Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آیا آزمون های شخصیت شناسی برای استخدام اعتبار دارند؟


رابطه برونگرایی و عملکرد شغلی

طی چند دهه گذشته، استفاده از آزمون های شخصیت شناسی برای استخدام در بسیاری از صنایع و کسب و کارها رونق داشته است.

طبیعی است که شرکتها و سازمان‌ها، با استفاده از آزمونهای شخصیت شناسی، انتظار دارند کسانی را انتخاب کنند که در آینده، عملکرد سازمانی مثبت و رضایت‌بخشی را از خود بروز می‌دهند.

با توجه به اینکه ما هم در متمم به صورت منظم در مورد شخصیت شناسی در محیط کار و رفتار سازمانی صحبت می‌کنیم، لازم است مشخص کنیم که این مدل‌ها در چه شرایطی می‌توانند اثربخش و در چه شرایطی می‌توانند گمراه کننده باشند.

مطلبی که در این درس می‌بینید،‌ بخش‌هایی از مقاله‌ی نشریه‌ی Harvard Business Review است در آن توضیح داده شده است که چرا آزمون های شخصیت شناسی به تنهایی نمی‌توانند ابزار مناسبی برای انتخاب و استخدام نیروی انسانی باشند و مناسب است که به همراه آنها، آزمون‌ها و ابزارهای دیگری هم به کار گرفته شود.

 به تعبیر HBR، بیش از یک دهه است که مدیران منابع انسانی، با نتایج تحقیقات آکادمیک در این حوزه فاصله گرفته‌اند و دیگر از اعتبار و بی‌اعتباری روش‌هایی که به کار می‌گیرند، اطلاع ندارند. 

[منبع اصلی: Harvard Business Review – Aug – 2014]

[منبع برای مطالعه تکمیلی: Cornell HR Review]

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    عرفان اعتضادزاده ، یاشار بختیاری ، علیرضا محمدی ، امید اسدی ، محمد شکیبا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شخصیت شناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه شخصیت شناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۱ نظر برای آیا آزمون های شخصیت شناسی برای استخدام اعتبار دارند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان عزیزی

    بادیدن تیتر این درس یاد اتفاقی افتادم که سال گذشته برام رخ داد.

    یکی از دوستانم که تولید کننده خوب و کار درستیه، برای کارخونه و محصولاتش دنبال کسی میگشت که مدیریت برند سازیشو بهش بسپاره. بعد از جستجوهای زیاد بالاخره یک خانمی رو پیدا کرد که تحصیلات بازاریابی و برندینگ رو در دانشگاه های انگلیس و آمریکا گذرونده بود.خلاصه کلی مدرک داشتن ولی به نظر میرسید که تجربه خیلی کمی در بازار دارند.

    این دوستم مایل بود که قبل از استخدام یک جلسه با منم مصاحبه داشته باشه. راستش منم که سواد درست وحسابی در زمینه برندینگ نداشتم و ندارم،اصرار کردم که من گزینه خوبی برای این مصاحبه نیستم ولی دوستم زیر بار نرفت.

    اول میخواستم از پرسشنامه های روانشناسی استخدامی استفاده کنم ولی چون قضیه حساسی بود و تصمیم دوستم رو تحت تاثیر قرار میداد و من هم در جایگاهی نبودم که بتونم اعتبار این پرسشنامه های ترجمه ای رو تشخیص بدم از خیرش گذشتم.

    در عوض در جلسه مصاحبه و بعد از سوالات عمومی و نرمال، یه سوال به ذهنم رسید. گفتم که اون نعلبکی که زیر فنجون شماست تولید یکی از دوستانمه،حدود یکماهه که از خط تولید در اومده و اکثر آیتم هایی که برای یک محصول جدید لازمه، از پکیجینگ گرفته تا سایر مواردش، تکمیله و آماده عرضه به بازاره. حالا از امروز شما مدیر برند این شرکت میشین، به نظرتون حداقل چقدر زمان لازمه تا شما بتونین برای این شرکت و محصولاتش برند بسازین؟

    ایشون تضمین کردن که در عرض یکسال میتونن و توضیحاتی هم دادند. من هم بعدش به دوستم گفتم که از نظر من گزینه مناسبی نیست! دیگه تصمیم با خودت.

    راستش نمیدونم کار درستی کردم یا نه،ولی چندین بار توی متمم و کتابهایی که تو این حوزه خونده بودم و بخصوص از صحبتهای دکتر شفیعی با محمد رضا یادم مونده بود که اگر کسی گفت میتونه زیر سه یا پنج سال  برند بسازه یعنی در حوزه برندینگ تقریبا تعطیله! (نقل به مضمون!)

    میدونم خاطره م زیاد با بحث پرسشنامه مرتبط نیست ولی بیشتر میخواستم اینو بگم که ما گاهی از برخی پرسشنامه ها استفاده میکنیم بدون اینکه واقعا بدونیم که بیشتر سوالات اون برای سنجش چه چیزی طرح شدن یا اینکه کانتکس وزمینه ای که اون پرسشنامه در اون متولد شده چی بوده و برای چی بوده

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .