Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اولین شغل من: جک ولش مدیرعامل جنرال الکتریک


انتخاب شغل مناسب - جک ولش مدیر عامل جنرال الکتریک

احتمالاً نام کتاب Winning نوشته‌ی Jack Welch (جک ولش) را شنیده‌اید. این کتاب درباره‌ی اصول پیروزی در محیط کار و زندگی، تالیف و منتشر شده است. اگر چه این کتاب را به صورت مستقل در بخش معرفی کتاب، مطرح کرده‌ایم اما نقل به مضمون بخش کوتاهی از کتاب زیبای جک ولش در اینجا می‌تواند الهام بخش باشد.

بعضی فکر می‌کنند اولین شغل آنها قرار است سرنوشت تمام زندگیشان را مشخص کند. اما اگر از افراد موفق درباره‌ی اولین شغلشان بپرسی، بلافاصله می‌خندند. مدیر عامل P&G یکی از بزر‌گترین «اقتصاد‌های جهان»، فکر می‌کرده که استاد تاریخ خواهد شد. اگر چه این تصور او بود و زندگی واقعیش با شش سال خواربار فروشی آغاز شد. شبیه همین ماجرا را می‌توانید در مورد خانم ویتمن ببینید. در نگاه اول به نظر نمی‌رسد سرپرستی یک گل فروشی، به مدیریت بزرگترین حراج آنلاین جهان eBay منتهی شود.

تقریباً نمی‌شود حدس بزنید که یک شغل چگونه قرار است مسیر شغلی شما را رقم بزند. کسی نمی‌تواند اهمیت شغل را انکار کند. هیجانی که به خاطر یک شغل خوب در تمام زندگی جاری می‌شود و بی معنایی زندگی پس از آنکه احساس می‌کنیم شغلمان نامناسب است، انکارناپذیر است.

فراموش نکنیم که هیچ شغلی، به صورت کامل ایده‌آل نیست. بلکه برخی شغل‌ها خوب هستند. خوب به معنای اینکه «مزایای آنها» به معایب آنها می‌چربد. توصیه‌هایی که برای یافتن شغل وجود دارد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

(۱) یافتن شغل در شرایطی که سر فرصت در پی زندگی مطلوب‌تری هستیم.

(۲) یافتن نخستین شغل

(۳) یافتن شغل پس از اخراج یا به هر دلیل دیگری

اما اگر می‌خواهید یک شغل جدید را انتخاب کنید به این نشانه‌ها دقت کنید:

نشانه‌ی خوب اول: از انسانهای آنجا لذت می‌برید. دوست دارید کنارشان باشید و احساس می‌کنید مثل خودتان فکر و عمل می‌کنند.

نشانه‌ی بد اول: احساس می‌کنید که قرار است نقش کسی غیر از خودتان را بازی کنید. همکاران مهره‌های مختلف شطرنجی هستند که شما خود، یکی از آنان هستید.

جک ولش - اولین شغل من

نشانه‌ی خوب دوم: احساس می‌کنید که شغلی که یافته‌اید دو نوع فرصت رشد به شما می‌دهد: فرصت رشد شخصی برای اینکه کیفیت زندگی خود را بهتر کنیم و فرصت رشد سازمانی برای اینکه بتوانیم فضای موجود را تحمل کرده و به تدریج بهتر کنیم.

جک ولش - اولین شغل من

نشانه‌ی بد دوم: شما را به عنوان یک متخصص می‌شناسند و مطمئن هستید که باهوش‌ترین فرد در آن شرکت خواهید بود.

جک ولش - اولین شغل من

نشانه‌ی خوب سوم: شغلتان می‌تواند برایتان اعتبار ایجاد کند. مهم نیست در آینده کجا کار خواهید کرد، اما کوله‌بار خوبی از تجربه و اعتبار را با خود به همراه خواهید داشت.

نشانه‌ی بد سوم: آن شغل در صنعتی است که یا کل صنعت ورشکسته شده یا در حال افول است. دیر یا زود زمانی می‌رسد که نمی‌توانید از شغل قبلی خود صحبت کنید!

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

اولین شغل و نکاتی در مورد آن

 

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری قبل از بیست و دو سالگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه قبل از بیست و دو سالگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۸ نظر برای اولین شغل من: جک ولش مدیرعامل جنرال الکتریک

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سیمین ابراهیمی

    سلام دوستان عزیزم

    بیست سال پیش در شغل من ازاین 5 تا نشانۀ خوب خبری نبود. روزهای سخت ، پرتلاطم و پرتلاشی رو پشت سرگذاشتم تا به این 5 تا نشانه خوب رسیدم. ارزشمندترینشم آرامشی است که به واسطۀ شغلم در من وجود داره. امروز وقتی کودکی با شادی و رضایت به کلاسم می یاد و مادر از اینکه اولین کلاس عمر کودکش رو با من طی می کنه خوشحاله و رضایت داره، این می شه همۀ اون چیزی که من می خواستم باشه و حالا هست. رضایت ، شادی ، صلح ، آرامش ، عشق و دوستی.

    خداروشکر

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .