین سال پیش که کلاس فروش رفته بودم استاد به ما گفت در هنگام توضیح یک کالا مثلا خمیردندان

    بگویید همانطورکه شما می دانید فلوراید باعث ضدعفونی کردن دهان می شود(حالا اصلا ممکنه که طرف نداند فلوراید چی هست)

    در کل به قول محمدرضا شعبانعلی: من اپل را بیشتر برند می دانم تا مایکروسافت چون تعداد افراد بیشتری اپل را فحش می دهند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .