Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


جامعه پساصنعتی | معرفی کتاب دانیل بل


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۸۶۲۵۵

قلب صنعت جهان در کجا می‌تپد؟ آیا تا به حال به این سوال فکر کرده‌اید؟

اگر صنعت را معادل کارخانه و خط تولید و کارگر بدانیم، احتمالاً باید بگوییم «چین» قلب صنعت جهان است.

اما در مورد کشورهای دیگر چه باید گفت؟ آیا باید کشورهای اروپای غربی، مثل آلمان، اتریش یا انگلیس را در صنعت عقب‌تر و ضعیف‌تر از چین بدانیم؟ آیا تنها معیار مقایسه، تعداد کارگران و حجم محصولات خروجی کارخانجات است؟

در مورد شرکت‌هایی مثل گوگل یا اپل چه باید گفت؟ این‌ها شرکت‌هایی هستند که مزیت رقابتی‌‌شان در فرایندهای سنت‌های تولید نیست.

آیا این شرکت‌ها را هم باید «صنعتی» دانست؟ یا همان‌طور که در ایران رایج است، اصطلاحی مثل «دانش‌بنیان» برای توصیف‌شان مناسب‌تر است؟

در این درس به بهانهٔ کتاب «ظهور جامعه فراصنعتی» در این باره بیشتر حرف می‌زنیم؛ کتابی کلاسیک که حدود نیم قرن از انتشار آن می‌گذرد.

جامعه پساصنعتی

دانیل بل، جامعه‌شناس مطرح قرن بیستم، کتاب ظهور جامعه فراصنعتی یا The Coming of Post-industrial Society را در سال ۱۹۷۳ منتشر کرد. متخصصان، صاحب‌نظران و مخاطبان عام چنان از این کتاب استقبال کردند که اصطلاح «جامعهٔ پساصنعتی» به سرعت به اصطلاحی رایج در دنیای جامعه‌شناسی، مدیریت و کسب‌و‌کار تبدیل شد.

ایدهٔ دانیل بل این بود که دنیای امروز دیگر در خط تولید و کارخانه و کارگر خلاصه نمی‌شود. عصر جدید، عصر اطلاعات، دانش و تخصص است. بنابراین مفاهیم «صنعت» و «جامعهٔ صنعتی»، حداقل به شکلی که معمولاً در ذهن‌های ما تعریف شده، دیگر نمی‌توانند مانند گذشته دنیای ما را توصیف کنند.

نوع نگاه دانیل بل را در این کتاب می‌توان به حرف‌هایی که پیتر دراکر حدود یک دهه پیش از او مطرح می‌کرد شبیه دانست. دراکر هم از کارگر دانش‌محور حرف می‌زد و می‌گفت کارگران دوران جدید، شبیه آن چیزی که ما همیشه از کارگر در ذهن داشته‌ایم نیستند.

اگر بخواهیم به تفاوت دانیل بل و پیتر دراکر اشاره کنیم باید بگوییم که دراکر بیشتر از منظر مدیریت و کسب و کار به دوران جدید نگاه می‌کرد. در حالی که بل با عینک یک جامعه‌شناس به این تغییرات می‌نگریست.

معرفی کتابی که نیم قرن از انتشار آن گذشته؟

ما در متمم یک بار به بحث اهمیت کتاب‌های قدیمی پرداخته‌ایم که خوش‌بختانه شما هم آن را مطالعه کرده‌اید.

کتاب جامعه پساصنعتی دانیل بل، نمونهٔ خوبی از کتاب‌های قدیمی‌‌ای است که خواندن آن‌ها هنوز می‌تواند مفید باشد.

هنر دانیل بل در پیش‌بینی روندها و تحلیل اثر این روندها بر جامعه، واقعاً ستودنی است. در حدی که هنگام مطالعهٔ بخش‌های زیادی از این کتاب، حس می‌کنید که در حال خواندن یک کتاب کاملاً جدید دربارهٔ مسائل روز هستید.

به همین علت، تصمیم گرفته‌ایم کتاب جامعه پساصنعتی را به عنوان یکی از کتابهای مدیریتی در متمم مرور کنیم.

کتاب جامعه پساصنعتی

جامعهٔ پساصنعتی به چه معناست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بحث جامعهٔ پساصنعتی تا حدی به موضوع کارگران دانش‌محور که پیتر دراکر مطرح می‌کند نزدیک دانست. اما وسعت و عمق بیشتری دارد.

دانیل بل معتقد بود که جامعهٔ صنعتی که با خط‌ تولید و کار فیزیکی کارگران شناخته می‌شود، دیگر موتور محرک اقتصاد نخواهد بود و با توجه به افزایش اهمیت دانش، به زودی ما با جوامعی روبه‌رو خواهیم بود که مزیت رقابتی‌شان، داشتن نیروی کار فیزیکی یا کارگران ارزان نیست. بلکه آن‌ها با تکیه بر روش‌های فکر کردن و بهتر فهمیدن و استفادهٔ بهتر از دانش، پیشرفت می‌کنند و از جوامع دیگر پیشی می‌گیرند.

در ادامه برخی از ویژگی‌هایی را که دانیل بل دربارهٔ جامعهٔ پساصنعتی پیش‌بینی می‌کرد مرور می‌کنیم:

دسترسی کامل به این درس صرفاً برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

عکس دانیل بل - نظریه پرداز جامعه اطلاعاتی و جامعه پساصنعتی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری متفکران کلاسیک مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه متفکران کلاسیک مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹ نظر برای جامعه پساصنعتی | معرفی کتاب دانیل بل

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : نفس کاشانی

    دانش بنیانی در ایران زمانی ارزش پیدا میکرد که شرکت های بزرگ به عنوان بازوی تحقیق و توسعه خود تیم هایی را اضافه میکردند که به بهبود کالا و خدمات، ارزش آفرینی و رشد محصول کمک میکردند، الان شرکتهای دانش بنیان دو دسته اند در مورد یک دسته که یه عنوانی را برای دریافت خدمت به دست آوردن که حرفی نمیشه زد و دسته دوم افرادی که محصولاتی را تولید میکنند که از نظر علم و دانش با ارزش است ولی صنایع وابسته آن نیست تا به عنوان بازوی اجرایی به آن متصل بشند و از این دانش بهره ببرند، ناچار شخصی که تخصص کافی مدیریت نداره اطلاعات کافی از بیمه و مالیات نداره درگیر تولید میشه و بعد هم چون عرضه این محصول جلوتر از نیاز عموم مردم هست، سعی در صادرات و اغلب منجر به شکست شرکت. این جمله خیلی درسته که وقتی یه کشور صنعتی نداریم، اصطلاح دانش بنیانی بازده مناسب خود را ندارد.

    مشارکت بیشتر نیروی زنان، هنوز هم حقوق زنان در هر پست و جایگاهی حدود 25 درصد کمتر از آقا در پست مشابه هست و...، چندین بار این جمله را در اداره مالیتت، بیمه، در بانک و...  شنیدم که شرکت به این بزرگی مرد نداره که یک خانم مدیر عاملش هست. 

     

    و به عنوان نکته اخر نهادی که خود دانش بنیانی را تعریف کرده موقع ارائه خدمت به تعداد نیروی کار شرکت توجه میکنه، در صورتیکه خلق ارزش یعنی دانش فنی، من 100 درصد از تولیدم خارج این مرز و بومه مشخصه قسمتیش به خاطر نیروی ارزان و تولید ارزان در چین و قسمت نهاییش برای استفاده از نام کشور در عناصر برند محصول در اسپانیا، و تحقیق و توسعه، قسمتی از فروش و... در ایران هست، ولی وقتی هنوز درک درستی از ارزش افرینی نداریم متوجه این موضوع که دانش و تخصص بسیار پر اهمیت تر از دستگاه و... هست نمیشویم. 

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .