Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شناخت بهتر استرس سخنرانی و صحبت در مقابل جمع


استرس سخنرانی را چگونه کاهش دهیم

استرس سخنرانی و اضطراب حرف زدن در جمع، یکی از شناخته‌شده‌ترین ترس‌های انسان‌هاست.

با وجودی که تحقیق گسترده و قابل اتکایی در این موضوع، در کشورمان انجام نشده است، اما تقریباً هر جای دنیا که به این بحث پرداخته‌ و روی آن مطالعه کرده‌اند، در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که ترس حرف زدن در مقابل جمع، یکی از ترس‌های مهم و مشترک بسیاری از ما انسان‌هاست.

سال ۱۹۷۳، یک موسسه‌ی تحقیقاتی به نام R.H. Bruskin در آمریکا، اعلام کرد که ترس از سخنرانی در جمع در فهرست ترس‌های مردم، حتی نسبت به ترس از مرگ هم جایگاه بالاتری دارد.

از آن زمان، این شوخی رواج یافت که: «بسیاری از انسان‌ها، اگر بین مرده‌ی داخل قبر و سخنرانِ بالای قبر، قرار باشد یک جایگاه را انتخاب کنند، وضعیت مرده را ترجیح می‌دهند.»

البته می‌دانیم که چنین توصیفی کمی اغراق‌آمیز است؛ اما آن‌قدرها هم از واقعیت فاصله ندارد.

دو تن از محققان دانشگاه نبراسکا در سال ۲۰۱۲ مطالعه‌ی دیگری را روی ۸۱۵ دانشجو انجام دادند و نتیجه را چنین گزارش کردند که: اگر بخواهیم ترس‌های مشترک میان انسان‌ها را فهرست کنیم، ترس از سخنرانی را بیشتر از ترس از مرگ می‌توان به عنوان ویژگی مشترک انسان‌ها (یا لااقل دانشجویان مورد بررسی) در نظر گرفت (+).

ترس از سخنرانی و اضطراب حرف زدن در میان جمع، یکی از ترس‌های مهم ما انسان‌هاست

به همین علت، معمولاً آموزش سخنرانی را با مدیریت ترس از جمع آغاز می‌کنند.

برای این‌کار باید سه مرحله طی شود:

  • پذیرش این واقعیت که ترس از جمع و اضطراب سخنرانی، صرفاً مشکل و مسئله‌ی  شما نیست و بسیار فراگیر است.
  • تشخیص علت ترس از سخنرانی
  • تلاش برای غلبه بر استرس سخنرانی و حضور در مقابل جمع

تشخیص علت ترس از سخنرانی و ریشه‌ی تجربه‌ی اضطراب، بسیار مهم است:

این‌که بسیاری از ما به صورت مشترک از یک چیز (سخنرانی در جمع) می‌ترسیم و برای آن اضطراب داریم، الزاماً به این معنا نیست که یک علت مشترک هم برای این ترس و اضطراب وجود دارد.

راه‌حلی که می‌تواند اضطراب سخنرانی را در شما کاهش دهد، الزاماً برای فرد دیگری هم که به اندازه‌ی شما (اما به علتی دیگر) از سخنرانی می‌ترسد، کارساز نیست.

فعلاً در این درس، قرار است یک کار ساده و مهم را انجام بدهیم.

جمله‌های زیر را بخوانید:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های آموزش سخنرانی و مهارت ارائه برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال شدن به عنوان عضو ویژه، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، فضای درس‌های زیر به سخنرانی، ارائه و فن بیان نزدیک‌تر است و شاید بهتر باشد مطالعه‌ی آن‌ها را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارتباطی | خودشناسی | شخصیت شناسی

  تحلیل رفتار متقابل | فنون مذاکره

  پرورش تسلط کلامی | کوچینگ

  افزایش عزت نفس | حمایت اجتماعی | رابطه عاطفی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

با توجه به توضیحات بالا، پیشنهاد ما این است که از بین موارد مطرح شده، پنج مورد را که فکر می‌کنید توصیف بهتری از وضعیت شماست، انتخاب کرده و جایی ثبت کنید (ممکن است آن را روی یک کاغذ برای خودتان بنویسید و احتمال دارد ترجیح بدهید شماره‌ی آن پنج مورد را زیر همین درس ثبت کنید).

مطالعه‌ی این موارد و ثبت آیتم‌هایی که به وضعیت شما نزدیک است، باعث می‌شود درس‌های آتی که در آن‌ها به ریشه‌های اضطراب سخنرانی و مدیریت آن‌ها می‌پردازیم، برای شما مفیدتر و اثربخش‌تر باشد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    بهروز ، حنا کلانتر ، مهندس احسان ، محسن خسروی نیا ، سیدمجتبی فاطمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت ارائه و سخنرانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت ارائه و سخنرانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۲ نظر برای شناخت بهتر استرس سخنرانی و صحبت در مقابل جمع

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حسین قربانی

    گاهی غلبه بر استرس سخنرانی کاری بس دشوار و نشدنی به نظر می‌رسد، مخصوصا وقتی که تعداد افراد حاضر به بالای هزار نفر برسد. شاید هم هیچ وقت نتوان این استرس را به صفر رساند ولی باید تا حد امکان آن را کم کرد.

    یکی از روش‌های غلبه بر این استرس شاید استفاده از تجارب دیگران باشد. یکی از افراد موفق در حوزه سخنرانی در جمع را که در اینستاگرام هم فعال است و مخاطبین بسیاری دارد و در این زمینه موفق عمل کرده، دنبال می‌کنم.

    بعضی وقت‌ها که این فرد قصد سخنرانی در جمع چندهزار نفری دارد، قبل از شروع از فرایند آماده‌سازی و فراهم کردن مقدمات خود برای رفتن بر روی سن، به صورت لایو منتشر می‌کند.

    حرکات و نحوه تعامل او با اطرافیان و همکارانش برایم آموزنده و جالب هست.

    در یکی از ویدئوهایی که اخیرا این فرد منتشر کرد، به نظر می‌رسد، استرس اطرافیان او بیشتر از خود اوست و او سعی می‌کند با شوخی و مزاح هم به استرس آنها غلبه کند و هم به استرس خودش.

    وقتی که دوربین پشت سر او و همراه با او در مسیر حضور بر روی سن حرکت می‌کند و هنگام رسیدن به بالای سن، حرکات و نحوه شروع سخن گفتن هم نکات جالب و آموزنده‌ای دارد.

    از جمله اینکه ابتدا سعی می‌کند با دعوت حضار به انجام کاری، زمان کوتاهی برای خودش بگیرد تا فضا را برای خود عادی سازی کند. همچنین اقداماتش برای تسلط کامل بر فضای سن هم جالب هست.

    در کل با توجه به حرکات این شخص و با وجود تجارب بسیاری که در این زمینه داشته، همچنان به نظر می‌رسد، کم و بیش درگیر استرس بر روی سن هست ولی تفاوت او با افراد عادی تسلط به روش‌های غلبه بر استرس و ارائه سخنرانی به شیوه‌ای حرفه‌ای با وجود استرس هست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .