Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


به زبان ساده | شکل تازه‌ای از آموزش در متمم


به زبان ساده

ما در متمم قصد داریم به زودی سبک تازه‌ای از درس‌ها و مطالب را به مجموعهٔ فعلی اضافه کنیم؛ مطالبی که با برچسب «به زبان ساده» معرفی خواهند شد.

درس‌هایی که «به زبان ساده» ارائه می‌شوند، کمی از زبان رسمی و تخصصی متمم فاصله خواهند داشت و با زبانی ساده‌تر و لحنی سبک‌تر تدوین می‌شوند.

انگیزه‌های متنوعی باعث شده که ما این شکل از تدوین و عرضهٔ درس‌ها را در برنامهٔ متمم قرار دهیم که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌‌خوانید:

جایگزین واژه‌نامه

حتماً برای شما پیش آمده است که برای آشنایی با معنای برخی اصطلاحات به سراغ واژه‌نامه‌های عمومی یا تخصصی بروید. وقتی به سراغ واژه‌نامه می‌روید، در پی یادگیری عمیق یک موضوع یا مفهوم نیستید. بلکه صرفاً می‌‌خواهید به ساده‌ترین شکل ممکن با آن مفهوم آشنا شوید.

آن‌چه در متمم به عنوان «به زبان ساده» ارائه می‌شود، بیش از این‌که «شکل کوتاه‌شدهٔ یک درس طولانی باشد» به «شکل طولانی‌شدهٔ تعاریف در یک واژه‌نامه» شبیه است.

طبیعتاً ما هم از نظر میزان دقت و سخت‌گیری و وسواس علمی هم کمی از استاندارد سخت‌گیرانهٔ متمم فاصله می‌گیریم و خودمان را به عرف یک واژه‌نامه نزدیک می‌کنیم.

آشنایی غیرتخصصی با مفاهیم

به موضوعی مثل «تحقیقات بازار» فکر کنید.

فرق است بین کسی که می‌خواهد به متخصص تحقیقات بازار تبدیل شود و کسی که صرفاً می‌خواهد بداند تحقیقات بازار دربارهٔ چیست.

همین مثال را می‌توان دربارهٔ موضوعات و اصطلاحات دیگری مانند مدیریت ارتباط با مشتری، عزت نفس، قوم‌شناسی دیجیتال، افسردگی، انسان‌شناسی و گیمیفیکیشن هم می‌توان مطرح کرد.

کسانی که قصد دارند در سطح تخصصی با یک موضوع آشنا شوند، باید مجموعه‌‌ای از درس‌ها را بخوانند و انواع تمرین‌ها را انجام دهند. اما اگر کسی صرفاً می‌خواهد معنی این اصطلاحات را در گفتگوهای روزمره بداند، لزومی ندارد با بحث‌های پیچیده و اما و اگرهایی که متخصصان مطرح می‌کنند درگیر شود.

اساساً شکلی از یادگیری غیرتخصصی وجود دارد که همهٔ ما در خارج از قلمروِ تخصص و فعالیت‌مان به آن نیاز داریم و متمم قصد دارد به صورت جدی‌تری به این نیاز پاسخ دهد.

شرح مفاهیم برای کسانی که پیش‌نیازهای لازم را ندارند

به موضوعی مثل بخش‌بندی بازار فکر کنید.

برای این‌که واقعاً بخش‌بندی بازار را بفهمید، لازم است ارزش‌آفرینی را درک کرده باشید. مفاهیم اولیهٔ بازاریابی (مثل نیاز و خواسته) را بشناسید. با دموگرافی آشنا باشید و بدانید منظور از رفتار مشتری چیست.

این دانستن‌ها – حداقل با استاندارد متمم – یعنی صرف چند ده ساعت وقت.

اما اگر این پیش‌نیازها را ندارید و هم‌چنان لازم است در حد چند جمله با بخش‌بندی بازار آشنا شوید، مناسب است متمم پاسخ شما را ارائه کند. در واقع حتی اگر بنا بر ارائهٔ یک تعریف ساده شده و احتمالاً غیردقیق باشد، ترجیح ما این است که شما تعریف غیردقیق متمم را بخوانید. چون می‌دانید و می‌دانیم که متمم این تعهد را دارد که ساده‌گویی‌مان به غلط‌گویی نزدیک نشود.

تصمیم‌گیری در مورد مطالعهٔ درس‌ها

گاهی اوقات دوستان متممی می‌خواهند در مورد مطالعهٔ یک درس تصمیم‌ بگیرند. مثلاً می‌خواهند بدانند مجموعه درس‌های گیمیفیکیشن به درد آن‌ها می‌خورد یا نه.

بدون استفاده از درس‌های ساده شده این دوستان گاهی مجبور می‌شوند چند ساعت وقت بگذارند تا متوجه شوند که اساساً موضوع بحث چیست و آیا چنین بحثی به کارشان می‌آید یا نه.

اما درس‌های «به زبان ساده» می‌توانند نقطهٔ شروع خوبی برای آشنایی اولیه و تصمیم‌‌گیری در این زمینه باشند.

هموار شدن مسیر یادگیری

در درس‌های متمم ارجاعات داخلی فراوانی وجود دارد. مثلاً ما در میانهٔ یک درس استراتژی ممکن است از برندسازی حرف بزنیم یا وسط درس مذاکره تلفنی از هوش هیجانی بگوییم.

این‌که در لحظه بخواهید درس فعلی را رها کرده و به سراغ درس دیگری بروید که آن‌جا هم ده‌ها ارجاع وجود دارد، ممکن است شما را به دام مطالعهٔ تو در تو گرفتار کند و پس از مدتی انرژی و انگیزهٔ پیگیری درس اصلی خود را هم از دست بدهید.

لازم است ما مفاهیم مرتبط اما خارج از موضوع را به زبان ساده برایتان شرح دهیم تا هم از موضوع اصلی فاصله نگیرید و هم اصطلاحات کلیدی برایتان ناآشنا و گنگ باقی نماند.

مطالعهٔ تفننی

مطالعهٔ بخش قابل‌توجهی از درس‌های متمم، به خاطر جدی بودن مطلب، عمیق بودن توضیحات و نیز رعایت وسواس علمی، به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد.

بسیار پیش می‌آید که دوستان متممی میل دارند بخشی از وقت روزانهٔ خود را با متمم بگذرانند، اما ویژگی‌هایی که گفته شد، این کار را برایشان دشوار می‌کند.

ما تا کنون به شکل‌های مختلفی به این نیاز پاسخ داده‌ایم. مطالبی که با عنوان زنگ تفریح و پاراگراف فارسی ارائه می‌شوند از این دسته‌اند. سایت «با متمم» هم اساساً با این هدف تأسیس شده است.

مجموعه درس‌هایی که «به زبان ساده» ارائه می‌شوند،‌ می‌توانند پاسخ تازه‌ای به این نیاز باشند؛ فرصتی برای یادگیری اولیه و آشنایی با مفاهیم، بی‌آنکه نیاز باشد تمرکز و توان و انرژی زیادی را صرف کنید.

مشارکت در بحث

با توجه به این‌که هنوز ارائهٔ این سبک جدید مطلب آغاز نشده، طبیعتاً ممکن است ترجیح بدهید صبر کنید تا نخستین نمونه‌ها را ببینید.

از سوی دیگر، ممکن است شما هم از جمله هزاران عزیزی باشید که این دغدغه را داشته‌اید و چنین نیازی را پیش از این حس کرده‌اید. در این صورت، شاید صلاح بدانید ایده‌ها و انتظارات خود را از همین ابتدا با ما در میان بگذارید تا این سبک مطلب، به شکلی مناسب‌تر و پخته‌تر تدوین شود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    ندا محمدی ، نادیا کیان نسب ، محمدرضا ضامنی ، رضا اروجی ، امیر جواهری

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۶ نظر برای به زبان ساده | شکل تازه‌ای از آموزش در متمم

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    جناب آقای ماجد قاضی
    از به کار بردن تعبیر «صید مشتری» در متن شما شگفت‌زده شدم.
    نخست از این‌ جهت که ما در متمم، شما و دیگران دوستان را دانشجو می‌بینم و نه مشتری و این صرفاً بازی با الفاظ نیست. بلکه تفاوت ماهوی در این دو اصطلاح وجود دارد. از دانشجو انتظار «اعتماد و تمکین بیشتری» می‌رود تا از مشتری و این برداشت ما از رابطهٔ «دانشگاه و دانشجو» موضوعی است که در تدوین درس‌ها و انتخاب موضوعات و طراحی فرایندها می‌توانید حس کنید.
    نکتهٔ دیگر این است که ارائهٔ درس‌ها به زبان ساده،‌ برای گروه مخاطبان تازه نیست. برای خود دوستان متممی مانند شماست.
    حتی یکی از درس‌های تلویحی که می‌شود از مطالب به زبان ساده آموخت، ساده‌گویی است. مخاطب چنین آموزشی، اتفاقاً عزیزانی مثل شما هستند.
    کافی است یک بار دیگر کامنت خود را بخوانید و ببینید موضوع ساده‌ای را که می‌توانستید در چند جملهٔ ساده و شفاف بگویید، چقدر در لحافی از تعبیرهای پیچیده و نامناسب و غیرضروری جمع شده است
    از اشاره به یک موضوع بحث‌برانگیز فلسفی مثل «جهانشمول بودن جبر و اختیار» در عین این‌که حرف‌تان را می‌شد بسیار ساده‌تر و روان‌تر بیان کنید.
    تا تعبیر «صید مشتری» که این تصویر را در ذهن ما می‌سازد که شما روزی هم‌چون ماهی به کِرمی روی قلاب متمم دندان زده‌اید و قلاب در دهان‌تان گیر کرده و اکنون هر چه تقلا می‌کنید رها نمی‌شوید. در حالی که تعبیر ساده‌تر «جذب مخاطبان جدید» هم مفهوم را می‌رساند و هم چنین تصویری ایجاد نمی‌کرد.
     
    این‌که پیچیده‌گویی غیرضروری با هدف تفاخر در زبان برخی از ما به یک عادت تبدیل شده و اتفاقاً مانعی برای برقراری ارتباط موثر است،‌ مشکلی جدی است که متمم در تلاش برای یافتن راهکاری برای آن است.
    به همین علت ما فکر کردیم که ارائهٔ درس‌ها به زبان ساده، علاوه بر کمک به درک بهتر مفاهیم برای دوستان متممی از جمله خود شما، می‌تواند آموزش «حرف زدن به زبان ساده» هم باشد. چیزی که نیاز امروز ماست.
    البته که این ایده فعلاً در دست بررسی است و ممکن است اجرا نشده یا به شکل دیگری اجرا شود. اما اصل ماجرا بر سر جای خود باقی است. ما می‌خواهیم ذهنیتی را که عادت کرده پیچیده حرف زدن را معادل «فاخر بودن و تخصصی بودن» می‌داند، تغییر دهیم؛ مثل همیشهٔ متمم، نه با شعار، بلکه با یک اقدام تازه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .