Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


بیش فروشی (Up-selling) و فروش مکمل (Cross-selling) چیست؟


بیش فروشی چیست؟ فروش مکمل چیست؟

بیش فروشی (Up-selling) و فروش مکمل (Cross-selling) دو مورد از اصطلاحات رایج در بازاریابی و فروش هستند که هر فروشنده‌ای باید با مفهوم آن‌ها آشنا باشد.

در درس حاضر، ابتدا به تعریف بیش فروشی و فروش مکمل می‌پردازیم و سپس پاره‌ای از نکات و توصیه‌ها در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم.

تعریف بیش فروشی چیست؟

بیش فروشی یا Up-selling به این معناست که شما به جای محصولی که مشتری درخواست می‌کند، محصول بهتر و قاعدتاً گران‌تری را به او بفروشید.

فرض کنید مشتری یک کافی‌شاپ، می‌خواهد یک فنجان کاپوچینوی کوچک سفارش دهد و کسی که سفارش می‌گیرد به او می‌گوید: «در این سرما، بهتر نیست یک لیوان بزرگ کاپوچینو بنوشید؟»

اگر مشتری قانع شود که از خرید محصول قبلی (فنجان کاپوچینو) صرف‌نظر کرده و محصول بهتر و گرانتر (لیوان کاپوچینو) را سفارش دهد، می‌گوییم که بیش فروشی انجام شده است.

به عنوان یک مثال دیگر از بیش فروشی معمولاً به خرید خودرو اشاره می‌کنند:

بسیاری از خودروسازها، خودروهای خود را در تیپ‌های مختلف ارائه می‌کنند که تیپ‌های بالاتر معمولاً از امکانات رفاهی و گاه از پیشرانه‌ (موتور – گیربکس – قوای محرکه) بهتر برخوردارند.

اگر فروشنده‌ی خودرو بتواند مشتری را قانع کند که از خرید تیپ پایین صرف‌نظر کرده و تیپ بالاتر را خریداری کند، می‌توانیم بگوییم که بیش‌فروشی انجام شده است.

پس به خاطر داشته باشید که در Up-selling همیشه شما را از خرید یک محصول منصرف کرده و به جای آن، قانع می‌کنند که یک محصول جایگزین را خریداری کنند.

تعریف فروش مکمل چیست؟

در فروش مکمل (Cross-selling) شما همان محصولی را که مشتری خواسته به او می‌فروشید (و نه محصولی بالاتر و بهتر). اما هم‌زمان او را قانع می‌کنید محصولات دیگری را هم – که معمولاً با محصول اصلی در ارتباط هستند – خریداری کند.

در مثال بیش‌فروشی، گفتیم که فروختن لیوان بزرگ‌تر کاپوچینو، مصداق بیش‌فروشی است. اما حالا فرض کنید که شما، همان فنجان کوچک کاپوچینو را می‌فروشید، اما به مشتری پیشنهاد می‌کنید کیک یا کلوچه‌های شما را هم بخرد و همراه با کاپوچینو امتحان کند. در این حالت می‌توان گفت فروش مکمل انجام شده است.

به عنوان یک مثال دیگر از فروش مکمل، می‌توان به فروش خدمات طراحی وب‌سایت اشاره کرد:

فرض کنید یک مشتری به یک شرکت طراحی وب‌سایت مراجعه می‌کند و از این شرکت می‌خواهد که برایشان یک وب‌سایت حرفه‌ای طراحی کند.

ممکن است شرکت طراحی وب‌سایت، خدمات بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو) را هم ارائه دهد و بتواند مشتری را قانع کند که علاوه بر طراحی وب‌سایت، بهینه‌‌سازی سایت را هم به آن‌ها بسپارد.

در این حالت می‌توان گفت فروش مکمل اتفاق افتاده است: طراحی وب‌سایت + خدمات سئو.

اهمیت بیش فروشی و فروش مکمل در چیست؟

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۲ درس دیگر دربارهٔ آموزش فروش برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۴۶۶۵ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۴۲۲۸ تمرین در درس‌های فروش ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۲ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  روانشناسی پول | مذاکره | کارآفرینی

  خودشناسی | شخصیت شناسی | تحلیل رفتار متقابل

  مهارت ارتباطی | تبلیغات | دیجیتال مارکتینگ

  تصمیم گیری | استعدادیابی | هوش هیجانی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین و مشارکت در بحث

یکی از نمونه‌هایی که فروشنده سعی کرده Up-selling یا Cross-selling را در مورد شما انجام دهد ذکر کنید و بگویید فروشنده موفق بود یا نه؟

آیا می‌توانید علت موفقیت یا شکست او را توضیح دهید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری دانش و مهارت فروش به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه دانش و مهارت فروش
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۰ نظر برای بیش فروشی (Up-selling) و فروش مکمل (Cross-selling) چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    فقط زمانی می‌توانیم بگوییم از Up-selling استفاده شده که شما را از خرید اولیه‌ی خودتان منصرف کنند و محصولی را به عنوان جایگزین به شما معرفی کنند.

    بنابراین اگر هم‌چنان محصول اولیه را خریده‌اید و محصول دیگری هم به سبد خرید شما بیفزایند، به Cross-selling نزدیک‌تر خواهد بود.

    در مثال‌های کلاسیک از Cross-selling، معمولاً ارتباط میان محصولات وجود دارد (مثلاً نمی‌گویند یک فروشنده‌ی روغن موتور، روغن نباتی هم به شما می‌فروشد).

    اما طی سال‌های اخیر، خصوصاً با گسترش فروش دیجیتال، این قید «مربوط بودن» کمرنگ‌تر شده است.

    خصوصاً با به وجود آمدن موتورهای توصیه‌گر که باعث شده پیشنهادهایی برای اساس «رفتار مصرف‌کنندگان» و نه الزاماً «ارتباط منطقی» برای مشتریان مطرح شوند (مثلاً دیجی‌کالا هنگام خرید دریل، گاهی سنگ برش آهن را هم که ظاهراً بی‌ربط است به شما پیشنهاد می‌دهد).

    بنابراین می‌توان گفت معنای گسترده‌تر و عام‌ Cross-selling، به ویژه پس از توسعه‌ی فروشگاه‌های آنلاین، هر نوع فروش جانبی (مستقل از مربوط بودن یا نبودن) را پوشش می‌دهد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .