Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تحلیل رفتار ترول ها – نیمه تاریک شبکه های اجتماعی


تحلیل رفتار ترول ها در شبکه های اجتماعی

در قسمت قبلی بحث در مورد ترول ها، تعریف ترول را مرور کردیم و دیدیم که حضور در تاریکی و ایجاد مزاحمت برای دیگران، مهم‌ترین ویژگی مشترک ترول‌ها است.

در این درس و درس‌های بعدی می‌خواهیم به شناسایی بهتر و طبقه بندی ترول‌ها و سپس بررسی راهکارهای مواجهه با آنها بپردازیم.

زمانی می‌توانیم به شکلی مناسب و درست با یک ترول برخورد کنیم که بتوانیم انگیزه‌ی او را به خوبی درک کنیم.

طبقه بندی‌های مختلفی برای تحلیل انگیزه‌ی ترول‌ها قابل تصور است که در اینجا یکی از آنها که می‌تواند برای بحث‌مان مفید باشد را با هم مرور می‌کنیم:

 دسترسی به محتوای این درس و درس‌های آتی از سلسله بحثهای ترول و ترولیسم، برای دوستانی امکان پذیر است که کاربر ویژه متمم بوده و ضمناً تمرین قسمت اول این درس را نیز حل کرده باشند. 

ممنون می‌شویم که ابتدا تمرین درس قبل را حل کنید و سپس،‌ دوباره به اینجا سر بزنید.

در درس‌های بعدی، می‌کوشیم بیاموزیم از طریق رفتار ترول‌ها، انگیزه‌ی آنها را حدس بزنیم و در مورد مواجهه با آنها تصمیم بگیریم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سید اکبر مصطفوی ، سید رضا صدرزاده ، آرش پوربختیاری ، حسن پیوسته گر ، رزا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سبک زندگی دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سبک زندگی دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای تحلیل رفتار ترول ها – نیمه تاریک شبکه های اجتماعی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : یاور مشیرفر

    مصداق ترول های هدف دار:

    - آن هایی که بعد از داستان 2012.12.12 به صفحه ناسا حمله ور شدند، از یک اکانت ایرانی به نام .... در فیس بوک پیروی می کردند که اتفاقا در صفحه ای به نام "پیشگویی های ...." تا مدت ها (نزدیک به دو سال پیش) به گردآوری ترول های کم خطرتر و احیانا تفننی تر اقدام می کرد. بعد از آن با تهیه اسکرین شات از نخستین کامنت فارسی خود در صفحه ناسا که در آن جملات و ترکیبات نه مناسب یک صفحه علمی نگاشته شده بود ( و خوشبختانه تر این که مترجم گوگل توانایی ترجمه آن ترکیبات را نداشته و ندارد و امیدوارم که هرگز هم نداشته باشد!) درخواست حمایت از دیگران و در واقع "فرمان حمله سایبری" را صادر کرد. بعد از آن موج حمله حتی دامن گیر افراد حقیقی و غیرترول ها هم شد که بی دانشی و عدم مطالعه خود از تاریخ مایاها و کهکشان را به گردن ناسا بیندازند یا آن را ناشی از توطئه های جریانات فراماسونری بدانند و پیشگویی ها غامض و تقریبا پیچیده نوستر آداموس را به این دسته نسبت دهند و البته از دل آن تئوری توهم توطئه، مدعی شوند که این جریان هدفش آشفته کردن ایرانیان بوده است!

    پس از آن این امواج حمله به صفحه فدراسیون کشتی (در رابطه با سعید عبدولی)، تیم والیبال لهستان، داور بازی فوتبال، مسی (جام جهانی) و... کشید و به نظر می رسد که چنین فضایی همچنان ادامه خواهد داشت.

     

    به نظر می رسد این چنین برنامه ریزی هایی بیشتر نه تنها در دامنه ترولیسم و به صورت انفرادی که در دامنه «جنگ سایبری» باید طبقه بندی شود. البته شایان ذکر است که جنگ سایبری در دامنه حملات هکری برای از کار انداختن یک وبگاه اینترنتی قرار میگیرد، در حالی که این نوع خاص از رفتار در شبکه های اجتماعی (از دیدگاه من) بیشتر نشانگر لایه درونی رفتارهای نادرست فرهنگی ماست؛ متأسفانه بخش بزرگی از روحیه شوخ طبعی ما از کانال "تمسخر" میگذرد و طنز با هجو و فکاهی و تمسخر خلط معنی می شود. نوعا ما همین دیدگاه را در برخورد با گستردگی بسیار زیاد شبکه های اجتماعی به کار می بریم؛ به این معنی که با نظرات تمسخرآمیز و سرشار از مغلطه، شخص مقابل را در یک جنگ فرسایشی فرو میبریم و تمام توانش را از او میگیریم.

    این نوع خاص از جنگ روانی فرسایشی، بر پایه شایعات و مغلطه ها و قلب حقیقت هایی استوار می شود که از خاصیت «هیجان» بهره می برند، از آن جایی که ورود ما به شبکه های اجتماعی یک پدیده نادر در جامعه اجتماعی داخلی مان است (جامعه داخلی ایران، بیشتر از آن که جامعه مدنی و «جامعه» باشد شامل واحدهای ذره ای شده از افراد است که تمامی کارکردهای جامعه درونشان خلاصه می شود. این نوع جوامع که در آن هر فرد تمامی کاراکترهای جامعه را به تنهایی درون خودش دارد؛ جوامع ذره ای شده یا Atomized society می خوانند. این نوع جوامع به هیچ عنوان واجد ارتباطات گسترده اجتماعی مورد انتظار نیستند.)

    شایعه و گسترش آن سرعت صاعقه وار دارد، در حالی که تکذیب شایعه و بیان حقیقت که در واقع خاصیت «ضد هیجانی» دارد، با سرعت حلزونی حرکت می کنند. ترول های سایبری از این خاصیت به خوبی بهره برداری می کنند؛ چنانچه در داستان حمله به صفحه ناسا و موارد مشابه، کمپین های عذرخواهی و درج پیام های عذرخواهی از این صفحات در بخش کامنت ها، عمدتا زمانی به راه افتادند که حجم بسیار زیادی از کامنت های گاها توهین آمیز  و بسیار رکیک حتی به زبان انگلیسی در این بخش موج می زد.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .