Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


خسارت حقیقی در دنیای مجازی


دنیای مجازی

ما بارها در درس سواد دیجیتال و سایر درس‌های متمم تأکید کرده‌ایم که دقیق‌تر است اگر به جای فضای مجازی از اصطلاح فضای دیجیتال یا دنیای دیجیتال استفاده کنیم.

چون مجازی در برابر حقیقی قرار می‌گیرد و به خوبی می‌دانیم که آن‌چه امروز به اشتباه مجازی نامیده‌ می‌شود، حقیقی‌تر از آن‌چیزی است که به صورت سنتی، حقیقی نامیده می‌شده است.

با این حال، این بار عمداً عنوان  خسارت حقیقی در دنیای مجازی را برای این مطلب انتخاب کرده‌ایم تا بیش از گذشته به خاطر بسپاریم که دنیای مجازی و دنیای حقیقی بیش از آنچه که در نگاه اول به نظر می‌آید در هم گره خورده‌اند و چنین تفکیکی چندان قابل استناد و معتبر نیست.

تجربه ذهنی: بررسی یک خطای اخلاقی

این مطلب از جنس مطالبی است که تا کنون بارها به عنوان تجربه ذهنی یا Thought Experiment مطرح کرده‌ایم.

[ مطلب مرتبط: فهرست همه‌ی سوال‌های تجربه ذهنی ]

مانند همه‌ی موارد دیگر، یک سناریوی فرضی را در نظر می‌گیریم و بر مبنای آن می‌کوشیم یک تمرین ذهنی برای درک بهتر دنیای اطراف‌مان انجام دهیم.

صورت سوال، ظاهراً چندان پیچیده نیست.

اما این مسئله به عنوان یکی از مثال‌های پایه‌ای حقوق دیجیتال و زندگی شهروندی دیجیتال می‌تواند مفید و آموزنده باشد:

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

این مطلب برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب و سایر بحث‌هایی که تحت عنوان #ایده متمم مطرح می‌شوند، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به مطالبی از جنس ایده‌ی متمم علاقه دارید، می‌توانید ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

 پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دن اریلی)

 مجموعه مطالب ست گادین

  تجربه های ذهنی

 سبک زندگی

توضیحبه خاطر داشته باشید که هدف ما از این تجربه‌ی ذهنی، دیدن جنبه‌های مختلف یک اقدام نادرست در فضای دیجیتال است. بنابراین لطفاً از توصیه‌های اخلاقی صرف‌نظر کنید. مثلاً نمی‌خواهیم بگوییم که:‌ «باید آن مدیری را تنبیه کرد که آن‌قدر این کارمند را عصبانی کرده که او حاضر شده چنین کاری انجام دهد.»

ما واقعاً در پی یافتن معیارها و الگوریتم‌های ارزیابی خسارت در دنیای جدید و در کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات هستیم.

مجموعه مطالب متمم درباره تجربه ذهنی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۷ نظر برای خسارت حقیقی در دنیای مجازی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    پیش نوشت: به نظرم پاسخ دادن به این تمرین، خیلی راحت نیست، اما الگوریتم خیلی ساده و خیلی فرضی که در حال حاضر به ذهنم میرسه رو برای تمرین مینویسم:

    الگوریتم: ارزیابی خسارت ایجاد شده (مطابق سناریوی فرضی)

    - ورودی: از بین رفتن کاملِ یک اکانت بسیار پرطرفدار در اینستاگرام

    - خروجی: دریافت خسارت توسط ذی ضررها

    گام اول) در قوانین حقوقی دنیای مجازی بررسی کن. ببین آیا برای حذف یک اکانت اینستاگرام و به طور خاص یک اکانت بسیار پرطرفدار (مهم نیست متعلق به چه کشوری باشه) توسط کارشناسی از اینستاگرام که حقِ دسترسیِ بالا به سیستم مدیریتی آن دارد؛ آیا مجازاتی مشخص شده است یا نه؟

    گام دوم) (فرض میکنیم گام اول، از قبل مشخص و تدوین شده) حالا آن را برای خودت، در جایی ثبت کن.

    گام سوم) بررسی کن و ببین این اکانت حذف شده، اسمش چی هست و دقیقاً متعلق به کدام آدم هست؟

    گام چهارم) بررسی کن و ببین آیا این آدم، (مورد اول) از این شاخ های اینستاگرام! بوده که بی دلیل از فالورهای زیاد برخوردار شده اند، یا (مورد دوم) از جمله انسانهای فرهیخته یا هنرمند یا کارآفرین (یا موارد مشابه) ی ایرانی بوده که به واسطه ی هنر یا ویژگی های دوست داشتنی یا کارهای ارزشمندی که انجام داده، اینهمه فالوور و طرفدار داشته است؟

    گام پنجم) اگر این فرد از این شاخ های اینستاگرام بوده، برگرد به گام دوم و ببین آیا برای اینجور افراد هم در این زمینه، تبصره ای چیزی، وجود دارد؟

    گام ششم) اگر برای گام پنجم، تبصره ای چیزی یافتی؛ براساس همان، میزان خسارت را برآورد کن و ترتیبی بده تا به آن شخص تعلق بگیرد.

    گام هفتم) اگر گام پنجم منتفی بود،  برگرد به گام چهارم.

    گام هشتم) حالا برای آن فرد که مسلماً جزو مورد دوم هست، دوباره برگرد به گام دوم و مجازات فرد خطاکار و میزان خسارت را دقیق محاسبه کن.

    گام نهم) برای جبران خسارت بین ذی ضررها (صاحب اکانت و مدیر اینستاگرام و فالوورهای اکانت حذف شده) طبق قانون (در گام دوم) عمل کن.

    (البته چون اختیارِ عمل در این زمینه به ما داده شده، میتوان خسارت محاسبه شده در گام نهم را مثلاً به نسبت 60 و 30 و 10 (به ترتیب) بینِ صاحب اکانت حذف شده، فالوورهایِ اکانت مذکور و مدیر اینستاگرام، تقسیم کرد.)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .