Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پیام مدیر متمم


 

motamem-message

سلام.

می‌دانم که وقت شما ارزشمند است و معمولاً هم بنده، تلاش می‌کنم وقت‌تان را با حرف‌های خودم نگیرم.

اما با توجه به برنامه توسعه متمم که در حال پیاده سازی آن هستیم، چاره‌ای نیست جز اینکه چند دقیقه‌ای مزاحم شما بشوم.

حدود دو سال از راه اندازی جدی متمم می‌گذرد. امروز متمم هزاران نفر عضو دارد که در میان آنها، از جوانان دانشجو تا ارشدترین مدیران کسب و کارهای کشور حضور دارند.

ما در این مدت، کوشیدیم در راستای ماموریتی که اعلام کرده‌ بودیم، حرکت کنیم:

تولید محتوای مناسب و کاربردی برای فارسی زبانان در راستای افزایش دانش و توسعه نگرش و بهبود مهارت‌ها

در طول این مسیر هم از دوستان متممی، بازخوردهای زیادی گرفته‌ایم و چیزهای زیادی آموخته‌ایم. مقایسه درسهای جدید با درس‌های قدیمی و همینطور فرایندهای مدیریت و ارزیابی محتوا که به صورت مستمر در حال بهبود نیز هستند، نشان می‌دهد که راه سختی طی شده و راه بسیار دشوارتری در پیش است.

افتخار می‌کنیم که در بسیاری از مطالب تولید شده در متمم، می‌توانیم ادعا کنیم که در فضای وب فارسی (و عموماً انگلیسی) مطالبی که در این حد روان و کاربردی بوده و مناسب مخاطب ایرانی باشد وجود ندارد و امروز درس‌های متمم، به صورت همزمان، در رسانه‌ها و دانشگاه‌ها به یک اندازه مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد.

دو نیاز مهم وجود دارد که متمم هنوز نتوانسته آنها را پوشش دهد. اما خوش‌بختانه با سرمایه‌گذاری سنگین مالی و انجام کارهای مطالعاتی و نیز طراحی فازهای توسعه، آماده‌ی پیاده‌سازی آن است.

مدیران زیادی از صنایع مختلف کشور به متمم مراجعه می‌کنند و از ما می‌پرسند:

حالا که ما متمم را به عنوان یک مرجع علمی قبول داریم، آیا از میان متممی‌ها کسی را می‌شناسید که با تایید و تضمین شما، مسئولیت بخشی از خدمات سازمان ما را به عهده بگیرد؟

این درخواست‌ها از شغل‌هایی مانند منشی و کارشناس بایگانی تا سمت‌هایی مانند مدیر فروش و مدیر بازاریابی و مدیر برند و مشاور مدیریت و … وجود دارد.

ما در این زمینه، تا کنون به شکل منفعل برخورد کرده‌ایم. گفته‌ایم: خودتان در متمم بگردید و اگر کسی را پیدا کردید با مسئولیت خودتان، با وی صحبت کنید و هر جور صلاح می‌دانید اقدام کنید.

از سوی دیگر، دوستان جوان‌تری را می‌بینیم که به ما می‌گویند:

آیا درس‌هایی که در متمم ارائه می‌شود با درس‌های دانشگاهی قابل مقایسه و هم ارز است؟

آیا من می‌توانم بعد از خواندن یک درس، به یک شرکت مراجعه کنم و ادعا کنم که می‌توانم مشکلی از مشکلات آنها را حل کنم؟

پاسخ هر دو سوال، از طرف ما منفی بوده است. درس‌های متمم قطعاً با درس‌های دانشگاهی قابل مقایسه نیست. چون درس‌های دانشگاهی کارکرد و خروجی ندارند و عموماً برای اتلاف وقت یا ایجاد اشتغال برای دانشجویان طراحی شده‌اند. اگر چنین نبود، صنعت‌گران و مدیران کسب و کارها، مدام از نبود نیروی انسانی ارزشمند ناله نمی‌کردند و دانشگاه‌ها، به اسم ارتباط صنعت و دانشگاه یا سایر اسامی، برای دریافت اعانه و پیدا کردن جایگاهی حداقلی در اقتصاد کسب و کار کشور، دست به دامان قانون و بخشنامه‌ها نمی‌شدند و به دولت برای ایجاد اشتغال فشار نمی‌آوردند.

متاسفانه، پاسخ سوال دوم هم منفی است. ما می‌دانیم و شما می‌دانید که آنچه در متمم آمده، اگر چه اطلاعاتی ارزشمند است و ممکن است رضایت حداقلی شما را تامین کرده باشد، اما اگر هم چنین است، بیش از آنکه به تلاش ما مربوط باشد، به ضعف آموزش مدیریت و کسب و کار در کشور مربوط است و در شهر نابینا‌ها، کسی که به هر حال، فرق سیاه و سفید را می‌فهمد، می‌تواند پادشاهی کند!

ما قصد داریم سال ۹۵ را به پاسخ دادن به هر دو دسته سوال فوق اختصاص دهیم. قبلاً نشان داده‌ایم و بعد از این هم نشان خواهیم داد که علاقمندیم به جای فشار آوردن به دولت و وزارت علوم و آموزش و پرورش و وزارت کار و نهادهای مختلف، نشان بدهیم که می‌توانیم گامی در جهت سبک کردن فشار آنها برداریم.

دوست داریم در پایان سال ۹۵، دوستان متممی، بتوانند پیشنهادهای قطعی‌ و با پشتوانه به کسب و کارها ارائه دهند. بتوانند به شرکت‌ها بگویند: ما می‌توانیم فضای دیجیتال شما را مدیریت کنیم. بتوانند بگویند:‌ ما می‌توانیم یک دستیار حرفه‌ای برای مدیرعامل باشیم. ما می‌توانیم یک منشی ساده‌ اما حرفه‌ای باشیم. می‌توانیم در محیط کار خود، دشواری‌ها و تعارض‌ها را مدیریت کنیم و به جای تنش سازی، تنش زدا باشیم. می‌توانیم مذاکره‌کننده‌ی خوبی باشیم. می‌توانیم فروشنده‌ی حرفه‌ای باشیم. می‌توانیم مدیر برند شما باشیم.

برای چنین کاری، لازم است شکل دیگری از درس‌ها در متمم ارائه شوند. درس‌هایی مانند مدیریت فروش، طراحی محصول لوکس ایرانی همسو با فرهنگ ملی، تجارت الکترونیک، تفکر نقادانه، برندسازی شخصی، عارضه یابی سازمانی، مدیریت عملیات و ده‌ها درس مشابه دیگر که تولید محتوای آنها از هم اکنون آغاز شده است.

اما یادگیری این دروس و تسلط بر آنها، در حدی که بتوانیم از اثربخشی آنها مطمئن باشیم، جز با انجام تمرین و ارائه پروژه و وقت گذاشتن بسیار جدی و منظم امکان پذیر نیست.

کاری که به تدریج در متمم آغاز شده و هر روز،‌ جدی‌تر می‌شود.

ما تا پایان سال ۹۴، به دروس فعلی سر و سامان خواهیم داد. درس‌های زیادی ناقص هستند. بحث‌های زیادی نیاز به تکمیل دارند. برخی دروس، باید بازنگری شوند. ساختار و تقدم و تاخر درس‌ها نیاز به اصلاح دارد. بخش عمده‌ی این کارها تا پایان سال جاری انجام خواهد شد و سال جدید، به ارائه‌ی درس‌ها و محصولات جدید خواهیم پرداخت.

البته تعداد درس‌های عمومی ما که در هر ماه تولید می‌شوند، طی ماه‌های گذشته تغییر نکرده و طی ماه‌های آتی هم تغییر نخواهد کرد. به عبارتی، محتواهای تخصصی و درس‌هایی که محدودیت دسترسی دارند، جایگزین درس‌های فعلی نخواهند شد. بنابراین اگر دوستی، هیچ گونه مشارکتی در هیچ تمرین و درسی نداشته و ندارد و قبلاً مثلاً در هفته، هفت درس از متمم را می‌خوانده، همچنان همان تعداد درس جدید را مشاهده خواهد کرد. اما شاید چیزی در همان حجم و یا بیشتر، درس‌های تخصصی ببیند که دسترسی به آنها نیازمند انجام تمرین و تحویل پروژه است.

مطمئن هستیم که مثل گذشته، کنار ما می‌مانید و از ما، حمایت می‌کنید و کمک می‌کنید که تا حدی، شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار مهارتی کشور را کاهش دهیم.

محمدرضا شعبانعلی

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    آدریان بدل‌توانا ، امین جباری اصل ، جهانگیری ، صادق ملک محمدی ، امیر ابزارساز