Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چارچوبی برای تنظیم یک نمونه گزارش تجویزی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۳۱۳۴۸
پیش نیاز مطالعه این درس: از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند نمونه‌های گزارش تجویزی را که ظاهر رسمی یک گزارش را ندارند، تشخیص دهند.
  • بتوانند چهار بخش اصلی یک گزارش تجویزی را نام ببرند.
  • بتوانند با مشاهده یک گزارش تجویزی، محتویات آن را به چهار بخش اصلی تقسیم کنند.
  • بتوانند گزارش‌های متعدد (توصیفی، نقادانه، تحلیلی) را ترکیب کرده و در نهایت یک گزارش تجویزی را با ساختار حرفه‌ای تنظیم و تولید کنند.
  • بتوانند کیفیت گزارش‌های تجویزی را از لحاظ ساختار ارزیابی کنند (ارزیابی کیفیت محتوا، نیازمند داشتن دانش تخصصی در مورد موضوع گزارش است).
اصول گزارش نویسی تحلیلی

تعداد بسیار زیادی از گزارش‌هایی که می‌بینیم، جنبه‌ی تجویزی دارند.

گزارش تجویزی لازم نیست گزارشی رسمی در یک سربرگ رسمی یک شرکت یا فرم چاپی پیچیده با جزئیات زیاد باشد.

کافی است گوشی خود را بردارید و به یکی از مطالبی که برای شما ارسال می‌شود یا مطلبی که در یک شبکه اجتماعی منتشر شده نگاه کنید.

مطالب زیادی را می‌بینید که به هر حال، شکلی از تجویز و توصیه را با خود دارند.

حتی اگر در حد سه یا چهار یا ده جمله‌ی زیرنویس یک عکس باشند.

مطالب زیر می‌توانند موضوعاتی برای یک گزارش تجویزی باشند:

  • برای اینکه اقتصاد ایران توسعه پیدا کند چه باید بکنیم؟
  • اکنون که یک سانحه در شهر روی داده چه باید کرد؟
  • راهکار مناسب برای افزایش فروش شرکت چیست؟
  • برای داشتن یک زندگی شاد چه باید کرد؟
  • بهترین روش برای موفق شدن چیست؟
  • آیا بازنشر یک مطلب در شبکه های اجتماعی همیشه خوب است؟

پاسخ هر یک از این سوالات و ده‌ها و صدها و هزاران سوال مشابه را می‌توانید در چند جمله، چند پاراگراف، چند صفحه و حتی چند جلد کتاب تنظیم و منتشر کنید.

هر نامی که روی آن‌ها بگذارید، در نهایت با توجه به تعریفی که از گزارش در متمم ارائه کردیم، می‌توان آنها را گزارش‌هایی تجویزی دانست.

گزارش‌هایی که می‌توانند درست یا نادرست، اخلاقی یا غیراخلاقی، ناقص یا کامل، حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای باشند.

نمونه گزارش نویسی تجویزی

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های گزارش نویسی

مجموعه درس‌های گزارش نویسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مطالب با موضوعِ گزارشی نویسی به سایر درس‌هایی هم که به مهارت ارائه و سخنرانی و نیز اسلایدسازی مربوط می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

  درس‌های متمم

البته شاید بهتر باشد از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان

  مهارت مذاکره  | متقاعد کردن دیگران

  پرورش تسلط کلامی  |  مدیریت زمان

  تولید محتوا

تمرین درس گزارش تجویزی:

یکی از سه گزینه‌ی زیر (یا هر سه مورد آنها)‌ را انتخاب کنید و انجام دهید.

 یک متن تجویزی پیدا کنید که به نظرتان، ساختار تجویزی در آن رعایت نشده اما ظاهر آن ممکن است در نگاه اول، این مسئله را نشان ندهد. آدرس متن را ارائه کنید یا اگر کوتاه است آن را نقل و سپس نقد کنید.

 گزارشی تجویزی را پیدا کنید که به نظرتان ساختار مطرح شده در این درس، تا حد خوبی در آن رعایت شده و آدرس و مشخصات آن را ذکر کنید.

 از این لحظه به بعد، اگر جایی در متمم تمرینی را دیدید که به نظرتان جنس آن به شکلی بود که می‌شد در جوابش، گزارشی تجویزی تنظیم کرد، این کار را با کمی دقت بیشتر و رعایت توصیه‌های این درس انجام دهید و سپس، لینک آن تمرین (گزارش تجویزی)تان را زیر این درس بگذارید تا دوستان‌تان نمونه کارتان را ببینند.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت گزارش نویسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت گزارش نویسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۲ نظر برای چارچوبی برای تنظیم یک نمونه گزارش تجویزی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مرتضی نجفی

    یکی از گزارش های تجویزی بسیار شایع این روزها که در آن ساختار تجویزی رعایت نمی شود، توصیه های تلگرامی و اینستاگرامی ( و به طور کلی، توصیه های کاربران شبکه های اجتماعی) است.

    تلگرام: انواع و اقسام توصیه و نصیحت در هر زمینه ای، اعم از اقتصاد و سیاست و جامعه و فرهنگ و دین و... را می توان در تلگرام دید. مخصوصا زمانی که حادثه ای یا خبری به بحث روز تبدیل می شود. مثلا بعد از حادثه پلاسکو، همه و همه، مردم، مسئولین، غیرمسئولین، پیرو جوان، مرد و زن، استاد و دانشجو،مدیر و کارمند، و حتی شرکتها (به تعبیر خودشان در راستای مسئولیت اجتماعی و برای همدردی با جان باختگان و در اصل برای حفظ سهم بازار فعلی شان) به همدیگر توصیه کردند که در چهارشنبه سوری امسال آتش روشن نکنند تا آتش نشانان آخر سال خوبی داشته باشند. این گزارشها، با این پیش فرض که سه قسمت اول گزارش برای همگان واضح و مبرهن و مجموع است، و مستقیما سراغ تجویز رفته اند، غیر عملی است. حادثه ای دردناک روی داده و جامعه را متاثر کرده است. مثل همه حوادث و رویدادهای قبلی، چند روز بعدی تب وتاب مردمان را فرا می گیرد و چند روزی بعدتر همه چیز فراموش خواهد شد. هیجان ناشی از آن هم فروکش خواهد کرد. بازار سلفی و جمع آوری فالوور هم تمام خواهد شد. حادثه ای دیگر بباید و خبری دگر! به احتمال خیلی زیاد، چهارشنبه امسال دوباره شاهد آتش افروزی همین توصیه کنندگان خواهیم بود.
    این توصیه بیشتر به این صورت بیان می شد: "آتش نشانان در حادثه پلاسکو جانفشانی کردند. بیایید برای جبران زحمات آنان، امسال آتش روشن نکنیم ...". توصیه ای است که با ریشه های مشکل و خشکاندن آن کاری ندارد. دستوری است اخلاقی و تجویزی. آنچه در این توصیه آزار دهنده است کلمه جبران است. انگار که آتش نشانان هر ساله باید آتشی را خاموش کنند و سهم امسال در حادثه پلاسکو انجام شده است.

    اینستاگرام: مثل همان تلگرام است. یکی از توصیه هایی که در همین حادثه پلاسکو دست به دست می شد، توصیه برای خرید لباس ایرانی در آخر سال بود. در اینستاگرام و در قالب عکس بود و در تلگرام وفیسبوک و امثالهم دست به دست می شد. چون فلان مثلا هنرمند نیز این چنین توصیه ای دارد و حتما نشر این توصیه کار خوبی است. بماند که همان شخص، بدون پوشیدن برندهای خارجی تا سرکوچه هم نمی رود.مثل باقی وصایا، غیر عملی است. ما برند مطرح در حوزه پوشاک نداریم( به جز یکی دو مورد). صنعت پوشاک هم مثل صنایع دیگر مشکلات زیادی دارد. از مدیریت کارگاهی و غیر علمی، رانت، نبود تکنولوژی روز، نبود سرمایه، کارگران ناماهر و مهندسان بامدرک گرفته تا بی اخلاقی تولیدکنندگان و دستورات اخلاقی دولتها. استادی داشتیم که تولید کننده بود. می گفت در سالهای نه چندان دور، مجاز بودیم فقط چهار رنگ پارچه تولید کنیم: سیاه، سرمه ای، یشمی و قهوه ای. البته همین استاد هم از نبود حمایت دولت (شما بخوانید رانت و یارانه دولتی) و فضای نیمه رقابتی این روزهای این صنعت گله داشت.
    سوال مهمی در مورد این تجویز اینستاگرامی این است که من هنگام خریدن لباس از کجا بدانم که ایرانی است و مثلا ترک، چینی یا بنگلادشی نیست؟

    کمپین به اصطلاح نخریدن خودرو هم از جنس همین گزارشهای تجویزی بود. توصیه ای که مدتی دست به دست می گشت و همگان به فکر بهبود کیفیت خودروی تولید داخل بودند. دولت آمد و با دست پر هم آمد. با وام خرید خودرو و جذاب شدن گزینه خرید، همه ی آن توصیه ها بر باد رفت. انبارهای خودروسازان خالی شد. خبری از بهبود کیفیت نیست. از امت همیشه حاضر در صحنه و مطالبه خودروی باکیفیت هم خبری نیست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .