Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


رفتارشناسی در کسب و کار (سمینار سالیانه محمدرضا شعبانعلی)


سمینار رفتار شناسی در کسب و کار

امسال هم به سنت سالهای گذشته قرار است در ۱۹ شهریور‌ ماه، سمینار سالیانه من برگزار شود. موضوعی که برای این سمینار انتخاب کرده‌ایم رفتارشناسی در محیط کار است. در اینجا چند توضیح درباره این سمینار داشتم که خواستم خدمت شما عرض کنم:

 

 

موضوع سمینار

رفتارشناسی در کسب و کار

محتوا و محورهای سمینار

  • از میان انبوه مدل‌های تحلیل انگیزه انسانها، شناخت کدام مدل‌ها برای موفقیت در کسب و کار اثربخش‌تر است؟
  • در ارزیابی رفتار انسانها و تعامل با آنها تا چه حد باید به الگوهای رفتاری و تا چه حد باید به الگوهای شخصیتی توجه کنیم؟
  • به عنوان کسی که در نخستین پله‌های مسیر شغلی است چگونه می‌توانم با رفتارشناسی، تصویر بهتری از جغرافیای سیاسی سازمان خودم به دست بیاورم؟
  • به عنوان یک مدیر، چگونه می‌توانیم از رفتارشناسی و شناخت الگوهای رفتاری برای پیاده سازی استراتژی‌ها و ایجاد تغییرات مورد نظر در شرکت‌ها استفاده کنیم؟
  • دانش رفتار شناسی چگونه می‌تواند به من در شناخت و تحلیل و مدیریت بهتر مشتریان کمک کند؟
  • چگونه می‌توان از دانش رفتارشناسی در طراحی بهتر محصولات و خدمات استفاده نمود؟

انگیزه من از انتخاب موضوع

فکر می‌کنم بسیاری از سوالهایی که طی سالهای اخیر در مرور کسب و کارهای ایرانی در ذهن من شکل گرفته برای شما هم آشنا باشند:

* چرا کسب و کارهای تازه تاسیس ما عموماً دوام طولانی ندارند و بخش قابل توجهی از آنها به اختلافات داخلی گرفتار می‌شوند؟

* چرا چیزی که بر روی کاغذ به عنوان چارت یا به عنوان فرایند یا به عنوان استراتژی ثبت شده، با چیزی که در عمل اجرا می‌شود تفاوت دارد؟ و چرا اکثر ما با این تفاوت و تعارض مشکل خاصی نداریم؟

* چرا مدیری که در مدیریت کسب و کار خودش موفق نبوده و هنوز آن را به نقطه مطلوب نرسانده در حال راه اندازی کسب و کار بعدی است؟

* چرا در زمان دانشگاه فکر می‌کردم که با داشتن تخصص، می‌توانم به فردی تاثیرگذار در محیط کار تبدیل شوم و امروز می‌بینم که نمی‌توانم تاثیر و تغییری را که انتظار داشتم در محیط کار ایجاد نمایم؟

* چرا بخش قابل توجهی از وقت کاری من به کارها و تنش‌هایی می‌گذرد که ارتباط مستقیمی با کار من ندارد؟

* چرا من مدیرم را نمی‌فهمم و مدیرم من را نمی‌فهمد و همکارم ما را نمی‌فهمد؟

* چرا شرکت ما مشتری را نمی‌فهمد و مشتری هم سازمان ما را نمی‌فهمد؟

* چرا مردم اینطور رفتار می‌کنند؟ چرا چیزی را که منطقاً‌ باید بخرند نمی‌خرند و چیزی را که منطقاً نباید بخرند می‌خرند؟

* چرا یک تبلیغ ضعیف موفق می‌شود و یک کمپین تبلیغاتی بزرگ و پر هزینه شکست می‌خورد؟

 آموزش غیر سیستمی در مدیریت باعث شده که روی هر کدام از اینها یک نام تخصصی بگذاریم. یکی را به حوزه رفتار سازمانی مربوط بدانیم و دیگری را به حوزه استراتژی. یکی را به حوزه کارآفرینی مربوط بدانیم و دیگری را به منابع انسانی. یکی را به رفتار مصرف کننده ربط بدهیم و دیگری را به تدوین کمپین تبلیغاتی. یکی را به روابط عمومی ارتباط بدهیم و دیگری را به بازاریابی. 

قطعاً این برچسب گذاری‌ها و تقسیم بندی‌ها می‌تواند گاهی مفید هم باشد. اما به شرط آنکه یک عامل مشترک و مهم بین همه سوالات بالا را فراموش نکنیم: ما در اینجا در مورد اشیاء فیزیکی حرف نمی‌زنیم که قوانین فیزیک در موردشان به سادگی اعمال شود و رفتارشان قابل پیش بینی باشد.

چه شرکت و چه جامعه مشتریان از یک المان پایه ساخته شده و آن انسان است. انسانها مدل‌های انگیزشی پیچیده‌ای دارند و وقتی در کنار یکدیگر و در تعامل با یکدیگر قرار می‌گیرند، الگوهای رفتاری آنها پیچیده‌تر هم می‌شود. انسانها قرار است سیستم‌ها را بچرخانند در حالی که مغز آنها برای سیستمی فکر کردن طراحی نشده. قرار است استراتژی‌ها را اجرا کنند در حالی که ذهن آنها برای تفکر استراتژیک طراحی نشده یا اگر شده، استراتژی دیگری را تعقیب می‌کند. انسانها قرار است اجزای اکوسیستمی باشند که بر اساس منطق مدیریتی طراحی شده اما خود آنها بر اساس احساس فردی فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

انسانها در محیط کسب و کار عموماً کمتر از هر عامل دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند. بی‌توجهی به نقش انسانها به معنای ایجاد سازمانی ضدانسانی نیست، بلکه به معنای ایجاد سازمانی غیرانسانی است. سازمانی که اگر کارکنان آن روبوتهای مکانیکی بودند و اگر مشتریانش هم روبوت‌های مکانیکی بودند با استفاده از برنامه ریزی‌ها و الگوهای فکری مدیریتی رایج می‌توانست رشد کند. اما در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد و همین باعث می‌شود که تئوری‌های مدیریتی با آنچه در عمل اجرا و مشاهده می‌شود فاصله زیادی پیدا کنند.

با توجه به همه این بحث‌ها، احساس کردم که شاید سمینار رفتارشناسی در کسب و کار کمک کند که انسانها را در محیط کار بهتر ببینیم. انگیزه‌ها و رفتارهای آنها را بهتر بشناسیم. به مشتریانمان نزدیک‌تر شویم و در یک کلام‌ از نظریه‌های مدیریتی زیبا اما غیرقابل اجرا کمی فاصله بگیریم.

آنچه در این سمینار مورد بحث قرار می‌گیرد، قرار دادن انسانها در زیر ذره بین است. اما چون این اسم خیلی شیک و تمیز به نظر نمی‌رسد و شکل ظاهری آن به عنوان‌های رایج سمینارهای بازاری نزدیک می‌شود (چیزی که من همیشه از آن هراس داشته ام) تصمیم گرفتیم از یک عنوان کمی رسمی‌تر استفاده کنیم.

بنابراین من می‌گویم و می‌نویسم: رفتارشناسی در محیط کار. اما شما بخوانید: انسانها در زیر ذره بین.

زمان و مکان سمینار

این سمینار در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰ برگزار خواهد شد.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

 اگر انتظار دارید که الان بگوییم مدیران و کارمندان و دانشجویان و غیردانشجویان و جوانان و پیران و زنان و مردان، همگی می‌توانند مخاطب این سمینار باشند اشتباه می‌کنید.

این سمینار برای کسانی مفید است که علاقمند به تحلیل ریشه‌ای‌تر اکوسیستم انسانی در کسب و کار باشند و فرصت داشته باشند تا قبل از روز سمینار، حدود چهار تا پنج ساعت برای ما وقت بگذارند و مطالبی را که به تدریج در خبرنامه‌ها به آنها پیشنهاد می‌کنیم بخوانند و مطالعه‌های مرتبط را انجام دهند.

آمادگی‌ها و پیش‌نیازها

ما عمداً ثبت نام را فقط به دوستان متممی اطلاع داده‌ایم تا کسانی که با مفاهیم پایه آشنایی ندارند در سمینار حاضر نشوند و به دلیل ندانستن پیش نیازها آزار نبینند. اما از یک سو هم می‌دانیم که منطقی نیست از دوستان متممی خود بخواهیم که صدها درس متمم را قبل از این سمینار خوانده باشند و مشق‌هایشان را انجام داده‌ باشند و بعد تشریف بیاورند.

بنابراین از شنبه هفته آینده (۲۷ تیر ماه) به مدت شش هفته هر هفته یک خبرنامه اختصاصی سمینار منتشر خواهیم کرد و در آن به تدریج توضیح می‌دهیم که چه بحث‌هایی باید از قبل مرور شود و عملاً بخشی از مطالب را قبل از سمینار در قالب همین خبرنامه‌ها آموزش خواهیم داد تا از زمانی که حضوراً در خدمت شما هستیم، بهترین استفاده به عمل آید.

برای ثبت نام چه باید کرد؟

ما ترتیب صندلی‌ها را مثل سال قبل بر اساس زمان ثبت نام مشخص خواهیم کرد. به همین دلیل ثبت نام رسمی کاربران آزاد را از شنبه آینده آغاز می‌کنیم تا در این هفته حامیان متمم در صورت تمایل بتوانند زودتر ثبت نام کنند.

البته طبیعی است که امکان ثبت نام برای کاربران ویژه تا آخرین لحظه‌ای که ثبت نام انجام می‌شود و سالن پر نشده وجود دارد و هزینه ثبت نام آنها هم تا آخرین لحظه با تخفیف باقی خواهد ماند.

برای ثبت نام می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید: