Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup نوشته اریک ریس


کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup

کمتر نویسنده ای را می‌توان یافت که صرفاً با یک کتاب، آن هم در سنین جوانی و میانه‌ی دهه‌ی چهارم زندگی، در میان نظریه پردازان کلاسیک مدیریت و کسب و کار برای خود جایگاهی یافته باشد.

اتفاقی که برای اریک ریس با کتاب The Lean Startup افتاد. عنوان این کتاب را می‌توان در فارسی به نوپای ناب و یا کسب و کار نوپای ناب ترجمه کرد.

یکی از علت های مطرح شدن گسترده کتاب نوپای ناب را می‌توان ناشی از فقر کتابهای کاربردی در حوزه کارآفرینی در سراسر جهان دانست.

ویترین کتابفروشی‌ها در سراسر جهان پر از کتابهایی در زمینه کارآفرینی است. اما عمده‌ی آنها نصیحت نامههایی هستند که صرفاً می‌گویند کارآفرینی خوب است و کارآفرین خوب است و هر کس کارآفرین نیست بد است و اگر هم بد نیست، کارآفرین بهتر است. کتابهایی هم که نصیحت نامه نیستند، عموماً میکس و مونتاژ کتابهای مدیریتی دیگر هستند.

بسیاری از کتابهای کارآفرینی، ظاهراً به این فرض نوشته شده اند که یک کارآفرین، فرصت ندارد کتابهای مدیریتی زیادی بخواند و آنها کوشیده‌اند عصاره‌ای از مدیریت کسب و کار را در یک کتاب گرد آورند.

به همین دلیل، بخشی از کتابهای رفتار سازمانی، بخشی از کتابهای مدیریت مالی، بخشی از کتابهای استراتژی، بخشی از کتابهای مدیریت منابع انسانی و البته تعدادی از قصه های کلاسیک کسب و کارهای موفق را با هم مخلوط می‌کنند و در معجونی به نام کتاب کارآفرینی به خواننده ارائه می‌کنند.

جز این دو دسته، عمده‌ی کتابهای کارآفرینی (و نه همه‌ی آنها) از جنس تئوری و تحقیقات هستند و در آنها گزارش‌هایی مانند ویژگی های کارآفرینان و تاثیر محیط اقتصادی بر ترویج کارآفرینی و اهمیت کارآفرینی در توسعه اقتصاد مورد بحث قرار گرفته است.

شاید بتوان گفت همین فقر در زمینه کتابهای کاربردی کارآفرینی بود که کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup به سرعت جای خود را در ادبیات کارآفرینی جهان پیدا کرد و عملاً عنوان رایج اریک ریس از یک کارآفرین به یک وبلاگ نویس و نویسنده و مشاور راه اندازی کسب و کارهای جدید تغییر کرد.

کتاب نوپای ناب - اریک ریس

همان‌طور که از عنوان کتاب پیداست، راهکارهای مطرح شده در کتاب نوپای ناب بر پایه‌ی مفهوم Lean و ناب بنا شده‌اند.

[ مطالعه بیشتر: توضیحاتی درباره مفهوم Lean و تولید ناب ]

دو مفهوم کلیدی در افکار اریک ریس، یادگیری و تجربه کردن هستند.

جملاتی از اریک ریس در مورد اهمیت یادگیری در نوپای ناب

تقریباً تمام کتاب نوپای ناب هم حول همین محور شکل گرفته است.

ما هم در متمم در بحث‌های مختلف به کارها و نظریات او و استفاده از آنها در محیط واقعی کسب و کار، مراجعه خواهیم کرد.

توضیح تکمیلی: کتاب Lean Startup با عنوان نوپای ناب توسط مرکز کارآفرینی ستکا به بازار عرضه شده است. البته ترجمه‌ی دیگری هم از این کتاب استارتاپ ناب هم با عنوان قدرت خلق کسب و کار نوپا توسط فرخ بافنده انجام شده و به همت نشر پندار تابان به بازار عرضه شده است.

اگر خواندن متن انگلیسی برای شما دشوار نیست، دانلود و مطالعه‌ی فایل زیر هم می‌تواند برایتان مفید باشد:

 دانلود کتاب نوپای ناب (فایل PDF خلاصه کتاب در هفت صفحه)

[ لینک مرتبط: خرید کتاب نوپای ناب ]

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

بهترین ترجمه Lean در فارسی چیست؟

حتی اگر استفاده از واژه‌ی ناب برایتان راحت نباشد، متأسفانه باید بگوییم که این اصطلاح در زبان فارسی کاملاً جا افتاده است. اما به هر حال، هنگام استفاده از Lean یا ناب همیشه به خاطر داشته باشید که این صفت، در مقابل چاق و فربه و دارای چربی‌ِ اضافی به‌کار می‌رود.

بنابراین به ساختارها و کسب و کارها و فرایندهایی که اتلاف منابع کمی در آن‌ها وجود دارد و بیهوده چاق نیستند، اشاره دارد. معادل واژه‌نامه‌ای Lean در فارسی، لاغر و نحیف است؛ اما این دو واژه، بار معنایی منفی دارند. در حالی که Lean در مفهوم مدیریتی آن، دارای بار معنایی منفی نیست.

[ مطالعه بیشتر: مفهوم Lean ]

اریک ریس چه کتابهای دیگری تألیف کرده است؟

Startup Way نام کتاب دیگر اریک ریس است که با عنوان راه استارتاپی (توسط محمدرضا پارسانژاد، ابوالفضل کیانی بختیاری و عرفان محبی جو) به فارسی ترجمه شده و سازمان مدیریت صنعتی آن را به بازار عرضه کرده است.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۰۹۱ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۲۸ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    کمال ، سید ابوالقاسم سجادی ، زهرا حاتمی ماسوله ، محمدحسن یاوری ، هانی هوشیاری پور

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۵ نظر برای کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup نوشته اریک ریس

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : بهرام رفیعی

    یک تجربه
    برای تولید یک محصول من به عنوان مدیر داخلی شرکت اسرار می کردم که ابتدا ما یک ورژن ساده از محصول آماده کنیم و بفروشیم و از بازار بازخورد بگیریم و به مشتریان قول ورژن نهایی با امکانات خاص را هم بدیم.
    من تازه وارد اون صنعت شده بودم و مدیرعامل و مدیر فنی من را به عدم شناخت صحیح صنعت محکوم میکردند ( درست هم می گفتند)  و اسرار داشتند که اولین بار بهتره ما ورژن طلایی و نهایی را به مشتریان ارائه بدیم.از دلایلشون هم میشه اشاره کرد که یک تحلیل بسیار قانعانه از مشتریان تحت نفوذ خودشون که این محصول را نیاز داشتند به این نتیجه می رسیدند که صد درصد خیلی فروش خوبی خواهد داشت
    از طرفی می گفتند بهتره ابتدا ورژن طلایی که قیمتش سه برابر هست را ارائه بدیم که مجبور باشند پول درست حسابی بدند و بخرن و ورژن های ساده بعدی را در آینده که شیره نرم افزار ورژن طلایی را کشیدیم به بازار بدیم.
    آماده شدن ورژن طلایی خیلی طول کشید و در این مدت یکی از رقبا هم مدل دیگه ای از اون ارائه داد و جالب اینجاست که وقتی آماده شد متوجه شدیم که اونقدرا هم تمایلی به اون محصول وجود نداره و به شدت شکست خوردیم.نمی دونم اخر 2تا دونه ازش فروختیم یا نه !! :)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .