Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کودکان ثروتمند و کودکان فقیر


کودکان ثروتمند و کودکان فقیر

نشریه‌ی Psychological Science گزارش یک تحقیق در مورد مقایسه رفتار کودکان ثروتمند و فقیر را منتشر کرد که به صورت گسترده مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

نتیجه‌ی این تحقیق نشان می‌دهد که کودکان فقیر در مقایسه با کودکان ثروتمند بخشنده‌تر رفتار می‌کنند.

جالب اینجاست که این مطالعه‌ی تحقیقاتی، در اصل با هدف مقایسه کودکان ثروتمند و کودکان فقیر طراحی و اجرا نشده بود.

مقایسه کودکان ثروتمند و کودکان فقیر از لحاظ بخشندگی

اما با وجودی که این تحقیق دانشگاه UC Davis (کالیفرنیا) هدف دیگری را تعقیب می‌کرد، حاشیه‌ی آن، دستاورد جذاب‌تر و تأمل برانگیزتری شد:

مقایسه کودکان ثروتمند و کودکان فقیر در پایان بازی

به بچه‌ها گفتند که اگر بخواهند می‌توانند تعدادی از ژتون‌های خود را به آن کودکان اهدا کنند. ژتون‌ها به صورت پنهانی اهدا می‌شد و کسی در حضور دیگران ژتون‌ها را اهدا نمی‌کرد.

نتیجه‌ی جالب تحقیق این بود که کودکانی که از خانواده‌های ضعیف‌تر بودند، در مقایسه با کودکان خانواده‌های ثروتمندتر، بخشندگی بیشتری داشتند و به عبارتی رفتار دگرخواهانه بیشتری نشان می‌دادند.

تحقیقات مشابه در این زمینه، کم نیستند (شاید توضیح کن ایسود برای شما جذاب باشد). اما ویژگی این تحقیق در سن پایین شرکت کنندگان است. به نظر می‌رسد ریشه‌ی بعضی از رفتارهای دگرخواهانه در ارتباط با مراقبت از دیگران و توجه به آنها، در سنین خیلی پایین در ما شکل می‌گیرد.

بد نیست، در کنار اشاره به این حاشیه‌ها، به اصل نتیجه‌ی تحقیق هم اشاره کنیم که گزارش می‌دهد کسانی که تجربه‌ی بخشندگی دارند، به میزان کمتری از استرس رنج می‌برند و در سنین بالاتر، سلامت بیشتری را هم تجربه می‌کنند.

گزارش منتشر شده در نشریه‌ی تلگراف درباره‌ی این تحقیق

دوستان عزیز ما در متمم، به خوبی می‌دانند که فیلم و مصاحبه و گزارش، هرگز نمی‌تواند اثباتی بر یک تحقیق باشد و در بهترین حالت ممکن است تاییدی بر یک تحقیق باشد. بنابراین، لطفاً فیلمی که در اینجا می‌بینید را نه به عنوان مکمل تحقیق فوق، بلکه به عنوان یک کلیپ ویدئویی الهام بخش پیشنهادی متمم، در نظر بگیرید:

لینک دانلود این ویدئو:

لینک دانلود

 

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری قبل از بیست و دو سالگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه قبل از بیست و دو سالگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۱ نظر برای کودکان ثروتمند و کودکان فقیر

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    رضای عزیز.

    گزاره ای که شما مطرح کردید از لحاظ منطقی کاملا درست و از لحاظ علمی کاملا بی معنی است.

    از لحاظ منطقی درست است چون در ابتدای آن از عبارت به نظر من استفاده کردید. هر گزاره ای که با این جمله درست شود یک گزاره ی درست است.

    کسی که میگوید به نظر من شعور گربه از انسان بیشتر است،

    گزاره ی درستی را گفته. حتی اگر از لحاظ علمی عکس این مسئله اثبات شود، فرد میگوید من نظر خودم را گفتم و نظر من هنوز هم همین است.

    اما بعید است در یک محل آموزشی، کسی صرفا علاقمند باشد نظرش را به عنوان یک گزاره ی خبری اعلام کند و احتمالا در پس ذهنش باور دارد که حرفش از لحاظ علمی هم صحیح است.

    در این صورت لازم است در کامنت خود لغت "گداصفتی" را به صورت دقیق تعریف و مفهوم پردازی کنید (درس #مدل ذهنی متمم این کار را آموزش داده است). چنانکه در متن درس توضیح داده شده که منظور از بخشندگی، رفتار مشخصی است که در یک محیط آزمایشگاهی مشخص و در یک چیدمان مشخص مورد آزمایش قرار گرفته.

    اگر هم احساس میکنید که این مسئله به سن و یا ثروت خانوادگی ارتباطی ندارد، لازم است یا خودتان بر روی یک جامعه اماری بزرگ تحقیق کرده باشید و گزارش آن را ارائه کنید. یا به تحقیقات معتبر نشریات علمی ارجاع دهید.

    اینکه یک پارامتر تحقیقاتی به یک پارامتر تحقیقاتی دیگر ربطی دارد یا ندارد، از جنس فتوا نیست که به اجتهاد شخصی قابل ادعا بوده و به نقل روایاتی از ادبا یا فلاسفه مانند سعدی و حافظ و مولوی، استحکام بپذیرد.

    بلکه ربط داشتن یا نداشتن بر اساس محاسبه ی correlation بین دو پارامتر، سنجیده میشود و مقدار دقیق آن گژارش میشود. جدای از اینکه حتی وقتی هم از Correlation و همبستگی حرف می‌زنیم، حتماً دقت داریم که رابطه‌ی علی و رابطه‌ی آماری را با هم مخلوط نکنیم.

    جدا از بحث‌های پاراگراف فارسی و زنگ تفریح، که فضای شخصی و غیرعلمی دارند (البته غیرعلمی هم به معنای ضدعلمی نیست) از اینکه دقت علمی را در درس‌های متمم لحاظ میکنید پیشاپیش ممنونیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .