Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آزمایش هری هارلو | نوازش فیزیکی مهم‌تر است یا تغذیه؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۱۷۷۸۸۵

در درس نوازش توضیح دادیم که انسان‌ها از بدو تولد نیازمند نوازش هستند.

این نیاز ابتدا در قالب احتیاج به نوازش فیزیکی آغاز می‌شود و سپس به شکل‌های پیچیده‌تر نوازش (نیاز به تعریف، تحسین، توجه و حتی تنبیه) بروز پیدا می‌کند.

در این درس می‌خواهیم به آزمایش هری هارلو درباره‌ی اهمیت نوازش بپردازیم.

آن‌چه در این‌جا مطرح می‌شود، نکته‌ای تکمیلی در کنار بحث نوازش است و می‌توانید بدون مطالعه‌ی آن هم، به درس‌های دیگر تحلیل رفتار متقابل بپردازید. اما آشنایی با این آزمایش، خالی از لطف نخواهد بود.

آزمایش هری هارلو

هری هارلو (Harry Harlow) یکی از شخصیت‌های بحث‌برانگیز تاریخ روانشناسی است. او درباره‌ی موضوعاتی مثل نوازش، عشق و دلبستگی مطالعه و تحقیق کرده است. اما به سختی می‌توانید افرادی را پیدا کنید که به اندازه‌ی او، بی‌رحم و شکنجه‌گر بوده باشند.

فقط کافی است فکر کنید که هارلو، برای این‌که تبعات محرومیت از مهرِ مادری را بسنجد، نوزادان میمون‌ها را به مدت یک‌سال در زندان‌های بسیار کوچک – که هیچ جای تحرکی نداشت – نگه می‌داشت و بعد ناهنجاری‌هایی را که در ادامه‌ی زندگی داشتند و بیماری‌های روانی‌ای را که گرفتارش می‌شدند بررسی می‌کرد.

هارلو مقید بود که نظریه‌های روانشناسی را بر پایه‌ی روش علمی و آزمایش‌های مستدل توسعه دهد و در این راه، مُردن و شکنجه‌شدن و آزاردیدن میمون‌ها برایش به هیچ‌وجه دردناک نبود (یک نمونه مقاله هری هارلو).

آزمایش هری هارلو

منبع: Science Photo Library

بعضی از شاگردان هارلو روش او را تأیید کرده و از آن دفاع می‌کنند. اما دانشمندان و محققان بسیاری هم، روش رو را نقد کرده‌اند و او را فردی سنگدل و تهی از اخلاق دانسته‌اند (+).

شاید بتوان گفت در میان کتاب‌ها و مقاله‌هایی که به هری هارلو پرداخته‌اند، خواندنی‌ترین منبع، کتاب Love at Goon Park است. دبورا بلام در این کتاب کوشیده زندگی شخصی و مطالعات و تحقیقات هارلو را در هم آمیخته و روایت کند و ما را با جنبه‌های مختلف زندگی این محققِ بی‌رحمِ عشق و دلبستگی آشنا کند.

آیا نقش اصلی مادر، تغذیه‌ی کودک است؟

در دهه‌ی پنجاه و شصت که هارلو مطالعات خود را انجام می‌داد، روانشناسی رفتارگرا در اوج خود بود و بحث‌هایی مثل شرطی کردن و شرطی شدن به شدت رواج داشت.

این گروه از روانشناسان همه چیز را در نیازهای فیزیکی و تشویق و تنبیه خلاصه می‌کردند و در یک کلام، به انسان و سایر حیوانات نگاهی کاملاً‌ «مکانیکی» داشتند.

اگر به آن‌ها می‌گفتید که چرا نوزاد مادر خود را دوست دارد، روانشناسان رفتارگرا توضیح می‌دادند که نوزاد شیر مادر را می‌خورد و سیر می‌شود. پس هر بار در آغوش مادر قرار می‌گیرد به نوعی مشوق دریافت می‌کند و طبیعی است که آغوش مادر را دوست داشته باشد.

اما در این میان، هارلو دیدگاه دیگری داشت.

او فکر می‌کرد که نقش مادر، فراتر از تغذیه است و نوزاد به چیزی بیشتر از شیر نیاز دارد. شاید بتوان این نیاز را نیاز به «عشق و دلبستگی» و «عاطفه‌ی مادری» نامید.

هارلو تصمیم گرفت این فرضیه را بیازماید و معاصران خود را درباره‌ی «اهمیت مهر مادری» قانع کند.

آزمایش هارلو روی میمون‌ها

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های تحلیل رفتار متقابل برای اعضای ویژه‌ی متمم درنظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۲ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۶۱۳ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۶۷۵۶ مورد

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به مجموعه درس‌های تحلیل رفتار متقابل، به مجموعه‌ی گسترده‌تری از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | حمایت اجتماعی | استرس

  زندگی شاد | مدیریت انگیزه | عزت نفس

  کوچینگ | پرورش تسلط کلامی | مهارت ارتباطی

  مذاکره | یادگیری | تصمیم گیری | کار تیمی | کاریزما

گزینه‌ی دیگر هم این است که مجموعه درس‌های دوره MBA متمم را به شکل منظم بخوانید و پیگیری کنید.

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل رفتار متقابل به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل رفتار متقابل
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۸ نظر برای آزمایش هری هارلو | نوازش فیزیکی مهم‌تر است یا تغذیه؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سارا حق بین

    سلام به دوستان؛

    خیلی مطلب آموزنده و جالبی بود.

    شاید همه ما به نوعی از اسفند ماه 98 تا امروز ، با وجود کرونا و محدودیتهاش، نیاز به نوازش را بیشتر احساس کرده باشیم. اگر چه در خوراک و پوشاک و خوابمون تغییر چندانی ایجاد نشده اما در بسیاری از رفتارهامون که نیازهای عاطفی و نیاز به نوازش را در ما تأمین می کردند، تغییر محسوسی شکل گرفته و این خود به شخصه برای من تجربه ملموسی از این واقعیت هست که نوازش فیزیکی قطعاً برای سلامت روانی و بعد هم سلامت جسم می تواند مهمتر از تغذیه باشد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .