Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آشنایی با روغن پالم


روغن پالم چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن پالم، روغنی است که بیش از ۵۰۰۰ سال در تاریخ بشر حضور داشته و به صورت گسترده مورد استفاده و تجارت قرار می‌گرفته است.

انقلاب صنعتی، نیاز به روانکار را افزایش داد و انگلیسی‌ها، بیش از گذشته به کاشت و کشت پالم و استخراج روغن آن علاقمند شدند.

اواخر قرن نوزدهم بود که به خاطر سود بیشتر کاشت کاکائو، سهم روغن پالم در غرب آفریقا (غنا و نیجریه) کاهش یافت و به تدریج، روغن پالم به یکی از درآمدهای مهم کشاورزی آسیای جنوب شرق و به طور خاص اندونزی و مالزی تبدیل شد.

پس از حساس شدن صنایع غذایی به چربی‌های ترانس (به دلیل افزایش سطح کلسترول بد LDL و نیز عوارض قلبی-عروقی)، روغن پالم (به عنوان یک روغن‌ گیاهی ارزان‌قیمت) به شدت مورد استقبال صنایع غذایی قرار گرفت و تقاضا برای آن افزایش یافت.

روغن پالم، در مقایسه با سایر روغن‌های‌ گیاهی، در واحد سطح یکسان، به میزان بیشتری قابل استحصال است و به همین دلیل، قیمت تمام شده‌ی آن پایین‌ است.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۲ نظر برای آشنایی با روغن پالم

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    خیلی خوبه که این روغن در صنایع بسیاری از جمله صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی و ... کاربردهای فراوانی داره؛ ولی این موضوع که به مرور جنگل‌های زیادی نابود بشن و درختانشون با درخت پالم جایگزین بشن، خیلی میتونه نگران کننده باشه. حتی ممکنه بسیاری از آتش سوزی های جنگل ها هم با همین قصد یا به منظورهای مشابهی اتفاق میفته.

    ضمن اینکه جایی می خوندم، محل فاضلاب تصفیه خانه های روغن پالم، میتونه مقادیر عظیمی گاز متان* از خودش متصاعد کنه. (+)

    (* گاز متان، یک گاز گلخانه ای است که 34 برابر قوی تر از دی اکسید کربن است.)

    اما در همین سایت، خبر خوبی هم خوندم و اون اینکه solazyme، (شرکتی در کالیفرنیا) با استفاده از «ریزجلبک ها»، روغن های بیودیزل تولید میکنه که در حال حاضر مورد استفاده ی هواپیماهای جت آمریکا و کشتی های نیروی دریایی آمریکاست. و حتی گسترش پیدا کرده به تولید این روغن برای استفاده در صابون و لوازم آرایشی و مواد غذایی. (که اینها میتونن حاشیه ی سود بالاتری نسبت به موارد قبلی داشته باشن)
    (و شاید بشه امیدوار بود که شرکت های بیشتری در این زمینه دست به کار بشن)

    شاید براتون جالب باشه بدونید که، ریز جلبک ها دارای سرعت رشد سریع تری از گیاهان خشکی زی هستند. و محصول یا تولید در واحد سطح  روغن از جلبک ها  بر اساس برآورد ها،  متغیر از  20000 تا 80000 لیتر در هر ایکر* در سال است که 7 تا 31 برابر بیش از روغن پالم است. روغن جلبک را  می توان برای تولید بیودیزل برای خودرو ها، کامیون ها و هواپیماها استفاده کرد. (+)
    (* واحد ایکر در سیستم انگلیسی برای اندازه گیری سطح به کار می‌رود و هر ایکر برابر ۴۰۴۶٫۸۵۶۴۲ متر مربع می‌باشد.)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .