Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


فتوشاپه! استیو مک کری و تعریف او از روایت بصری


استیو مک کری و تعریف روایت بصری

در دنیای تکنولوژی برخی شرکتها و محصولات، این ویژگی را داشته‌اند که از یک برند تخصصی به یک نام عمومی و از نام هم به تدریج به یک فعل تبدیل شوند.

گوگل کردن، امروز تقریباً به همان اندازه که در زبان انگلیسی رایج است، در زبان فارسی هم رایج است و اصطلاح فتوشاپ شده یا فتوشاپه یا فتوشاپش کن به رغم ظاهر ثقیل آن، به مجموعه کلمات محاوره‌ای زبان فارسی اضافه شده است.

اما ظهور فتوشاپ، چه به عنوان قدرتمندترین محصول ویرایش عکس در جهان و چه به عنوان فعل جدیدی که قابل بیان و قابل انجام است، تحولات جدیدی را در فرهنگ عکاسی ایجاد کرده است.

از سویی در شبکه های اجتماعی می‌بینیم که برخی عکس‌ها با هشتگ #nofilter علامت گذاری می‌شوند و عکاس با افتخار مدعی است که هیچ گونه دخل و تصرفی در عکس نشده و از سوی دیگر، می‌بینیم که بسیاری از فعالان حوزه عکس و گرافیک و تکنولوژی، استفاده نکردن از ابزارهای جدید تکنولوژی را حاصل نوعی واپس گرایی و نگاه سنتی می‌دانند.

این مقدمه را گفتیم تا به سراغ استیو مک کری برویم. یکی از شناخته شده ترین عکاسان معاصر که در جامعه جهانی از احترام بالایی برخوردار است و تصویر دختر افغان او بر روی جلد نشنال جئوگرافی در سال ۱۹۸۵ هنوز هم از شهرت جهانی برخوردار است.

استیو مک کری این روزها به شدت گرفتار ماجرای اتهام استفاده از فتوشاپ (یا بهتر بگوییم افشای استفاده از فتوشاپ) است.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

[لینک مرتبط: نمونه عکس های استیو مک کری]

بحث و گفتگو:

بحث استیو مک کری، صرفاً نمونه ای از بحث گسترده ای است که با توسعه ابزارهای تکنولوژی مطرح است.

آیا می‌توان مفهومی تحت عنوان اصالت عکس را مطرح کرد؟ آیا نباید عکس‌ها را ویرایش کرد؟ آیا در صورت ویرایش، باید حتماً اعلام کنیم که عکس ویرایش شده است؟

شما چطور فکر می‌کنید؟ ظهور ابزارهایی مانند فتوشاپ را در خدمت عکاسی می‌بینید یا احساس می‌کنید این این ابزارها، برای همیشه فرصت عکاسی واقع گرایانه را از بین می‌برند؟

در زمینه سایر ابزارهای ویرایش، مثل ویرایش صوتی و مونتاژ و جلوه های بصری در فیلم‌ها چه نظری دارید؟

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۶ نظر برای فتوشاپه! استیو مک کری و تعریف او از روایت بصری

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شراره شیری جیان

    بنظرم ویرایش در  صورتی مشکل ایجاد نمیکنه که :

    - ضرری به کسی نرسونه

    - واقعیت رو وارونه و یا به شکلی دیگه نشون نده

    در مورد ضرر رسوندن به دیگران : برنامه ای رو دیدم که مربوط میشد به روانشناسی گروه سنی جوان و در کشور انگلیس تهیه شده بود . خانم جو فراست (Jo Frost) در مورد تفکری که جوانان در مورد ظاهر خودشان دارند و اینکه چقدر می خوان خودشون رو شبیه مدلهای روی مجلات کنند ، تحقیق کرده بود . جوانان باورشون نمیشد که مدلها با ترفندهای نورپردازی و  نرم افزارهای ویرایشی چقدر عوض میشن. چند تا از اونا رو به استودیویی برد که عکسهای حرفه ای تهیه میکرد . از خودش و اون جوانان عکسهایی گرفتن و جلوی خودشون شروع کردند به رفع عیبهای عکس . برای جوانان باور کردنی نبود که مثلا چقدر خوب پف زیر چشم خانم جو فراست برداشته شد . بعد از اون رضایت جوانان از ظاهر خودشون خیلی بیشتر شد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .