Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آلخو کارپانتیه و قلمرو این جهان


آلخو کارپانتیه

خواننده‌ی ایرانی با خواندن آثار آلخو کارپانتیه احتمالاً بیش از هر چیز گابریل گارسیا مارکز و جورج اورول را به یاد می‌آورد.

البته برانگیختن هم‌زمان خاطره‌ی این دو نویسنده چندان ساده نیست؛ اما آلخو کارپانتیه (Alejo Carpentier) می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

نویسنده‌ای که این بار در پاراگراف فارسی متمم به سراغش می‌رویم، کوبایی است. البته کوبایی‌الاصل نیست. پدری فرانسوی داشت و مادری روس و در لوزان سوئیس به دنیا آمد. اما جوانی و میانسالی خود را در کوبا گذراند و اواخر عمر هم در سمت رایزن فرهنگی کوبا در پاریس زندگی کرد و در همان‌جا درگذشت.

او نخستین بار عبارت lo real maravilloso را به کار برد که می‌توان آن را به the marvelous real یا واقعیتِ شگفت‌آور ترجمه کرد. اگر چه ما امروز این تعبیر را بیشتر به شکلِ the magic realism یا واقعیت جادویی می‌شنویم و می‌شناسیم.

می‌گویند وقتی گابریل گارسیا مارکز کتاب قلمرو این جهان (The kingdom of this world) را خواند، قسمت‌هایی از کتاب صد سال تنهایی خود را بازنویسی کرد. اغراق نیست اگر بگوییم نوشته‌های کارپانتیه حداقل بر روی نیم‌قرن ادبیات آمریکای لاتین سایه انداخته است.

اثرگذاری او صرفاً به خاطر رمان‌هایش نیست. افکارش، تحلیل‌هایش و مقاله‌هایش همگی منظومه‌ای ساختند که باعث شده او را از نویسندگان تأثیرگذار قرن بیستم بدانند.

به نظر می‌رسد عنوان قلمرو این جهان در برابر اصطلاح معروفِ Kingdom of Heaven (قلمرو آسمانی) که در ادبیات مسیحی رایج است انتخاب شده است.

وقتی تی‌نوئل، شخصیت اصلی رمانِ قلمرو این جهان خود را به پرنده، اسب و زنبور تبدیل می‌کند، تصویرهایی از رئالیسم جادویی (یا واقعیت شگفت‌آور) پیش روی ما ترسیم می‌شود.

اما وقتی از جنبه‌های جادویی‌ِ متن فاصله می‌گیریم و با تی‌نوئل – برده‌ی سیاه پوستِ قصه‌ی او – همراه می‌شویم،‌ به تدریج خاطره‌ جورج اورول در ذهن‌مان رنگ می‌گیرد.

بسترِ رمان، انقلاب بردگان هائیتی در سال‌های نخست قرن نوزدهم است.

این انقلاب برای ما ایرانیان کمتر آشناست؛ اما برای مردم آمریکای جنوبی شناخته شده است. چون در اثر آن اولین جمهوری سیاه‌پوستان در جهان شکل گرفت و ضمناً هائیتی بعد از آمریکا، دومین کشور در قاره‌ی آمریکاست که از حاکمیت اروپایی مستقل و جدا می‌شود.

در تمام رمان، تی نئول را می‌بینیم که گام به گام تغییرات را پیگیری می‌کند و در نهایت، شرایط زندگی‌اش چندان تغییر نمی‌کند و صرفاً گروه حکمروا بر او تغییر می‌کند.

کتاب یک مفهوم کلیدی را در قالب یک روایت گسترده برای ما بیان می‌کند:

محدودیت در دسترسی به این درس

دوست عزیز.

نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام می‌شود.

ثبت نام به عنوان کاربر آزاد متمم، سریع و رایگان است و کافی است برای خودتان نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید:

ثبت نام

ضمناً لازم به ذکر است که شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  چگونه شاد باشیم

  افزایش عزت نفس

  مهارت ارتباطی

  دوره MBA

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    شهرزاد ، میلاد امیری ، سید رضا صدرزاده ، سعید محمدزاده ، رضا شادامروز

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰ نظر برای آلخو کارپانتیه و قلمرو این جهان

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : زهره

    بعضی وقت ها،

    وقتی می خواهی شرایط را به شدت تغییر بدهی، ان چه حاصل می شود، بیش از هر زمان دیگر شبیه به وضعیتی که قبلاً وجود داشته از آب در می اید.

    این جمله و مفهوم پشت ان  برایم قابل توجه بود و من را یاد دو مطلب انداخت.

    - یکی، نکته ای که در درس تفکر سیستمی یاد گرفتم.در قسمتی از درس تفاوت رویداد و روند :
    نمونه‌های زیادی از شرکتها و سازمانها و دولت‌ها و حکومت‌ها و حتی رابطه‌های عاطفی را می‌توان یافت که فردی در آنها تغییر کرده‌، اما چون ماهیت سیستم تغییر نکرده، نفرات بعدی هم دیر یا زود، تابع قوانین نانوشته‌ی آن سیستم می‌شوند و الگوی رفتاری پیشینیان را تکرار می‌کنند.معنای این حرف، این نیست که نباید به تغییر فکر کرد. بلکه این است که تغییر سیستم‌ها بر تغییر افراد اولویت دارد.

    - مطلب دوم که باز هم نمیتواند جدای از مطلب اولی باشد، این که برای بهبود ناگهانی هم در سطح زندگی فردی و اجتماعی و شغلی می توان مصداق هایی دید.

    چه تصمیم های گرفته می شوند و برنامه ریزی هایی ریخته می شوند برای یک بهبود اساسی، اما صبح همه چیز فراموش می شود و روز از نو، روزی از نو. حتی اگر اقدامی انجام شود، تب و تاب ان کوتاه است و همه چیز دوباره به وضعیت قبل بر میگردد.

    علت های این که چرا تغییرات ناگهانی پایدار نیستند، را نمیتوان به راحتی تشخیص داد.ولی می توان این را قبول کرد که برنامه ریزی برای تغییرات اهسته و روند محور،نه رویدادمحور، برای عوض شدن شرایط بهتر جواب می دهد.

     

    پ ن: باید بگویم یاد حرف های پیتر ثیل هم افتادم.ولی پیتر ثیل نظرش روی کشف دنیاهای جدید بوده نه تغییر ناگهانی یک سیستم و یک سبک زندگی.+

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .