Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مجموعه عکس گل یاس


عکس گل یاس

سال‌هاست که ما در متمم، لابه‌لای درس‌های سنگین و جدی، مطالبی را با عنوان #زنگ تفریح منتشر می‌کنیم.

بخش قابل‌توجهی از این زنگ تفریح‌ها، به عکس‌ها و #تصاویر حیوانات اختصاص داشته است. اما اخیراً به پیشنهاد دوستان متممی، عکس گل‌ها و گیاهان و درخت‌ها را هم به زنگ تفریح‌ها افزوده‌ایم.

تا کنون از این مجموعه، عکس‌های گل نرگس و عکس درخت ارغوان و هم‌چنین گل پرنده سبز منتشر شده است.

این بار مجموعه‌ای از عکس‌‌های گل یاس (Jasmine) را برای شما گرد آورده‌ایم. گلی که با نام‌های یاس، یاسمن و سمن، به شکل گسترده در ادبیات ما به‌کار رفته و آن‌قدر در دنیای شعر و شاعری جا دارد که یاس سفید یا یاس ایرانی را یاس شاعران (Poet’s Jasmine) نیز می‌نامند (معمولاً یاس در شعرها کنایه از زیبایی و سفیدرویی است).

ما ایرانیان بیشتر با سه گونه از یاس‌ها اُخت شده‌ایم: یاس سفید معمولی (Jasminum officinale)، یاس چمپا (Jasminum grandiflorum) و یاس عربی یا رازقی (Jasminum Sambac). اما شاید برایتان جالب باشد که بیش از دویست گونه‌ی مختلف از گل یاس در جهان وجود دارد که البته بسیاری از آن‌ها صرفاً در طبیعت می‌رویند و حدود پنجاه گونه به دست انسان‌ها در نقاط مختلف، پرورش می‌یابند.

بیشتر انواع گل‌های یاس که ما می‌شناسیم،‌ در بهار و تابستان گل می‌دهند. اما در شرق آسیا، یاس زرد یا یاس زمستانی هم وجود دارد که در فصل زمستان گل زرد می‌دهد و جلوه‌ی ویژه‌ای دارد.

گل یاس، در آسیا و آفریقا، طی هزاران سال همواره مورد توجه قرار گرفته و ظاهراً طی چند قرن اخیر (از قرن هفدهم به بعد) به اروپا و بعداً آمریکا منتقل شده است. برخی از قبایل آفریقایی‌ فکر می‌کردند که گل یاس، آن‌ها را از خطر رعد و برق در امان نگه می‌دارد. مصریان گل‌های یاس را در معابد به خدایان خویش تقدیم می‌کردند. در آسیای جنوب غرب، قرن‌ها زنان و دختران، موی سر خود را با حلقه‌‌هایی از گل یاس تزئین کرده‌اند. در هند و اندونزی و پاکستان، آن را برای گشایش بخت، به زوج‌های جوان هدیه داده‌اند و خلاصه، اقوام مختلف در آسیا و آفریقا،‌ همواره ارج و قرب ویژه‌ای برای آن قائل شده‌اند (+).

لازم به گفتن نیست که بوی خوب یاس، باعث شده که عصاره‌ی آن از محبوبیت خاصی میان تولیدکنندگان عطر برخوردار باشد و هم‌چنین گل یاس به عنوان یکی از عطر‌دهندگان چای (معمولاً یاس رازقی برای چای سبز یا سفید) مورد استفاده قرار گیرد.

یاس چمپا

یاس چمپا (نام علمی: Jasminum Grandiflorum)

عکس مینیمال گل یاس

نام عکاس: Prakash Ghai

عکس گل یاس زمستانی

یاس زرد یا یاس زمستانی (نام علمی: Jasminum nudiflorum)

َعکس گل یاس صورتی

یاس صورتی (نام علمی: Jasminum Polyanthum)

عکس گل یاس

نام عکاس: ‌BT Wursten (نام علمی: Jasminum stenolobum)

عکس گل یاس آفریقایی

یاس آفریقایی (نام علمی: Jasminum fluminense)

عکس یاس سفید

یاس سفید معمولی (نام علمی: Jasminum officinale)

عکس گل یاس

َعکس گل یاس

عکاس: Maya HK – Flicker

عکاس: Pierre Gosselin

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد احمدی ، مانی صادقیان ، سمانه هرسبان ، امیر جواهری ، سلام آریانا

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰ نظر برای مجموعه عکس گل یاس

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : آیدا گلنسایی

    عکس این گل‌ها مصادف شد با فکری که امروز داشتم پیش خودم می‌کردم. گل‌ها انرژیِ مثبت خاک رو می‌گیرن و به شکلی باورنکردنی بیانش می‌کنن. 

    اما یک دختر غمگین داشت این دنیا به اسم فروغ فرخزاد که نمی‌خواست انرژی خاک رو بگیره و درخت‌سا بالا بیاد (هرچند که درخت جاودانی شد هرچند که نمی‌خواست) در بخش‌هایی از نامه‌هاش به ابراهیم گلستان دربارۀ رابطه‌ش با خاک حرف‌های جالبی می‌زنه که براتون نقل می‌کنم:

    « (از فستیوال)… به خانه که برمی‌گشتم… مثل بچه‌های یتیم، همه‌اش به فکر گل‌های آفتابگردانم بودم. چقدر رشد کرده‌اند؟ برایم بنویس. وقتی گل دادند زود برایم بنویس…از این جا که خوابیده‌ام دریا پیداست. روی دریا قایق‌ها هستند و انتهای دریا معلوم نیست که کجاست. اگر می‌توانستم جزئی از این بی‌انتهایی باشم، آن‌وقت می‌توانستم هرکجا که می‌خواهم باشم…دلم می‌خواهد اینطوری تمام بشوم یا اینطوری ادامه بدهم. از توی خاک همیشه یک نیرویی بیرون می‌آید که مرا جذب می‌کند. بالا رفتن یا پیش رفتن برایم مهم نیست. فقط دلم می‌خواهد فرو بروم، همراه با تمام چیزهایی که دوست می‌دارم در یک کل غیرقابل تبدیل حل بشوم. به نظرم می‌رسد که تنها راه گریز از فناشدن، از دگرگون شدن، از دست دادن، از هیچ و پوچ شدن همین است.» (فروغ جاودانه، به کوشش: عبدالرضا جعفری)

    گل‌های غمگین این‌طوری‌اند، مثل آبشار در شکست زیبا می‌شوند و مرگ بهشان جلا می‌دهد.

    اما من گل‌های شاد مثل یاس‌ها را دوست دارم. دوست دارم پیام خاک را برسانم به قلبِ شنوای تمام آنان که هنوز از دیدن حتا یک عکس، دلیلی برای خوشبخت شدن پیدا می‌کنند...

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .