Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


در ستایش سکوت | برای تمرین سکوت وقت بگذاریم (ارلینگ کاگه)


ارلینگ کاگه درباره اهمیت سکوت و تمرین سکوت صحبت می‌کند

ارلینگ کاگه (Erling Kagge) نویسنده‌ی نروژی در رزومه‌اش، بسیاری از افتخارات و دستاوردهای متعارف را – که اغلب انسان‌ها آن‌ها را بزرگ می‌شمارند – دارد.

او حقوق‌دان است و برای شرکت‌های بزرگی کار کرده است. چند ترم فلسفه خوانده و رها کرده و این هم به جذابیت او – در دورانی که رها کردن دانشگاه جزو افتخارات مدیران بزرگ است – می‌افزاید.

همچنین یک شرکت انتشاراتی موفق دارد و می‌تواند با افتخار خودش را کارآفرین بنامد.

اما او خود را کاوش‌گر و جهان‌گرد می‌داند. کاگه معتقد است که انسان‌ها همگی کاوش‌گر به دنیا می‌آیند و سپس، با تضعیف تدریجی این میل، به سراغ بقیه‌ی گزینه‌های موجود برای زندگی می‌روند (+).

او درباره‌ی سکوت و پیاده روی و موضوعاتی از این دست حرف می‌زند؛ مخاطبان خود را به تمرین سکوت و دانستن قدر لحظات ساکت تشویق می‌کند و تأکید دارد که «در سکوت، ذهن شما ‌و آن‌چه در درون‌تان می‌گذرد، از آن‌چه در آسمان می‌بینید و در جهان بیرونی‌ شما جریان دارد، بزرگ‌تر است» (+).

حرف زدن از کشف جهان درون، تازه نیست. اندیشمندان بسیاری از قرن‌ها پیش، در ستایش سکوت و کشف درون نوشته‌اند و هر روز هم، در شبکه های اجتماعی، جمله‌هایی در ستایش سکوت و در خود فرو رفتن و میوه چیدن از درخت تنهایی (و اصطلاحاتی شاعرانه‌تر از این‌ها) منتشر می‌شود.

اما کاگه یک تفاوت بزرگ با بیشتر این موعظه‌گرانِ سکوت دارد: او سکوت را تجربه کرده است.

ارلینگ کاگه در عرض دو سال، با پای پیاده و بدون حمایت هیچ سازمان و نهادی، به دیدار سه نقطه‌ی ویژه‌ی زمین رفته و آن‌ها را در خلوت و سکوت تجربه کرده است: قطب شمال، قطب جنوب و اورست.

شاید حتی تصور این هم برای شما سخت باشد که او حدود ۵۰ روز مسیری ۱۳۰۰ کیلومتری را با پای پیاده رفته و سورتمه‌ی وسایلش را هم به دنبال خود کشیده تا به قطب جنوب رسیده است (+). این روشی است که او برای رفتن به قطب شمال نیز به کار گرفته است.

ارلینگ کاگه در بخش غالب مسیرهای قطبی، هیچ نوع دسترسی به سیستم‌های مخابراتی نداشته و خانواده‌اش باید منتظر می‌ماندند تا با گذشت زمان،‌ متوجه شوند که او زنده مانده یا مرده است.

ارلینگ کاگه

ارلینگ کاگه (Irish Times)

کاگه کتاب‌هایش را معمولاً‌ ابتدا به زبان نروژی می‌نویسد و در نروژ منتشر می‌کند. به همین علت نسخه انگلیسی کتاب او با عنوان سکوت در دوران سر و صدا (Silence In the Age of Noise)، یک سال دیرتر از نسخه‌ی نروژی و در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. پس باید آماده باشید که در نخستین صفحه‌های کتاب، در کنار نام کاگه با نام مترجم (Becky Crook) نیز مواجه شوید.

در ستایش سکوت

همه‌ی این مقدمه را گفتیم تا در قالب پاراگراف فارسی متمم، به سراغ چند جمله‌ی نخست از کتاب سکوت برویم (ترجمه‌ از ترجمه‌ی انگلیسی نسخه‌ی نروژی):

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمام صفحات کتاب دویست صفحه‌ای کاگه، به همین زیبایی و جذابیت جلو می‌رود و خواننده را در سکوت، با خود همراه می‌کند.

سبک نگارش کاگه، نمونه‌ی موفق و تأثیرگذاری از جستارنویسی است و فضای کتاب‌هایش – به قضاوت ما در متمم – بسیار نزدیک به فضای #کتابهای آلن دو باتن است. البته با این تفاوت که آلن دو باتن، احتمالاً در جایی آرام‌تر و اتاقی گرم‌تر، به دنیا و فلسفه‌ی آن اندیشیده و تجربه‌های کاوش در این سطح و آن عمق را ندارد.

اما به هر حال، می‌توان با اطمینان گفت کسانی که نوشته‌های آلن دو باتن را دوست دارند، نوشته‌های ارلینگ کاگه را هم دوست خواهند داشت.

کاگه در سال ۲۰۱۹ کتاب دیگری هم در زمینه‌ی پیاده روی منتشر کرده که در آینده درباره‌ی آن هم جداگانه حرف خواهیم زد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    آذین شریفی ، حسن پیوسته گر ، علیرضا جسین زاده ، فرزانه ایپکچی ، ابراهیم صیادی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۳ نظر برای در ستایش سکوت | برای تمرین سکوت وقت بگذاریم (ارلینگ کاگه)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .