Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


یک انتخاب کلیدی در کارآفرینی | ثروت آفرینی بیشتر یا کنترل بیشتر؟


چالش ثروت در برابر کنترل

ما تا کنون در درس‌های مختلف سری کارآفرینی به بهانه‌های مختلف به سراغ کتاب چالشهای کارآفرینی رفته‌ایم.

از جمله این‌که درباره‌ی داشتن یا نداشتن شریک صحبت کردیم، از دردسرهای تیم همگن و مشابه گفتیم و درباره‌ی شراکت با دوستان و خانواده و بستگان حرف زدیم.

در همه‌ی این درس‌ها نکات آموزنده‌ای مطرح شد، یا لااقل زمینه‌ای شکل گرفت تا درباره‌ی یک موضوع، بیشتر و دقیق‌تر فکر کنیم و جنبه‌های مختلف آن را ببینیم.

اما می‌توان گفت قلبِ کتابِ چالش‌های کارآفرینی، بحث بسیار کلیدی و ارزشمندِ Wealth vs. Control است که می‌توان آن را به عنوان چالشِ ثروت آفرینی بیشتر در برابر کنترل بیشتر ترجمه کرد.

کارآفرینان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند کسب و کارشان در «مسیر خلق ثروت بیشتر» قرار بگیرد یا این‌که دوست دارند «حداکثر کنترل» را روی کسب و کار خود داشته باشند.

توجه داشته باشید که این یک انتخاب و ترجیح شخصی است. ما نمی‌توانیم یک کارآفرین را نقد کنیم که چرا برای حفظ کنترل روی کسب و کار خود تلاش می‌کند، یا به کارآفرین دیگری بگوییم چرا حاضر شدی از قدرت و اختیار خودت بکاهی و کسب و کارت را بزرگ کنی.

اما مهم است این دو سبک را بشناسیم و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را بدانیم تا در عمل، بهتر بتوانیم استراتژی خود را انتخاب کنیم و تصمیم‌گیری‌ یک‌پارچه‌ای داشته باشیم.

کدام را دوست دارید؟ پادشاه یک مملکت کوچک یا وزیر یک سرزمین بزرگ؟

شما می‌توانید کسب و کار کوچکی با چند کارمند داشته باشید که در سال، چند میلیارد تومان سود دارد و این سود هم به طور کامل در اختیار شما (و شاید یک نفر شریک‌تان) قرار می‌گیرد.

اما از سوی دیگر، می‌توانید مالکیت درصد کوچکی از یک کسب و کار بسیار بزرگ با سود چندهزار میلیاردی را در اختیار داشته باشید. شرکت شما می‌تواند یکی از کسب و کارهای مطرح کشور باشد و از نظر ارزش بازار، در میان کسب و کارهای بزرگ کشور طبقه‌بندی شود.

در کسب و کار کوچک، کمتر کسی شما را خواهد شناخت، شاید برندتان بسیار بزرگ نشود، سود چندانی نصیب‌تان نخواهد شد، اما به جای همه‌ی این‌ها، قدرت و اختیار به شکل کامل در دستان شماست. کسب و کار را به هر شکلی که بخواهید اداره می‌کنید و لازم هم نیست به کسی پاسخ‌گو باشید.

اما در کسب و کار بزرگ، افراد بسیاری شما را می‌شناسند. شاید عکس‌تان روی جلد مجله‌ها و در صفحات اول روزنامه‌ها چاپ شود. هر روز برای مصاحبه به سراغ‌تان بیایند. دائماً چک‌های چند صدمیلیونی و چند میلیاردی امضا کنید و در شهرهای مختلف دفتر داشته باشید. در مقابل، باید به سهامداران پاسخ‌گو باشید. وجود شرکای متعدد را هم بپذیرید و همواره بر سر تصمیم‌های مختلف، با آن‌ها چالش داشته باشید.

کدام جذاب‌تر است؟

جواب مشخصی وجود ندارد. این یک ترجیح کاملاً شخصی است. اما مهم است که تکلیف خودتان را با این انتخاب مشخص کنید. چون انتخاب یکی از دو مسیرِ «خلق ثروت» و «حفظ کنترل» روی تمام تصمیم‌های بعدی شما هم تأثیر خواهد گذاشت.

توجه داشته باشید که در این‌جا منظور ما از «خلق ثروت» این نیست که الزاماً شما ثروتمندتر خواهید شد. بلکه منظورمان این است که کسب و کار ثروت‌آفرینی خواهید داشت. این‌که شما چه سهمی از این ثروت را کسب می‌کنید به تصمیم‌ها و استراتژی‌ها و مذاکره‌ها و جایگاه شما در آن کسب و کار ربط پیدا می‌کند.

در ادامه تفاوت این دو استراتژی را در برخی از تصمیم‌های کلیدی مدیریتی بررسی می‌کنیم.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۰۱ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۲۹ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمّد صمدانی ، حمیدرضا جماعتی تفتی ، مهرداد ، داود عندلیب ، علی ایزدیان

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۲ نظر برای یک انتخاب کلیدی در کارآفرینی | ثروت آفرینی بیشتر یا کنترل بیشتر؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد قربانیان

    درود

    این درس علاوه بر نکته‌ای که راجع به خود کارآفرینی داشت و درسی که آموخت، یک موضوع بسیار مهمی برای کسانی که دوست دارند در شرکت دیگری استخدام شوند، داشت.

    اگر فردی دوست دارد وارد شرکتی شود که بتواند آزادی عمل داشته باشد و در بخش‌هایی تصمیم‌گیرنده باشد، طبیعتاً باید سراغ شرکت‌هایی برود که مؤسس یا مؤسسینشان با ترجیح «خلق ثروت» به «کنترل بیش‌تر» شرکت را اداره می‌کنند. در غیر این صورت، کار برایشان بسیار سخت خواهد بود.

    از طرفی کسانی که به دنبال گرفتن مسئولیت در کارشان نیستند، شرکت‌هایی که «کنترل بیش‌تر» را ترجیح می‌دهند، برایشان مناسب‌تر است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .