Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اهمیت دیجیتال مارکتینگ |‌ چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟ | بخش ۱و۲


اهمیت دیجیتال مارکتینگ

آیا واقعاً لازم است دربارهٔ اهمیت دیجیتال مارکتینگ حرف بزنیم؟ اصلاً کسی هست که اهمیت دیجیتال مارکتینگ را نداند و لازم باشد ما این اهمیت را به او گوشزد کنیم؟

این روزها بیشتر سازمان‌های بزرگ واحد‌هایی را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص داده‌اند. بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک هم، بخش قابل‌توجهی از همان نقدینگی اندک خود را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص می‌دهند.

پس چرا به اهمیت دیجیتال مارکتینگ بپردازیم؟

موضوع این است که بسیاری از کسانی که به سراغ دیجیتال مارکتینگ می‌روند، با بخش بزرگی از مزایا و نقاط قوت دیجیتال مارکتینگ آشنا نیستند. آن‌ها صرفاً با جریانی همراه شده‌اند که به نظرشان، ترند و روند روز دنیاست. زمانی تخت سلطنت در اختیار تبلیغات محیطی بوده و همه علاقه داشته‌اند شهر را با بیلبوردهایشان پر کنند، حالا هم دغدغهٔ همه این شده که اکانت‌های شلوغ و پرطرفدار در شبکه های اجتماعی داشته باشند و به شکل‌های مختلف، از برگزاری مسابقه تا تخصیص بودجه برای اینفلوئنسر مارکتینگ، می‌کوشند صدای خود را در میان همهمهٔ فضای آنلاین به گوش مردم برسانند.

برای چنین افرادی، صفحهٔ موبایل، همان بیلبورد است؛ کمی کوچک‌تر اما بسیار ارزان‌تر.

پیامک هم همان تراکت‌هایی است که به زور از لای درب خانهٔ مردم به داخل فرو می‌کردند؛ فقط کمی نرم‌تر و ارزان‌تر.

اگر بخواهیم خیلی دقیق حرف بزنیم، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌هایی که امروزه به اسم دیجیتال مارکتینگ می‌بینیم، همان تبلیغات سنتی است که صرفاً در بستر دیجیتال انجام شده است. اسم تغییر کرده،‌ بی‌آنکه رسم تغییر کرده باشد.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

در پاسخ به این سوال که «چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟» می‌خواهیم کمی در این‌باره حرف بزنیم و با اشاره به برخی از ظرفیت‌های بازاریابی دیجیتال توضیح دهیم که چگونه ممکن است برخی کسب‌و‌کارها از این ابزار مدرن به شکل سنتی استفاده کنند.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

در ادامه به برخی از ویژگی‌های دیجیتال مارکتینگ که باعث شده این مبحث جایگاه منحصربه‌فردی در بازاریابی و تبلیغات پیدا کند اشاره می‌کنیم. بیشتر این ویژگی‌ها برای شما جدید نیستند و خودتان هم به سادگی می‌توانید فهرست مشابهی تنظیم کنید.

 هدف ما از فهرست کردن این موارد، اشاره به «اما و اگر»هایی است که در کنار هر یک از این ویژگی‌ها قرار می‌گیرد.  فراموش کردن این قید و شرط‌ها می‌تواند ما را به یک «استفاده‌کنندهٔ سنتی از ابزارهای مدرن» تبدیل کند. و قطعاً هیچ‌یک از ما نمی‌خواهیم مصداق این توصیف باشیم.

دیجیتال مارکتینگ اقتصادی‌تر است

تقریباً تمام کارکردهای دیجیتال مارکتینگ از معادل سنتی‌شان ارزان‌تر هستند.

به نظرسنجی مشتریان فکر کنید. فرض کنید قرار است از همهٔ مشتریانی که محصول شما را طی سه ماه اخیر خریده‌اند بپرسید که چقدر از محصول راضی بوده‌اند؟ فضای دیجیتال ابزارهای بسیار متنوعی برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید با ارسال پیامک از مشتریان خود دعوت کنید با پاسخ به پیامک‌تان میزان رضایت خود را اعلام کنند. یا برای نظر‌سنجی‌های جدی‌تر و محصولات پیچیده‌تر از آن‌ها بخواهید یک فرم آنلاین را – در سایت خودتان زیر صفحهٔ محصول یا در سایت‌های دیگری که چنین سرویسی ارائه می‌دهند – پر کنند.

این کار را با ارسال فرم کاغذی نظر‌سنجی برای مشتریان یا با تماس تلفنی و گفتگو با تک‌تک مشتریان مقایسه کنید. به فرض که مقیاس فعالیت‌تان اجازهٔ چنین کاری بدهد، هزینهٔ اجرا بسیار بیشتر خواهد بود.

شبیه همین مقایسه را می‌توان در زمینهٔ تبلیغات هم انجام داد. اگر بخواهید شهر را به شکلی با بیلبورد پر کنید که مطمئن باشید یک میلیون نفر آن را دیده‌اند، در مقایسه با شرایطی که بخواهید یک بنر تبلیغاتی را به یک میلیون نفر نشان دهید، هزینهٔ بیشتری متحمل خواهید شد (در هر دو حالت فرض می‌کنیم تبلیغات‌تان کور است و نمی‌خواهید گروه مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید).

دیجیتال مارکتینگ اقتصادی‌تر است، اما…

وقتی از ارزان‌تر بودن دیجیتال مارکتینگ حرف می‌زنیم، باید به چهار نکته توجه کنیم:

  نکتهٔ اول این که همهٔ ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای همیشه ارزان نمی‌مانند. قیمت این ابزارها تابع عرضه و تقاضا است و وقتی تقاضا برای خدمات دیجیتال مارکتینگ افزایش پیدا می‌کند، طبیعی است که عرضه‌کنندگان هم قیمت خود را افزایش می‌دهند.

قیمت‌های شگفت‌انگیزی که برخی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی برای یک استوری دریافت می‌کنند، و نیز روند افزایش قیمت کلیک در تبلیغات کلیکی نشانه‌ای از همین روند است.

  نکتهٔ دوم هم این است که فضای دیجیتال بسیار شلوغ شده و هر روز سهم توجهی که هر رسانهٔ دیجیتال دریافت می‌کند کاهش می‌یابد؛ از یک وب‌سایت گرفته تا یک اکانت در اینستاگرام یا کانال در تلگرام. علت هم واضح است: حجم محتوای عرضه‌شده در فضای دیجیتال هر روز بیشتر می‌شود، اما جمعیت جهان به همان نسبت افزایش پیدا نمی‌کند.

  نکتهٔ سوم هم این است که دیوارهای ورود به دنیای دیجیتال کوتاه‌تر است. بنابراین بخش بزرگی از صنعت دیجیتال مارکتینگ در اختیار آماتورهاست.  هیچ‌وقت مطمئن نیستید کسی که کمپین تبلیغاتی‌تان را می‌بندد، مجموعه‌ای که برنامهٔ تحقیقات بازارتان را طراحی می‌کند، فردی که برایتان یک برنامهٔ گیمیفیکیشن طراحی کرده یا باشگاه مشتریان راه‌اندازی می‌کند،‌ حرفه‌ای است. تنوع تکنیک‌ها و روش‌ها هم آن‌قدر زیاد است که موفقیت در پروژه‌های قبلی به سادگی نمی‌تواند پیش‌بینی‌کنندهٔ موفقیت در پروژه‌های بعدی باشد. بنابراین، ناگزیر باید یک منحنی یادگیری را در این مسیر طی کنید. هزینهٔ آزمایش و خطا باعث می‌شود پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ گران‌تر از چیزی که در نگاه نخست به نظر می‌رسند، انجام شوند.

  نکتهٔ چهارم هم این که بسیاری از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ، اگر قرار باشد با کیفیت مناسب انجام شوند، هزینهٔ اجرای‌شان بسیار گران‌تر از چیزی خواهد شد که در نگاه نخست به نظر می‌رسد. سئو در این جا می‌تواند مثال خوبی باشد. بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو ظاهراً کاری ارزان‌ به نظر می‌رسد. و معمولاً تنها چیزی که به عنوان نقطه ضعف این روش مطرح می‌شود، این است که با تأخیر جواب می‌دهد و باید صبر و حوصلهٔ کافی داشته باشید. این در حالی است که در عمل، سئو نیازمند یک تلاش دائمی و برنامه‌ریزی‌شده است. به محض توقف کار بر روی سئو، می‌بینید که به تدریج بخش بزرگی از رتبه‌های شما از دست می‌روند. بنابراین، سئو هم به کارشناس دائمی و دپارتمان دائمی (یا برون‌سپاری با قرارداد دائمی) نیاز دارد و پس از مدتی در عین رضایت از سرمایه‌گذاری روی سئو به نتیجه می‌رسید که این کار پرهزینه‌تر از چیزی بوده که در نگاه نخست به نظر می‌رسیده است.

دیجیتال مارکتینگ یعنی دسترسی به مشتری از طریق موبایل

نکتهٔ دیگری که دربارهٔ اهمیت دیجیتال مارکتینگ مطرح می‌شود این است که بسیاری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به ما اجازه می‌دهند از طریق موبایل با مشتری در ارتباط باشیم.

چند سالی است که می‌دانیم دسترسی مردم به موبایل ظاهراً حتی از دسترسی به توالت هم راحت‌تر است (+). و نیز می‌دانیم که یکی از پراضطراب‌ترین اتفاق‌ها برای بسیاری از انسان‌ها این است که از موبایل خود دور باشند. این موضوع در حدی جدی است که اصطلاح نوموفوبیا (فوبیای دور بودن از موبایل) را در بسیاری از مطالعات و تحقیقات می‌بینیم و می‌خوانیم (+).

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

در چنین شرایطی دیجیتال مارکتینگ این امکان را به ما می‌دهد که از طریق موبایل به مشتریان دسترسی پیدا کنیم. پیام‌هایمان را برایشان بفرستیم. هنگامی که به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند، محصولات‌مان را به آن‌ها معرفی کنیم و هنگامی که سوال‌های خود را از موتورهای جستجو می‌پرسند، پیش چشم‌شان ظاهر شویم و از آن‌ها بخواهیم اپلیکیشن‌های ما را روی گوشی‌های موبایل خود نصب کنند.

دسترسی به موبایل، یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز و بی‌نظیر دیجیتال مارکتینگ است. کافی است حتی کمی برنامه‌های صدا و سیمای کشورمان را که بسیار محافظه‌کارانه اداره می‌شود و معمولاً به شکل مستقیم از شبکه‌های اجتماعی نام نمی‌برند ببینید تا جایگاه موبایل را بهتر متوجه شوید. مجریان بدون این که هیچ اشاره‌ای به پلتفرم یا صفحهٔ خاصی بکنند، بارها از مخاطبان می‌خواهند که در «صفحات مجازی برنامه» عضو شوند. هم‌چنین به بهانهٔ انواع جایزه‌ها و قرعه‌کشی‌ها‌ از بیننده می‌خواهند برایشان پیامک بفرستد تا شمارهٔ موبایل او را داشته باشند.

این پدیده در تاریخ رسانه، اصلاً کوچک نیست. این که تلویزیون، حاکم بلامنازع جهان رسانه در یک قرن اخیر، دست به دامان موبایل می‌شود تا خود را زنده نگه دارد و تولیدکنندگان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی می‌کوشند لابه‌لای برنامه‌‌هایشان حرکتی کنند یا حرفی بزنند که مورد توجه کاربران فضای آنلاین قرار بگیرد و کلیپ‌هایشان اصطلاحاً وایرال شود.

دیجیتال مارکتینگ یعنی دسترسی به موبایل، اما…

  رقابت سنگین است. دسترسی به موبایل بسیار خوب و ارزشمند است. اما این نکته هم مهم است که شما تنها کسی نیستید که به این نتیجه رسیده‌اید. کسب‌و‌کارهای بسیاری به سراغ بازاریابی موبایلی رفته‌اند و می‌روند. بنابراین در آن‌جا هم با یک رقابت سنگین رو‌به‌رو هستید. کاربران به دنبال ساده‌ترین بهانه‌ها هستند تا نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها را قطع کرده یا شماره تلفن شما را مسدود کنند. حدود یک‌چهارم اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی‌های موبایل نصب می‌شوند، فقط یک بار اجرا می‌شوند (+) و بقیه یا پاک شده یا در رقابت با سایر اپلیکیشن‌ها فراموش خواهند شد. بنابراین می‌توانیم بگوییم: دیجیتال مارکتینگ یعنی دسترسی به موبایل؛ اما نه دسترسی ساده و سریع و ارزان.

  اشتباه در موبایل مارکتینگ، می‌تواند به تصویر برند و فعالیت‌های برندسازی شما آسیب بزند. به عنوان یک مثال، برند لوکسی را در نظر بگیرید که پیش از این، مدعی جایگاه ویژه‌ای بوده و خود را دور از دسترس نشان می‌داده است (برند لوکس چیست؟). اما حالا که به سراغ دیجیتال مارکتینگ آمده، کمپین‌هایی برای پروموشن اجرا کرده و مشتریان را به خرید با تخفیف یا حضور در جشنواره‌های خود دعوت می‌کند. می‌دانیم که تقریباً هر شکلی از ارسال پیام، بالاخره می‌تواند کمی به فروش اضافه کند و همین باعث می‌شود که مدیران کسب‌و‌کار به تکرار کمپین تشویق شوند. در کوتاه‌مدت همه‌چیز خوب است. اما در بلندمدت، جایگاه برند به کسب‌و‌کارهای بسیار در دسترس که دائماً پیامک تبلیغاتی می‌فرستند (از اپیلاسیون و کاشت‌مو تا کمک به نوشتن پایان‌نامه و مهاجرت) نزدیک می‌شود و دیگر معنای لوکس بودن را از دست می‌دهد. اثر این اشتباه در بلندمدت مشاهده می‌شود و جبران آن ساده نخواهد بود.

ردیابی در بازاریابی دیجیتال راحت‌تر و عملی‌تر است

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۸۶۰ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۳۸ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

آن‌چه خواندید، بخش اول و دوم درس «اهمیت دیجیتال مارکتینگ» بود.

به زودی مولفه‌های دیگری مانند سفارشی‌سازی، ارزیابی اثربخشی، امکان استفاده از خرده‌رسانه‌ها، تعامل جدی، شناخت بهتر مشتری، امکان ارزیابی رقبا، مدل‌سازی بهتر و … می‌پردازیم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    پاشا ، مهرداد عرفانی ، بهنود نصیر ، علیرضا ، حسین قربانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری دیجیتال مارکتینگ به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه دیجیتال مارکتینگ
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای اهمیت دیجیتال مارکتینگ |‌ چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟ | بخش ۱و۲

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد امین زندی فرد

    علاوه بر موارد بالا به نظر من نرخ تبدیل (CR) دیجیتال مارکتینگ کمتر از انواع سنتی فروش می باشد اما تا حدودی می توان گفت که به دلیل وجود نمونه بالا (impression) نتیجه نهایی بهتری نسبت به فروش سنتی خلق می شود.

    در محتوای درس در رابطه با سئو صحبت شد. به فرض اینکه هزینه های سایت را کنار بگذاریم و تمامی افزونه های موجود را نیز به صورت پرمیوم در اختیار داشته باشیم باز هم موارد دیگری هست که نیاز به هزینه داشته باشد.برای مثال تبلیغ های کلیکی ،ریپورتاژ یا حتی اشتراک سایت هایی حرفه ای جهت تحلیل سئو مانند ahrefs . در حقیقت می شود هزینه های موجود را تقلیل کرد اما این تقلیل در بعضی از اوقات به قیمت کاهش سرعت ،دقت و افزایش سختی کار تمام می شود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .