Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


عکس دانه های برف | نگاهی نزدیک به شکل دانه برف


عکس دانه برف

نمی‌شود زمستان را بدون «برف» تصور کرد. چنان‌که بهار بدون «باران» و پاییز بدون «برگ‌های رنگی» بی‌معناست.

ما عادت داریم برف را از دور ببینیم؛‌ در شرایطی که خیابان‌ها و درخت‌ها و ماشین‌ها را سفیدپوش کرده است. البته گاهی هم آن را از نزدیک می‌بینیم. گلوله‌های برف را در دست می‌گیریم و سرمای آن را لمس می‌کنیم. شاید هم برای بازی یا تفریح، این گلوله‌ها را به سمت دوست یا آشنایی پرتاب کنیم.

اما دیدن برف از فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر و زیر میکروسکوپ یا لنز ماکروِ دوربین‌ها فرصتی است که همیشه و همه‌جا فراهم نیست. وقتی با چشم مسلح به سراغ دانه های برف می‌رویم، احساس می‌کنیم که به جهانی دیگر وارد شده‌ایم. ساختار کریستالی دانه های برف چشم را به خود خیره می‌کنند و لحظه‌ای به خودمان می‌گوییم: حیف نیست که این همه زیبایی چنین عمر کوتاهی دارد و‌ زیر گام‌های ما یا با نخستین پرتو خورشید از بین می‌رود؟

درباره‌ی خواص فیزیکی برف بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و با کمی جستجو می‌توانید آن‌ها را بیابید (+/+/+/+).

از جمله این‌که برفی که تازه باریده می‌تواند امواج صدا را به خوبی در خود جذب کند و همین باعث می‌شود که پس از نشستن برف بر روی زمین، سکوتی شگفت‌انگیز را تجربه می‌کنیم. سکوتی که به زیبایی منظره‌های برفی می‌افزاید.

و نیز این‌که به خاطر هوایی که در میان دانه‌های برف حبس می‌شود، لایه‌های برفِ‌ تازه‌باریده و کوبیده‌نشده می‌توانند نقش عایق حرارتی را ایفا کنند و انسان‌ها و حیوانات می‌توانند از همین ویژگی برای پناه جستن از سرما استفاده ‌کنند و در زیر برف از دست سوزان سرما پنهان شوند (+).

اما در این‌جا در چارچوب زنگ تفریح متمم نمی‌خواهیم درگیر جنبه‌های علمی و ویژگی‌های فیزیکی برف شویم. بلکه قرار است به سراغ دانه های برف برویم و شکل ظاهری آن‌ها را ببینیم. دانه‌هایی که گفته می‌شود به سختی ممکن است دو تا از آن‌ها را پیدا کنید که کاملاً شبیه یکدیگر باشند.

ظاهراً نخستین کسی که به جذابیت دانه های برف پی برد و سعی کرد شکل دانه های برف را ثبت و مستند کند، ویلسون بنتلی بوده است. او تقریباً عمر خود را صرف این کار کرد و هزاران تصویر از دانه‌های برف در اختیار ما گذاشت. عکس‌های او در چند موزه نگهداری می‌شوند (+) و چند ماه قبل از مرگش توانست کتابی از آن عکس‌ها را هم منتشر کند. کتابی که هنوز هم چاپ می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد (+).

ویلسون تقریباً زندگی‌اش را قربانی این کار کرد و در نهایت در یکی از نخستین روزهای زمستان (۲۳ دسامبر ۱۹۳۱) جان خود را در اثر بیماری ذات‌الریه از دست داد.

اما در دوران معاصر هم کسانی پیدا شده‌اند که به شکل متمرکز و با جدیت و پیگیری فوق‌العاده، به ثبت تصویر دانه‌های برف مشغول شده‌اند. یکی از آن‌ها الکسی کلجاتوف (Alexey Kljatov) است که برای چنین پروژه‌ای وقت صرف کرده است.

عکس‌های او در بسیاری از رسانه‌های دنیا از ناسا و وال‌استریت‌ژورنال گرفته تا سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز منتشر شده‌اند. خودش هم یک اکانت اینستاگرام دارد که کارهایش را در آن منتشر می‌کند.

کار او چنان حرفه‌ای است که فروش نسخه‌ی چاپی عکس‌ دانه‌های برف یکی از منابع درآمدی اوست (alexey-kljatov.pixels.com). خودش معتقد است که این کار، بیش از این‌که نیازمند تکنولوژی پیچیده و ابزارهای خاص باشد، مستلزم پشتکار، پیگیری، حوصله به خرج دادن و خستگی‌ناپذیری است.

در ادامه تعدادی از کارهای او را برای شما آورده‌ایم:

عکس دانه های برف زیبا نقاشی دانه های برف عکس دانه های برف شکل دانه های برف عکس دانه های برف واقعی تحقیق در مورد دانه های برف

بعد از خواندن این مطلب چه کار کنم؟

طبیعتاً این مطلب صرفاً بخشی از زنگ تفریح متمم است و یک درس رسمی نیست که بگوییم بعد از آن باید مطلب دیگری را ببینید و بخوانید. اما دیدن دو مطلب زیر که آن‌ها هم از مجموعه‌ی زنگ تفریح و درباره‌ی برف هستند خالی از لطف نیست:

  مجموعه عکس حیوانات در برف

  در انتظار یک نگاه آفتاب (تصاویری که از پیاده روی برف ساخته شده‌اند)

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی رئیسی ، حسن علی نژاد ، عارف تاسا ، الهه ابراهیمی ، مرتضی کاظمی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای عکس دانه های برف | نگاهی نزدیک به شکل دانه برف

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : جواد خوانساری

    با دیدن این عکس‌های بی‌نظیر و به‌خصوص با خوندن این تیکه از متن که می‌گه: «برفی که تازه باریده می‌تونه امواج صدا رو به خوبی در خودش جذب کنه و همین باعث می‌شه که پس از نشستن برف بر روی زمین، سکوت شگفت‌انگیزی رو تجربه کنیم.» یاد این شعر از مارگوت بیکل افتادم:

    دلتنگی‌های آدمی را باد ترانه می‌خواند
    روياهايش را آسمان پُر ستاره ناديده می‌گيرد
    و هر دانه‌ی برفی
    به اشكی نريخته می‌ماند

    سكوت سرشار از سخنان ناگفته است

    از حركات ناكرده، اعتراف به عشق‌های نهان
    و شگفتی‌های بر زبان نيامده
    در اين سكوت حقيقت ما نهفته است
    حقيقت تو و من.

    و یه ویژگی جالب این‌که دونه‌های برف در عین شباهت و ساختار شش وجهی مشترکی که دارن، اما فردیت خودشون رو هم دارن و در جمع ذوب نمی‌شن.

    پی‌نوشت: اینم دکلمه‌ی شعر با ترجمه و صدای احمد شاملو پیشکش متمی‌های عزیز :)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .