Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب تحلیل رفتار متقابل (TA Today) | یان استوارت


تحلیل رفتار متقابل نوشته یان استوارت

در میان کتابهای تحلیل رفتار متقابل، کتاب تحلیل رفتار متقابل نوشته‌ی یان استوارت و ون جوینز جایگاه ویژه‌ای دارد.

ویرایش نخست این کتاب که عنوان انگلیسی آن، TA Today است، در سال ۱۹۸۷ منتشر شد که نسخه‌ی فارسی موجود در بازار ایران (ترجمه‌ی دکتر بهمن دادگستر) هم از روی همین ویرایش ترجمه شده است.

اما این کتاب ویرایش دومی هم دارد که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده و ضمن حفظ ساختار کلی نسخه‌ی قبلی، با حذف و اضافه‌های متعددی نیز همراه بوده است.

کتاب تحلیل رفتار متقابل یان استوارت - بهمن دادگستر

معمولاً کتاب‌هایی که در زمینه‌ی روانشناسی و خصوصاً روان‌درمانی نوشته می‌شوند، یا به سراغ مخاطبان عام می‌روند که می‌خواهند از یک موضوع سر در بیاورند؛ یا روان‌درمانگرها و مشاوران را به عنوان جامعه‌ی هدف خود انتخاب می‌کنند.

اما یان استوارت و ون جوینز در کتاب تحلیل رفتار متقابل خود، کوشیده‌اند هر دو گروه مخاطب را راضی کنند و منصفانه باید گفت که در این کار تا حد زیادی موفق بوده‌اند.

کتاب تحلیل رفتار متقابل یان استورات ترجمه بهمن دادگستر

فهرست موضوعات کتاب

نویسندگان در مقدمه‌ی خود، متواضعانه اعلام کرده‌اند که سرفصل‌ها و مطالب را بر اساس سرفصل آموزش مقدماتی تحلیل رفتار (TA 101) مصوب انجمن بین‌المللی تحلیل رفتار متقابل تنظیم کرده‌اند و هدف‌شان ارائه‌ی متنی جامع در سطح مقدماتی بوده است.

البته فقط چند سطر جلوتر، تأکید کرده‌اند که همین محتوا برای کسی که می‌خواهد مدرک رسمی تحلیل رفتار متقابل هم بگیرد، کاملاً کافی خواهد بود.

به هر حال، می‌توان گفت نویسندگان کوشیده‌اند دایره‌المعارفی جامع اما مختصر از تحلیل رفتار متقابل ارائه دهند. بنابر این بعید است با مفهومی در TA آشنا باشید و نامی از آن در کتاب یان استوارت نبینید.

اما در عین حال، آن‌ها از کنار بسیاری از این مطالب هم به سرعت و در حد یک اشاره عبور کرده‌اند (با توجه به حجم محدود ۴۰۰ صفحه‌ای کتاب، طبیعی است که چنین اتفاقی بیفتد).

به هر حال، کتاب با معرفی کلی تحلیل رفتار متقابل آغاز شده و با معرفی بحث ساختار شخصیت ادامه پیدا می‌کند.

سپس به بحث‌های تعامل و ارتباط متقابل و نیز نوازش و ساختار بخشیدن به زمان پرداخته شده است.

این موضوعات مجموعاً یک چهارم کتاب را به خود اختصاص داده‌اند و نیمی از کتاب نیز به موضوعات پیشرفته‌تر تحلیل رفتار، مانند پیش نویس های زندگی، انگیزاننده‌ها، رفتارهای منفعل، نادیده‌گرفتن ناخودآگاه راهکار مشکلات و بازی‌ها اختصاص پیدا کرده است.

ویژگی مهم کتاب در این است که مخاطبان عام و مبتدی را فراموش نکرده و نویسندگان کوشیده‌اند قالب خودآموز آن را هم حفظ کنند. به همین علت، در هر بخش از کتاب، با تمرین‌های ساده و ارزشمند فراوانی روبرو می‌شوید.

ترجمه کتاب تحلیل رفتار

در مقایسه با ترجمه‌های شتابزده‌ و بی‌کیفیتی که این روزها در کتاب‌ها می‌بینیم، ترجمه‌ی دکتر بهمن دادگستر روان و نسبتاً دقیق است (در تطبیق‌دادن با متن انگلیسی فراموش نکنید که شما ترجمه‌ی فارسی نسخه‌ی ۱۹۸۷ کتاب را در اختیار دارید).

کلمات با دقت انتخاب شده‌اند و جمله‌ها روان هستند.

البته باید بپذیریم که بعضی واژه‌ها در طول مدتی که از ترجمه گذشته، از گردونه‌ی رقابت حذف شده‌اند و مثلاً این روزها کمتر کسی برای Driver از واژه‌ی سائق (=سوق دهنده) استفاده می‌کند.

بخش منابع و مراجع هم در نسخه‌ی فارسی حذف شده و اشتباه‌های تایپی ساده ممکن است دشواری تعقیب منابع اصلی را دوچندان کند.

مثلاً عبارت: «استان و ولامز نظریه‌ی میزان فشار را …» ممکن است شما را به این نتیجه برساند که درباره‌ی «دو نفر» حرف زده شده است. و یا «میزان فشار» هم در ذهن شما مفهوم «مقیاس سنجش استرس» را تداعی نکند (چون در سال‌های اخیر Scale به مقیاس ترجمه می‌شود).

اما اگر منابع وجود داشت قاعدتاً به سرعت متوجه می‌شدید که منظور یک نفر به نام Stan Woollams بوده و موضوعی هم که مطرح کرده، Stress Scale است.

به هر حال، همان‌طور که گفتیم هنوز کتاب در مقایسه با ترجمه‌های سرسری جدیدتری که از کتاب‌های روانشناسی منتشر می‌شود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بخش کوچکی از کتاب

کتاب تحلیل رفتار متقابل یان استوارت یکی از منابع ما در تدوین درس تحلیل رفتار متقابل است و بارها به آن ارجاع داده‌ایم. بنابراین در این‌جا به توضیحات بیشتر درباره‌ی محتوای کتاب نمی‌پردازیم و صرفاً به نقل یک پاراگراف از بخش‌های پایانی کتاب اکتفا می‌کنیم. نویسندگان در این پاراگراف، اریک برن را توصیف کرده‌اند (ترجمه توسط متمم و از ویرایش ۲۰۱۲ کتاب انجام شده است):

اریک برن چه نوع انسانی بود؟

در سمیناری که به مناسبت صدمین سالگرد تولد او در سال ۲۰۱۰ در مونترآل کانادا برگزار شد، فرزندش گفت که او پدری بسیار دوست‌داشتنی و درگیر [خانواده] بوده است.

افراد مختلفی که او را می‌شناختند، خاطرات متفاوتی از شخصیت پیچیده‌ی او دارند.

بعضی او را خونگرم و حامی و شوخ‌طبع توصیف می‌کنند و برخی دیگر، زبان تند، روحیه‌ی رقابتی و فاصله‌گرفتن‌اش از دیگران را به‌خاطر می‌آورند.

به هر حال، این قطعی است که او متفکری شفاف‌اندیش بوده است و از دیگران هم می‌خواسته که چنین باشند. این ویژگی در قالب ساختار منسجم نظریه تحلیل رفتار، به ما [به ارث] رسیده است.

او در تمام طول مسیر شغلی‌اش، اشتیاق ویژه‌ای به عملکرد شهود نشان می‌داد.

این تمرکز روی شهود [و تفکر شهودی]، علاوه بر این‌که به فرمول‌بندی اولیه‌ی او از مفاهیم تحلیل رفتار کمک کرد، در تأکیدهای او درباره‌ی «فکر کردن به سبک مریخی‌ها» هم مشاهده می‌شود: این‌که بکوشید پیام‌های پنهان را هم به خوبی پیام‌های آشکار دریابید.

[اریک برن می‌گفت درمان‌گر باید توانایی قوی در آشنایی‌زدایی داشته باشد و بتواند مراجعه‌کننده را چنان ببیند و بشنود که انگار برای اولین بار با موجودی از سیاره‌ی زمین روبرو شده است.]

برن فردگرا و حتی شاید عصیان‌گر بود. به عنوان یک حدس، می‌توان به این فکر کرد که شاید طرد شدن او توسط نهادهای رسمی روانکاوی دوران خودش، محرکی بوده که او را به سمت توسعه نظریه تحلیل رفتار سوق داده است.

اما در هر حال، او در راه‌اندازی یک روش تازه‌ی روان‌درمانی موفق بود؛ روشی که قوانین تعریف‌شده توسط نهاد‌های آن دوران را – چنان‌که برن می‌فهمید – می‌شکست.

ایده‌آل برن این بود که انسان‌ها به جای درگیر شدن و بهبودی در فرایند درمان طولانی و چند ساله، سریع‌تر خوب شوند.

او مصمم بود که TA باید به زبان عامه‌ی مردم باشد و خود را در لباس واژه‌ها و اصطلاحات پیچیده‌ی یونانی و لاتین نپوشاند تا با این کار، درمان‌گر بتواند سریع‌تر فرایند درمان را آغاز کند.

البته تناقض جالب در این‌جاست که او متن صفحه‌ی تقدیم کتاب تحلیل رفتار خودش را به زبان لاتین نوشت و کتاب را به پدرش تقدیم کرد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های تحلیل رفتار متقابل برای اعضای ویژه‌ی متمم درنظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۲ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۵۹۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۶۷۳۴ مورد

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به مجموعه درس‌های تحلیل رفتار متقابل، به مجموعه‌ی گسترده‌تری از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | حمایت اجتماعی | استرس

  زندگی شاد | مدیریت انگیزه | عزت نفس

  کوچینگ | پرورش تسلط کلامی | مهارت ارتباطی

  مذاکره | یادگیری | تصمیم گیری | کار تیمی | کاریزما

گزینه‌ی دیگر هم این است که مجموعه درس‌های دوره MBA متمم را به شکل منظم بخوانید و پیگیری کنید.

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رضا شاه پسند ، کاوه گرنا ، نورالدین حسینی ، علیرضا محمدی ، مریم رئیسی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل رفتار متقابل به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل رفتار متقابل
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای کتاب تحلیل رفتار متقابل (TA Today) | یان استوارت

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : آیدا گلنسایی

    تفکر شهودی و فکر کردن به سبک مریخی‌ها ذهن من را برد به داستان حکمت اشراق و سهروردی. کسی که تلاش کرد با شهود تعقل کند و برای مسائل انتزاعی چارچوبی استدلالی بیافریند.

    تلاشی که او می‌کند تا توضیح دهد که چگونه ممکن است کثرت از وحدت صادر شود، چگونه از یک (وجود واحد) اینهمه کثرت آفریده شده جالب است و جالبتر اینکه در توضیح این قاعده «الواحد لایصدر عنه الا الواحد» را با اسامی فرشتگان در ایران باستان شرح می‌دهد. شاید در ایران هیچکس به اندازۀ سهروردی در تفکر شهودی و ارائه مدلی برای این نوع از تفکر زحمت نکشیده باشد.

    یک رمان خیلی جالب به نام قلندر و قلعه است که دکتر سید یحیی یثربی نوشته‌اند. این کتاب برای آشنایی صمیمانه با این متفکر شهودی ایران بسیار گزینۀ خوبی است.

    به قول دکتر یثربی این داستان شعری است که با اشک بر زبان من جاری شد.

    در میان ویژگی‌های برن عصیانگر بودن و مخصوصاً فاصله گرفتنش از دیگران را دوست دارم. زیاد در دیگران حل شدن همان عشق ناقصی است که اریک فروم می‌گوید دلیلش ترس است. زیرا افراد راحت‌ترند که در امنیت کاذب تفکر گروه حل شوند و خود مستقل نیندیشند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .