Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


ثبت اختراع و حق امتیاز | چند نمونهٔ عجیب در صنعت خودرو


ثبت اختراع صنعت خودرو

شاید بتوان گفت به رسمیت شناختن مالکیت معنوی و دارایی‌های معنوی (Intellectual Properties) یکی از اتفاقات بزرگ در قرون اخیر بوده. چون بزرگ‌ترین تهدید برای صاحبان ایده‌ها و اختراعات، سرقت ایده است.

با وجودی که هیچ‌وقت نمی‌توان سرقت ایده‌ها‌، اختراعات و نوآوری‌ها را به طور کامل محدود کرد، قطعاً قوانینی که هزینهٔ این کار را افزایش دهند، می‌توانند مفید باشند.

کنگرهٔ‌ آمریکا بیش از دو قرن پیش، در سال ۱۷۹۰، قانونی برای حمایت از اختراعات تصویب کرد و در توضیح آن گفت (+): «این قانون، نوآوری را افزایش داده و پیشرفت صنعتی را سریع‌تر می‌کند.»

در کشور خودمان هم، نزدیک به یک قرن پیش، در سال ۱۳۱۰، نخستین قانون ثبت علائم و اختراعات تصویب شد که مشروح آن را می‌توانید در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس ببینید‌ (+).

البته این قانون‌های حمایتی، مثل هر قانون دیگر، دردسر آفرین هم هستند. تجربه نشان داده که هر قانونی هم‌زمان با پر کردن یک حفره، سوراخ‌های تازه‌ای ایجاد می‌کند و مسیرها و دردسرهای تازه‌ای شکل می‌گیرند.

مشکل ثبت اختراع و حق امتیاز و سیستم Patent این است که عده‌ای از افراد و کسب‌و‌‌کارها به عنوان یک ابزار پیشگیرانه به سراغ آن‌ها می‌روند. یعنی هنوز ایده‌ای را که پخته و نهایی نشده، ثبت می‌کنند تا رقبا نتوانند از آن استفاده کنند.

جالب این‌جاست که شرکت‌هایی هم با عنوان تحلیل‌ پتنت یا Patent Analytics فعالیت می‌کنند و با بررسی دقیق درخواست‌های ثبت پتنت، جریان کلی ایده‌ها را دنبال می‌کنند (مثلاً‌ Clarivate و Harrity). این نوع شرکت‌ها گزارش‌های مختلفی دربارهٔ اولویت‌های کسب‌و‌کارها،‌ جهت‌گیری صنایع، روندهای کلی اختراع، ایده‌های آینده‌ساز، اختراعات رونق‌یافته و … منتشر می‌کنند و به سایر کسب‌و‌کارها می‌فروشند.

ایده‌های عجیب ثبت شده در صنعت خودرو

صنعت خودرو یکی از صنایعی است که به شکل افراطی از ابزار ثبت ایده و اختراع استفاده می‌کند. خودروسازان همیشه نگرانند که دیگران ایده‌هایشان را زودتر از آن‌ها پیاده کنند. حتی گاهی ممکن است خودشان نخواهند کاری نوآورانه انجام دهند، اما می‌خواهند مطمئن شوند که دیگران هم کار نوآورانه نخواهند کرد!

ثبت Patent تا حدی می‌تواند این نقش را ایفا کند.

به همین علت، این بار در زنگ تفریح متمم، می‌خواهیم تعدادی از Patent‌های عجیبی را که شرکت‌های خودروساز ثبت کرده‌اند، فهرست کنیم. البته این کار تازگی ندارد و تا کنون سایت‌ها و نشریات زیادی چنین فهرست‌هایی را منتشر کرده‌اند (+/+/+/+/+). اما هم‌چنان مرور برخی از این موارد جذاب است.

تسلا و برف‌پاک‌کن لیزری

چرا باید برف پاک‌کن یک خودرو لیزری باشد؟ اصلاً لیزر چگونه می‌تواند به پاک کردن شیشه‌های جلو کمک کند؟ وقتی توضیحی را که تسلا برای ادارهٔ ثبت پتنت آمریکا ارسال کرده می‌خوانیم، تقریباً مطمئن می‌شویم که پاسخ این سوال‌ها برای تسلا هم مشخص نیست (+). اما بالاخره، اگر قرار باشد روزی برف‌پاک‌کن‌ها لیزری شوند، طبیعی است تسلا به خودش حق می‌دهد که صاحب این تکنولوژی باشد. به همین علت، آن را به نام خود ثبت کرده است (البته هنوز ثبت کامل انجام نشده. اما فرایند آن در حال طی شدن است).

ثبت اختراع - برف پاک کن لیزری تسلا

گوگل و کاپوت و سپر چسبناک

درست است که خودروهای گوگل (در واقع شرکت وایمو – زیرمجموعهٔ آلفابت) را هنوز در خیابان‌ها نمی‌بینیم، اما گوگل هم به خودش حق می‌دهد که بعضی ایده‌ها را به اسم خودش ثبت کند و برای خودش نگه دارد. حتی اگر در حد کاپوت چسبناک مسخره به نظر برسد.

گوگل در ایده‌ای که ثبت کرده، به تصادف و ضربهٔ ثانویهٔ آن اشاره کرده است. مثلاً وقتی ماشین به فردی می‌خورد و او را کمی جلوتر پرت می‌کند و دوباره به او برخورد می‌کند. یا وقتی فرد پس از تصادف، روی کاپوت ماشین می‌افتد و دوباره از روی آن پرت می‌شود. گوگل این ایده را ثبت کرده که کاپوت و سپر و بخش‌های جلو و عقب ماشین‌اش چسبناک باشند تا فردی که با خودرو تصادف کرد به آن بچسبد (+).

درست است که هنوز خودرویی در کار نیست، اما گوگل محل چسب‌ها را هم – روی همان خودرویی که نیست – مشخص کرده است!

ثبت اختراع - گوگل کاپوت چسبناک

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

  لطفاً توجه کنید که ما در متمم، تعداد و ترتیب درس‌ها و اولویت به‌روزرسانی آن‌ها را بر اساس تعداد دوستان علاقه‌مند به هر درس، انتخاب و طراحی می‌کنیم.

بنابراین لطفاً اگر به این درس (یا هر درس دیگری در متمم) علاقه‌مند هستید، حتماً زیر درس کنار عبارت «این درس در حوزهٔ علاقهٔ من قرار دارد» علامت بزنید.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مرضیه رفعتی ، آدریان بدل‌توانا ، مسعود احمدی ، عرفان اعتضادزاده ، مونا محمدی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰ نظر برای ثبت اختراع و حق امتیاز | چند نمونهٔ عجیب در صنعت خودرو

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سوده عابدینیabedini

    یه چیز جالبی یادم افتاد که البته مستقیما به patent مربوط نمیشه.

    شرکت پژو سالهاست که زمان و انرژی خیلی زیادی روی طراحی های کانسپت میذاره. این طرحها مختص خودرو نیستن و شامل دوچرخه و باقی وسائل حمل و نقل میشه. 

    کانسپت ممکنه به پتنت منجر شه اما از این منظر نیست که اهمیت داره. طراح با کانسپت میتونه تو همون مسیر معمول یه سری چیزای خلاقانه به محصول اضافه کنه. دیدن کانسپتای پژو همیشه برای من الهام بخش بوده.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .