Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


توانایی تشخیص چهره – از گوسفندان تا زنبورهای عسل


تشخیص چهره توسط گوسفندان

خبری که اخیراً در مورد توانایی تشخیص چهره انسان توسط گوسفندان منتشر شد، دوباره بحث ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ذهنی گروه‌های مختلف جانداران و به طور خاص توانایی در تشخیص چهره را در مرکز توجه قرار داد.

البته بر خلاف آنچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد، بحث تشخیص چهره ابعاد متعددی دارد و وقتی از توانایی تشخیص چهره صحبت می‌کنیم، باید دقیقاً مشخص کنیم که منظورمان چیست.

نکات زیر از جمله توانایی‌های متفاوتی هستند که ممکن است در بحث تشخیص چهره مورد توجه قرار گیرند:

آیا موجود مورد نظر، چهره را به صورت کلی تشخیص می‌دهد یا می‌تواند اجزاء آن را هم تفکیک کند؟ به عبارتی، آیا با تغییر حالت چهره متوجه تغییر در احساسات طرف مقابل می‌شود؟

جاندار مورد نظر ما، چهره‌ی چه موجوداتی را تشخیص می‌دهد؟ منظور ما از تشخیص چهره، تشخیص چهره‌ی انسان‌هاست یا تشخیص چهره‌ی هم‌نوعان خود او؟

آیا تشخیص چهره در این حد است که فقط بگوید، این موجود انسان است و هم نوع من نیست؟ یا می‌تواند بین انسان‌ها هم تمایز قائل شود؟

آیا حیوانات – خصوصاً آنهایی که خانگی هستند یا با انسان تعامل بیشتری دارند – فقط چهره‌ی کسی را که از آنها مراقبت می‌کند تشخیص می‌دهند و سایرین را به یک چشم می‌بیند؟ یا واقعاً برای هر کس حساب جداگانه‌ای باز می‌کند؟

آیا تشخیص چهره از روی عکس، به معنای رابطه برقرار کردن بین عکس دوبعدی و چهره‌ی سه بعدی هم هست؟ یا توانایی تشخیص چهره در دنیای واقعی با توانایی تشخیص عکس در فضای دو بعدی، دو توانمندی متفاوت هستند؟

با وجودی که هر یک از ما بر اساس تجربه‌های خود، آماده‌ایم تا در مورد هر یک از موارد بالا اظهار نظر کنیم، اما اگر مبنای ما روش علمی باشد و قصد داشته باشیم تا بر اساس مطالعات علمی نظر بدهیم، باید بپذیریم که نادانسته‌های ما در این زمینه بسیار بیشتر از چیزی است که می‌دانیم.

اما اجازه بدهید به سراغ تشخیص چهره انسان توسط گوسفندان برویم:

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

بحث تشخیص چهره در گوسفندان برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان #ایده متمم مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

 پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دن اریلی)

 مجموعه مطالب ست گادین

 سبک زندگی

در کل، به نظر می‌رسد باید به خاطر داشته باشیم که قضاوت ما در مورد توانایی‌های مغزی سایر جانداران، الزاماً درست و نزدیک به واقعیت نیست و موارد بسیاری وجود دارد که توانایی‌های آنها را کمتر از آنچه هست (و البته گاه بیشتر از آنچه هست) قلمداد می‌کنیم.

از سوی دیگر این را هم باید به خاطر داشته باشیم که توانایی ذهنی هر موجودی را با توجه به نیازهایش بسنجیم.

گوسفندان حق ندارند ما را به خاطر اینکه توانایی تشخیص چهره‌ی آنها از یکدیگر را نداریم، کم‌هوش یا دارای مغز ضعیف در نظر بگیرند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهدی پورعلیا ، مهدی کیانی ، محمدجواد مقومی ، حمید مرادی ، سامان عزیزی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸ نظر برای توانایی تشخیص چهره – از گوسفندان تا زنبورهای عسل

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : لیلا

    چندوقت پیش یه گله رو دیدم، کنار چوپان یک بره ایستاده بود البته دقیقا بهش چسبیده بود و با هر قدمی که چوپان تکان می‌خورد بره هم کنارش می‌رفت. صحنه‌ی دوست داشتنی بود.

    از چوپان سوال کردیم که این بره کوچولو مادر نداره که اینطوری به شما چسبیده است، توضیح داد که بره دو روزه هستش و مادرش داره علف می‌خوره. بعدش چوپان شروع کرد به درآوردن صداهایی که کمی بعد یه گوسفند به سرعت به طرف ما آمد، مادر بره کوچولو بود، یک نگاه چپ‌چپ به ما کرد و با بره‌اش رفت(احتمالا کنجکاوی ما مزاحم علف خوردنش شده بود).

    وقتی تعدادی از گوسفندها از گله عقب می‌موندند یا سمت مزرعه می‌رفتند، چوپان صداهای مختلفی رو فریاد می‌زد و با توجه به صدا یکدفعه گوسفندانی که عقب مونده بودند سرعتشون را زیاد می‌کردند و به بقیه می‌رسیدند یا از مزرعه دور می‌شدند.

    همین صحنه برای من بازگوی هوش و توان برقراری ارتباط گوسفندان بود حالا هرچند که به اندازه رفع نیازشون باشد.

    این هم عکس بره‌ ناقلا

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .