Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


جمع‌بندی تا اینجا – مفهوم “گرسنگی” در کلام اریک برن


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۳۳۰۸۱
پیش‌نیاز مطالعه‌ی این درس:

توضیح: این درس، بیش از آنکه اصرار بر آموزش نکات جدید داشته باشد، تلاشی برای جمع‌بندی و تثبیت مفاهیم قبلی (به طور خاص در زمینه‌ی نوازش) است.

پس از مطالعه‌ی این درس، دوستان عزیز متممی برای مطالعه و یادگیری درس‌های پیشرفته‌تر این مجموعه آماده خواهند شد.

مفهوم گرسنگی در تحلیل رفتار متقابل و ادبیات اریک برن

در مرور زندگی اریک برن، به نکته‌ی بسیار مهمی اشاره کردیم که درک تحلیل رفتار متقابل بدون توجه به آن نکته امکان‌پذیر نیست.

اریک برن – با الهام از آنچه از پدرش آموخته بود – باور داشت که رابطه‌ی درمان‌گر با بیمار، رابطه‌‌ی متخصص با یک قطعه‌ی مکانیکی نیست.

از نظر اریک برن، بهبود رفتار و اصلاح الگوی تعامل با دیگران، تنها زمانی امکان‌پذیر بود که زبان مشترکی بین درمان‌گر و بیمار وجود داشته باشد.

دوست عزیز.

دسترسی به این درس و بسیاری از درس‌های آتی مجموعه‌ی تحلیل رفتار متقابل، صرفاً برای کسانی امکان‌پذیر است که هر دو شرط زیر در مورد آنها صادق باشد:

لطفاً پس از انجام تمرین درس فوق، دوباره به این درس سر بزنید.

تمرین (انجام این تمرین در متمم الزامی نیست. ممکن است ترجیح دهید برای خودتان انجام دهید):

غنی‌ترین محیط از لحاظ نوازش در حال حاضر در اطراف شما کجاست؟

آیا طعمی از نوازش یا ترکیب خاصی از نوازش‌ها وجود دارد که به ذائقه‌ی نوازشی شما تبدیل شده باشد؟ یا اینکه معمولاً آن طعم را در اختیار دیگران قرار دهید و به آن شیوه، دیگران را نوازش کنید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مسعود سواری ، امین ، Mah Z ، pinkpar ، Hastitajari

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل رفتار متقابل به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل رفتار متقابل
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰۹ نظر برای جمع‌بندی تا اینجا – مفهوم “گرسنگی” در کلام اریک برن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    - غنی‌ترین محیط از لحاظ نوازش در حال حاضر (و البته همیشه اینطور بوده) در اطراف من، مسلماً محیط خانواده، فامیل و جمع دوستان نزدیکم و حتی دورم هست. فکر می کنم بیش از هر نوع دیگری از انواع نوازش، از این محیط ها، نوازش مثبت دریافت کرده ام.
    در محیط کار، شاید کمتر از محیط های ذکر شده. اما باز هم نوازش های مثبت زیادی بوده و هست که از طرف همکاران و مدیرم و ... تجربه کردم. حتی از طرف آبدارچی محل کارم، وقتی که لیوان چایی ام رو که تا لب پر کرده، هنگامی که روی میزم قرار میده، آروم میچرخونه تا دسته ی لیوان، کاملاً روبرو و در دسترسم قرار بگیره و بتونم راحت تر لیوان رو بر دارم. شاید این کارش بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاد، اما برای من یک دنیا ارزش داره. (این رو که گفتم، چقدر یاد اشاره ی زیبای محمدرضای عزیز توی اولین یا دومین فایل حرفه ای گری افتادم، راجع به اینکه حتی یک آبدارچی هم میتونه کارش رو به صورت حرفه ای انجام بده.)
    - در مورد اینکه "آیا طعمی از نوازش یا ترکیب خاصی از نوازش‌ها وجود داره که به ذائقه‌ی نوازشی من تبدیل شده باشه؟ یا  اینکه معمولاً آن طعم را در اختیار دیگران قرار دهم و به آن شیوه، دیگران را نوازش کنم؟"
    اول از همه دلم میخواد بگم چه تعبیر زیبایی: ذائقه ی نوازشی.
    تا حالا اینجور بهش فکر نکرده نبودم.
    حالا میتونم بهتر بفهمم، ضمن اینکه به این تمرین هم پاسخ میدم که با توجه به شناختی که از خودم دارم، فکر میکنم آشناترین طعمی که با ذائقه ی نوازشی من آشناست، طعم نوازش مثبت (نامشروط) هست.
    نمیگم، بقیه نوازش ها یا ترکیبی از طعم های دیگر مثل شیرین و شور یا شیرین و تلخ رو تجربه نکردم یا نمیکنم، یا خودم در اختیار دیگران قرار ندادم یا نمیدم.
    اما اگر صحبت از طعم غالب باشه، بدون شک میدونم که ذائقه ی من بیش از هر طعم دیگری، طعم شیرینِ نوازش مثبت نامشروط، رو میشناسه و درک میکنه و میپذیره و ارسال می کنه و ازش لذت میبره.
    نمی دونم. شاید برای همینه که نمیتونم گاهی، برخی روحیات، برخی رفتارها، بعضی صحبت ها، برخی برداشت ها یا بعضی برخوردها - که در تضاد با این ذائقه هستند یا با این ذائقه ناآشنا هستند - رو به راحتی درک کنم و گاهی ناراحتم میکنه، دلگیرم میکنه، یا حتی گاهی برام قابل تحمل نیست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .