Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی | شش سوال کلیدی


مهارت اسلایدسازی و پاورپوینت - متمم - محل توسعه مهارتهای من

لطفاً اگر هنوز حساب Slideshare خود را مطابق دستورالعمل‌های قسمت دوم نساخته‌اید و تمرینهای مربوط به آن بخش را هم انجام نداده‌اید، مطالعه قسمت سوم را آغاز نکنید. در این قسمت می‌خواهیم مراحل کلی تهیه یک اسلاید را با یکدیگر مرور کنیم.

به طور کلی می‌توان گفت که هر ارائه‌ی موفق، زمانی مفید است که سه گام مختلف به درستی و دقت در آن رعایت شده باشد. گام اول، تعیین پیامی است که قرار است به مخاطب منتقل شود. گام دوم، تهیه اسلایدها و در واقع شکل دادن به یک داستان تصویری است و در گام سوم، مواردی که در زمان اجرای واقعی پیش می‌آید و باید رعایت شود.

مهارت اسلایدسازی و پاورپوینتدر گام اول نکات مختلفی باید مورد توجه قرار گیرند. شناخت مخاطب یکی از آنها است. برای مخاطب باید پرسونا آماده شود. قالبی کلی که احساس می‌کنیم قسمت عمده‌ای از مخاطبان در آن قرار می‌گیرند. تعیین سطح و عمق محتوای اولیه، بر اساس شناختی که از مخاطب داریم، انجام می‌گیرد. ساختار کلی بحث هم در همین گام،‌ شکل می‌گیرد. تبدیل کردن این داستان به جمله‌بندی و ساختار مکتوب، مرحله‌ی چالش برانگیز دیگری است که بدون آن نمی‌توان به مرحله‌ی بعدی رفت.

مهارت پاورپوینت و اسلایدسازی - متمم - محل توسعه مهارتهای مندر گام دوم، نقشه بصری داستان و همینطور طرحی از کلمات مورد استفاده تهیه می‌شود. دیاگرام‌های اولیه، گروه‌بندی‌های مختلف اطلاعات و تمام جنبه‌های شکل بصری محتوا در این گام، مورد توجه قرار می‌گیرند. انتخاب رنگ‌ها، انتخاب زمینه مناسب، انتخاب تصاویر، تعیین نیاز یا عدم نیاز به متحرک سازی در اسلاید و نحوه به کار گرفتن آن و حتی بررسی مسیر حرکت چشم روی اسلاید در همین مرحله انجام می‌شود. شاید مخاطب به صورت آگاهانه متوجه خیلی از این موارد – مثلاً نحوه حرکت چشم روی صفحه – نشود. اما رعایت همین نکات روی میزان خستگی او و نحوه‌ی قضاوتی که روی ارائه دارد،‌ تاثیر خواهد داشت.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های اسلایدسازی

مجموعه درس‌های آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های پاورپوینت و اسلایدسازی، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعهٔ درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان  |   تسلط کلامی

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  جستجو با گوگل

  ایمیل مارکتینگ  | تولید محتوا  |  مدیریت زمان

| مذاکره | کوچینگ | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین:

۱- بر اساس آنچه در قسمت اول مهارت اسلایدسازی با پاورپوینت مطرح شد، احتمالاً تا این لحظه‌ موضوعی را برای تنظیم ارائه‌ی خود و عرضه کردن آن در نظر گرفته‌اید. اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید،‌ به همان قسمت اول برگردید و موضوع خود را انتخاب کنید و بنویسید.

۲- ارائه‌ی شما پیش از هر چیز، برای کاربران متمم خواهد بود. شما اسلاید‌هایی را آماده می‌کنید که چند هزار نفر از کاربران متمم (عبوری، عادی، ویژه!) آن را می‌بینند و می‌شنوند (بله! شما قرار است صحبت هم بکنید و روی اسلایدها صدای خودتان را هم قرار دهید. در مورد راهکارش بعداً حرف خواهیم زد و آموزش‌های لازم را خواهیم داد). با توجه به دو نکته: موضوع انتخابی شما و جنس مخاطب‌های متمم، برای سوالات فوق، پاسخ‌هایی را حدس بزنید و اینجا بنویسید. خواندن پاسخ دیگران هم می‌تواند به تکمیل‌تر شدن نگاه شما، کمک کند.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۹ نظر برای آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی | شش سوال کلیدی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    سعید تارم عزیز.

    جمله‌ی فوق به دو قسمت تقسیم می‌شود. یکی جستجوی مثال نقض و دیگری لذت بردن از ابراز آن.

    اینکه ابراز وجود از طریق مخالف کردن یکی از رفتارهای لذت آمیز برای بسیاری از انسان‌ها (و البته نه همه‌ی انسان‌هاست) نکته‌‌ای عمومی است که تقریباً در هر کتاب رفتاری (مثلاً شخصیت عصبی زمانه‌ی ما از کارن هورنای) می‌توانید ببینید و به آن ارجاع دهید.

    البته به نظر ما، امروز فقط کافی است مخاطب را به منبع معتبر و ارزشمندی مثل instagram.com ارجاع دهید که نمونه‌ی آماری بسیار بزرگتری را در تایید این رفتار در اختیارتان قرار خواهد داد.

    اما نباید همیشه این مسئله را با دید منفی هم تفسیر کنیم.

    چون انسان‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه برای پذیرفتن گزاره‌ها، از نقطه‌ی مخالفت با آن و از مثال‌های نقض شروع کنند.

    اگر ما به شما بگوییم که "عموم زنان، احساساتی هستند" سیستم شناختی (Cognitive) شما ناگزیر، بلافاصله به جستجوی "زنی خواهد گشت که احساساتی نباشد". تا بر این اساس، در مورد پذیرش یا عدم پذیرش یا قابلیت اتکا (Reliability) نظر شما تصمیم بگیرد.

    بنابراین، منطقی است که در اسلایدسازی و ارائه، فرض را بر این بگذارید که مخاطب، از موضع مخالفت گزاره‌ها و نظرات شما را خواهد شنید و ارزیابی خواهد کرد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .