Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تله پرامپتر یا اتوکیو چیست؟ آیا سخنرانان حرفه ای از آن استفاده می‌کنند؟


تله پرامپتر چیست؟ از اتوکیو چه استفاده‌ای می‌شود؟

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که به صفحات شیشه‌ای روبروی سخنرانان در سخنرانی‌های بزرگ توجه کرده باشید و از خود پرسیده باشید که آن صفحه‌ها در دو طرف تریبون چه می‌کنند.

یکی از نخستین گزینه‌هایی که گاهی به ذهن می‌رسد، ضدگلوله‌بودن یا نوعی کارکرد امنیتی است. خصوصاً این‌که معمولاً آن‌ها را پیش روی شخصیت‌های سیاسی می‌بینیم.

این صفحه‌های شیشه‌ای در واقع، یکی از ابزارهای کمکی سخنرانی هستند و متن سخنرانی روی آن‌ها نمایش داده می‌شود.

نام درست این صفحه‌ها تله پرامپتر (Teleprompter) است و می‌توان آن‌ها را ابزار یادآوری متن نامید. البته در ایران به این علت که چنین تجهیزاتی نخستین بار از برندی انگلیسی به نام Autocue دیده‌ و تجربه شده است، معمولاً نام اتوکیو برایشان به‌کار می‌رود.

اتوکیو چگونه کار می‌کند

سیستم‌های اتوکیو یا تله پرامپتر طراحی‌های متنوعی دارند. اما چارچوب کلی عملکرد آن‌ها بسیار ساده است.

پوشش (Coating) صفحه‌های شیشه‌ای به شکلی انجام شده که وقتی ما در جایگاه مخاطب به آن‌ها نگاه می‌کنیم، آن‌ها را تقریباً شفاف می‌بینیم و چهره‌ی سخنران از پشت‌شان پیداست.

اما سخنران در آن‌ها، انعکاس تصاویرِ نمایشگری را می‌بیند که در پایین تریبون روی کف زمین قرار گرفته‌اند:

نحوه کار کردن دستگاه اتوکیو

استفاده از اتوکیو باعث می‌شود که سخنران ضمن حفظ ارتباط چشمی در سخنرانی، مسلط‌تر جلوه کند.

علاوه بر سیاستمداران، گوینده‌های بخش‌های خبری هم معمولاً از اتوکیو یا سیستم‌های مشابه استفاده می‌کنند. در آن‌جا لنز دوربین – که جایگزین چشم ما مخاطبان است – پشت شیشه‌ی اتوکیو قرار می‌گیرد و ما تصویر گوینده را می‌بینیم. در حالی که گوینده هنگام نگاه به لنز، متن خبر خود را می‌بیند و می‌خواند.

البته در شرایطی که چنین امکاناتی در دسترس نباشد، نصب یک تبلت یا کاغذ پایین لنز دوربین یا پشت دوربین هم می‌تواند تا حدی جای تله پرامپتر را بگیرد. اما اگر از این روش استفاده کنید، باید فاصله‌ی خود را تا دوربین افزایش دهید تا مخاطب به سادگی نتواند تشخیص دهد که شما به لنز دوربین خیره نشده‌اید و جای دیگری را نگاه می‌کنید.

تله پرامپتر چیست

آیا استفاده از تله پرامپتر یا اتوکیو حرفه‌ای است؟

سخنرانان بسیاری از اتوکیو استفاده نمی‌کنند (شاید چون دسترسی به آن ندارند). اما در سخنرانی‌های رسمی بزرگ و جهانی، معمولاً از اتوکیو استفاده می‌شود.

اگر متن یک سخنرانی حساس باشد و انتخاب کلمات در آن اهمیت بالایی پیدا کند، معمولاً سیاستمداران ریسک نمی‌کنند و ترجیحاً به سراغ اتوکیو می‌روند.

اما باید این را هم به خاطر داشته باشیم که استفاده‌ی افراطی از این ابزار، می‌تواند نقطه ضعف تلقی شود (مخالفان اوباما در دوران ریاست جمهوری او به شوخی می‌گفتند که اگر برق تله پرامپتر او قطع شود، کل دیپلماسی آمریکا متوقف خواهد شد. چون اغلب از این ابزار استفاده می‌کرد).

اوباما در حال استفاده از تله پرامپتر در سخنرانی

آشنایی با اتوکیو برای ما که نمی‌خواهیم گوینده‌ی خبر یا رییس جمهور شویم چه کاربردی دارد؟

اول این‌که از این به بعد وقت سخنرانی‌های بسیار مسلط برخی افراد را با استفاده از تله پرامپتر می‌بینید، خودتان را نبازید و نگویید که من هرگز نمی‌توانم مثل آن‌ها سخنرانی کنم. آن‌ها صرفاً در حال روخوانی متن هستند (بد نیست سخنرانی ایوانکا ترامپ را ببینید).

اما نکته‌ی دوم مهم‌تر است.

اگر قصد دارید در تولید محتوا به سراغ محتوای ویدئویی بروید و تجهیزات حرفه‌ای ندارید و از دوربین موبایل یا لپ‌تاپ و ابزارهای مشابه استفاده می‌کنید، حتماً می‌دانید که به خاطر نزدیکی شما به لنز، حتی کمی نگاه به این‌سو و آن‌سو، کاملاً به چشم مخاطب می‌آید.

شاید اگر قصد داشته باشید مثلاً از سرویس لایو اینستاگرام استفاده کنید، چنین مسئله‌ای مهم نباشد و حتی حرف زدن‌تان را هم طبیعی‌تر کند.

اما اگر می‌خواهید ویدئویی ضبط کرده و به عنوان محصول عرضه کنید یا روی سایت و اکانت خود پخش کنید، خصوصاً اگر جزئیات زیاد (نام محققان و تاریخ مطالعات و اسم کتابها و مانند این‌ها) در حرف‌هایتان باشد، بد نیست به تکنیک‌های مشابه اتوکیو فکر کنید تا کارتان حرفه‌ای‌تر به نظر برسد.

اگر Teleprompter را در Google Play یا iTunes جستجو کنید، نرم‌افزارهای متعددی می‌بینید که برای این‌کار عرضه شده‌اند. این نرم‌افزارها متنی را که شما به آن‌ها می‌دهید، روی صفحه موبایل – برایتان نمایش می‌دهند و شما می‌توانید همزمان با ضبط تصویر خود توسط دوربین جلوی موبایل، متن خود را هم روی تصویرتان ببینید (متن معمولاً با شفافیت متوسط روی تصویر خودتان نمایش داده می‌شود تا همزمان چهره‌ی خود را هم ببینید).

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    کمال ، ایمان فعلی ، فرزانه ، جعفر اکبری ، محمدرضا مصطفی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت ارائه و سخنرانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت ارائه و سخنرانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰ نظر برای تله پرامپتر یا اتوکیو چیست؟ آیا سخنرانان حرفه ای از آن استفاده می‌کنند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ناهید عبدی

    مدیریت ذهن در جلسۀ سخنرانی و چیدمان محتوا پشت سر هم فعالیت‌هایی هستند که نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارند. از طرفی خیلی انرژی بر هستند و ممکن است حتی اگر به خوبی انجام شوند سخنران را دچار خستگی کنند. به همین دلیل ابزارهای کمکی نقش ذخیره کردن انرژی را می‌توانند برای سخنران ایجاد کنند. سخنران می‌تواند به جای اینکه بخشی از ذهن خود را درگیر چیدمان مطالب و مدیریت آن‌ها کند صرف بهبود مدیریت فضای سخنرانی کند.
     
    تنش در خیلی از سخنرانی‌ها بالاست. هراندازه هم که سخنران روی متن سخنرانی تسلط داشته باشد ممکن است به دلیل شرایطی که در هنگام سخنرانی وجود دارد بخشی از متن فراموش شود. به همین دلیل استفاده از ابزارهای کمکی مختلف مثل اسلایدهای پاورپوینت یا اتوکیو می‌توانند نقش یادآور را در مراحل پرتنش سخنرانی داشته باشند.
     
    ممکن است سخنران به صورت جدی از این ابزار هم استفاده نکند اما وجود آن‌ها باعث دلگرمی و افزایش اعتمادبه‌نفس سخنران می‌شود. این اتفاق مثل وقتی است که سخنران برگه‌ای کاغذ روی میز خود قرار می‌دهد که کلیات سخنرانی روی آن نوشته‌شده. ممکن است هیچ‌وقت از روی کاغذ نخواند اما همراه داشتن چنین کاغذی این اطمینان را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی فراموش نخواهد شد.
     
    یادآورها، ابزارهای کمکی و در کل هر وسیله‌ای که به کمک سخنران می‌آید تنها در صورتی می‌تواند اثربخشی کافی را داشته باشد که تسلط سخنران بر روی محتوا این قدر زیاد باشد این‌ها ابزارهای حاشیه‌ای تلقی شوند نه اینکه بخش مهمی از وزن سخنرانی را به خود اختصاص دهند و این احساس را برای مخاطب ایجاد کنند که با حفظ ابزارها ممکن است بخش بزرگی از سخنرانی مختلف شود و کارایی کافی را نداشته باشد.
     
     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .