Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اکونومیست بررسی می‌کند: مریخی‌ها و ونوسی‌ها


اکونومیست: مریخیها و ونوسی ها - تفاوتهای زنان و مردان

اکونومیست در شماره آگوست ۲۰۱۴ خود، به یکی از مسائل مهم تاریخی حوزه زنان و مردان پرداخته است. زنان و مردان – و بیشتر، زنان – همواره قربانی پیش‌فرض‌های جنس مخالف در مورد خود بوده‌اند و شاید استریوتایپ‌ها، هیچ جا به اندازه‌ی بحث‌های جنسیتی تاثیر خود را نشان نداده باشند.

تقریباً همه جای دنیا پذیرفته شده است که زنان و مردان، متفاوت فکر می‌کنند. اما اینکه «چرا» زنان و مردان متفاوت فکر می‌کنند، سوال مهم‌تری است که باید به آن توجه شود.

کسانی که به تکامل معتقد هستند و از تئوری تکامل برای توضیح پدیده‌های مختلف استفاده می‌کنند، برای این تفاوت‌ها یک توضیح مشخص دارند.

آنها می‌گویند در دوران شکار، که بخش مهمی از تاریخ بشر را تشکیل می‌دهد، زنان و مردان نیازمند مهارتهای متفاوتی بوده‌اند. مردان قسمت عمده‌ی زندگی خود را خارج از غار و به طور کلی خارج از محل استقرار قبیله و خانواده خود می‌گذرانده‌اند. فعالیت آنها بیشتر بر جنگ و شکار و جستجو و تعقیب حیوانات متمرکز بوده و زنان به دلیل اینکه قسمت عمده‌ی وقت خود را صرف پرورش کودکان می‌کردند، عملاً در مهارتهای ارتباطی و اجتماعی،‌ قوی‌تر شده‌اند.

اگر چه این منطق ساده و قابل درک است، اما نباید فراموش کنیم که در دوران مدرن، باید اتفاق‌های زیادی افتاده باشد و بیفتد تا این تفاوت‌ها همچنان باقی مانده و حفظ شده باشند. تحقیقات در مورد ریشه این تفاوت‌ها کم نبوده است.

قسمت مخ در مغز Cerebrum in brainبه عنوان مثال، یکی از کسانی که در سالهای اخیر روی این موضوع تحقیقات مشهور و گسترده انجام داده، دکتر راجینی ورما،‌ استاد دانشگاه پنسیلوانیا است. او سال ۲۰۱۳ تحقیقات گسترده‌‌ای را با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری، روی مغز انسان انجام داد تا تفاوت قسمت سربروم (Cerebrum) یا همان «مُخ» را در مغز زنان و مردان بررسی کند. همان قسمتی از مغز، که وظیفه «فکر کردن» را بر عهده دارد.

دکتر ورما معتقد بود با مطالعه نحوه اتصالات نورونی در مغز زنان و مردان، می‌توان توضیح بهتری برای تفاوت‌های زنان و مردان یافت. اینکه چرا زنان حافظه‌ی بهتری دارند. و اینکه چرا راحت‌تر با شرایط اجتماعی جدید تطبیق پیدا می‌کنند. یا همان ویژگی معروف، که می‌توانند چند کار را همزمان انجام دهند.

اما اکنون دنیلا وبر، در گزارش خود به آکادمی علوم، نتیجه شگفت‌انگیز تحقیقات همکاران خود در وین و سوئد را ارائه کرده است. این تحقیق شگفت و گسترده که روی هفده‌هزار مرد و چهارده‌هزار زن انجام شده، نشان می‌دهد که توانایی‌های ذهنی زنان، در کنار عوامل ارثی و ژنتیک و حتی بیشتر از آنها، تابع مواردی مانند «فرصت‌های شغلی موجود برای آنها»، «رفاه اقتصادی» و «سلامت» است.

کسانی که این تحقیق روی آنها انجام شده بین پنجاه تا هشتاد و چهار سال سن داشته و در سیزده کشور مختلف اروپایی زندگی می‌کرده‌اند. این افراد در تحقیق به سه گروه تقسیم شده‌اند: اروپای شمالی (دانمارک و سوئد). اروپای مرکزی (اتریش، بلژیک، جمهوری چک، هلند، لهستان و سوییس) و اروپای جنوبی (یونان، ایتالیا و اسپانیا).

برای هر کشور، شاخصی به نام RDI یا Regional Development Index (شاخص توسعه منطقه‌ای)‌ محاسبه گردید. درآمد سرانه، متوسط تعداد نفرات هر خانواده، نرخ مرگ و میر نوزادان،‌ امید به زندگی، استانداردهای زندگی و میزان آموزش، از جمله فاکتورهایی بود که در محاسبه RDI مورد استفاده قرار گرفت.

آزمایش‌های مختلفی در مورد توانایی مغز روی این افراد انجام شد. از به خاطر سپردن کلمات تا توانمندی طبقه‌بندی و مهارتهای عددی. انتظار می‌رود مهارت به خاطر سپردن در زنان بهتر باشد. مهارتهای عددی در مردان بهتر باشد و مهارت طبقه‌بندی،‌ مستقل از جنسیت باشد.

نتایج هم همین تفاوت‌ها را تایید کرد. اما حاشیه‌ی تحقیق از اصل آن آموزنده‌تر بود. مردم کشورهایی که شاخص توسعه منطقه‌ای بالاتر داشتند، توانایی‌های ذهنی بهتری هم داشتند. جالب‌تر اینکه هر چه RDI یا شاخص توسعه، بهتر می‌شد،‌ فاصله‌ی زنان به نسبت مردان در توانمندی‌های ذهنی، افزایش می‌یافت.

به عبارت دیگر، اگر چه توانایی ذهنی همه انسانها با بهبود شرایط محیطی (شامل مواردی که در بالا ذکر شد) بهتر می‌شود،‌ اما زنان در مقایسه با مردان، از لحاظ بهبود توانایی‌های ذهنی، جلوتر هستند و بیشتر از مردان، از بهبود شرایط محیطی، سود می‌برند.

تحقیقات در این زمینه و تحلیل ریشه‌های آن باید بیشتر ادامه پیدا کند. اما در حال حاضر یک نکته مشخص است:

تفاوت‌های ذهنی مردان و زنان، صرفاً ناشی از توارث نیست. بلکه تا حدی – که الان حد دقیقش را نمی‌دانیم – ناشی از نقش‌هایی است که جامعه به آنها می‌سپارد و از آنها انتظار دارد و با تغییر شرایط محیطی جامعه، میزان تفاوت توانمندی زنان و مردان نیز تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد،‌ دوران مدرن،‌ به تفکری متفاوت و مدرن نیاز دارد…

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سعیده علیزاده ، سارا بنی اقبال ، باهره بروجردی ، پوریا بهروان ، میثم

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۳ نظر برای اکونومیست بررسی می‌کند: مریخی‌ها و ونوسی‌ها

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .