Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب ناخدایی دیجیتال | کتابی ایرانی درباره‌ی تحول دیجیتال


ناخدایی دیجیتال

پیش از این در متمم درباره‌ی تحول دیجیتال صحبت کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم که تحول دیجیتال، زیرمجموعه‌ی تحول سازمانی محسوب می‌شود و به این موضوع می‌پردازد که یک سازمان یا کسب و کار، چگونه می‌تواند خود را در عصر دیجیتال بازآفرینی کند.

تا کنون یکی از مطرح‌ترین کتاب‌ها در این زمینه، کتاب رهبری دیجیتال وسترمن بود و در بسیاری از منابع فارسی هم، مانند منابع انگلیسی، نکات و توضیحات و تعاریف این کتاب مورد استناد و اشاره قرار می‌گرفت.

اکنون دکتر مهدی شامی زنجانی با همراهی فراز نبیی و شادی ایران‌دوست، با تألیف کتاب ناخدایی دیجیتال یک منبع ارزشمند درباره‌ی تحول دیجیتال در اختیار خوانندگان فارسی‌زبان قرار داده‌اند. کتابی که به همت #انتشارات آریانا در بازار نشر کشور عرضه شده است.

در کتاب ناخدایی دیجیتال، علاوه بر مثال‌ها و کیس‌های معتبر بین‌المللی، اشاره‌های فراوانی به فضای دیجیتال کشور و کسب و کارهای ایرانی شده و بدین ترتیب می‌توان آن را یک کتاب کاملاً بومی‌شده در نظر گرفت.

مولفان در مقدمه‌ی کتاب، تأکید می‌کنند که «آینده‌ی همه‌ی صنایع دیجیتالی است و این آینده از آن چیزی که فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است.»

آن‌ها در ادامه با به‌کارگیری اصطلاح «داروینیسم دیجیتال» به مخاطب می‌گویند که اگر نتوانید سریع و درست با اقتضائات عصر دیجیتال هماهنگ شوید، راهی جز نابودی پیش پای شما قرار نخواهد گرفت.

 

کتاب ناخدایی دیجیتال - دکتر مهدی شامی زنجانی

ساختار کلی کتاب ناخدایی دیجیتال

کتاب ناخدایی دیجیتال، با توصیف عصر دیجیتال آغاز می‌شود و برخی از ویژگی‌های این عصر را به شرح زیر برمی‌شمارد:

  • نوآوری‌محوری
  • تجربه‌محوری
  • داده‌محوری
  • پلتفرم‌محوری
  • الگوریتم‌محوری
  • اکوسیستم‌محوری

توصیفی که نویسندگان از عصر دیجیتال ارائه‌ داده‌اند خواندنی است:

عصر دیجیتال زمانی آغاز شد که به این نتیجه رسیدیم که ما به ترکیبی خوشایند و متوازن از دو محیط فیزیکی و الکترونیکی (آفلاین و آنلاین) نیاز داریم تا در کنار هم بتوانند احساس بهتری در ما ایجاد کنند.

محیط دیجیتال می‌تواند این دو گروه از منابع را به نحوی در کنار هم قرار دهد که احساس خوشایندی داشته باشیم. به این دنیا دنیای افزوده (Augmented World) می‌گویند، دنیایی که می‌تواند بخش زیادی از آن واقعی باشد و بخش‌هایی به صورت مجازی در آن تعبیه شود.

… بیایید این موضوع را با مثالی از اپلیکیشن‌های درخواست خودرو بررسی کنیم. درخواست‌تان را در محیط آنلاین ثبت می‌کنید، اتومبیلی در محیط فیزیکی به دنبال‌تان می‌آید. در اتومبیل تجربه‌های فیزیکی هم‌چون هم‌صحبتی با راننده، صدای موسیقی، هوای مطبوع یا بوی ناخوشایند، احساس‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به مقصد می‌رسید، هزینه را به صورت آنلاین می‌پردازید و در نظرسنجی اپلیکیشن درباره‌ی راننده شرکت می‌کنید.

زمانی که از اتومبیل پیاده می‌شوید، بخش‌های فیزیکی و الکترونیکی تجربه‌ی خود را از هم تفکیک نمی‌کنید، بلکه به شکل تجربه‌ای یکپارچه به آن می‌نگرید. این همان محیط دیجیتال است.

محیط دیجیتال تلفیقی متوازن و خواستنی از منابع فیزیکی و الکترونیکی است که برای خلق تجربه‌ای جذاب و خوشایند کنار هم قرار گرفته‌اند.

نویسندگان پس از توصیف عصر دیجیتال، به ارائه‌ی یک مدل برای تحول دیجیتال می‌پردازند. یعنی می‌کوشند به مدیران و فعالان کسب و کارها نشان دهند که چگونه و با تکیه بر چه چارچوبی، می‌‌توانند سازمان خود را برای رشد و بالندگی در عصر دیجیتال، متحول کنند.

مدل تحول دیجیتال

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، چهار بلوک سازنده‌ی اصلی برای تحول دیجیتال یک سازمان یا یک کسب و کار پیشنهاد شده است: مدل کسب و کار دیجیتال، تجربه‌ی دیجیتال مشتری، فرایندهای دیجیتال و محیط کار دیجیتال.

هر یک از این چهار مورد، یکی از فصل‌های کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. اما در کنار آن‌ها، دو نوع «قابلیت» هم هست که اگر به آن‌ها مجهز نباشیم، نمی‌توانیم تحول دیجیتال را پیاده‌سازی کنیم. یکی «فناوری‌های دیجیتال» و دیگری «توانایی رهبری تحول دیجیتال». دو فصل دیگر از کتاب ناخدایی دیجیتال هم به این دو قابلیت اختصاص یافته است.

ویژگی‌های کتاب ناخدایی دیجیتال

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب ناخدایی دیجیتال این است که شما در آن، با یک نسخه‌ی ترجمه شده یا ترکیبی تعدادی متن ترجمه‌شده روبرو نیستید. کتاب، واقعاً فارسی است و نویسندگان ضمن تکیه بر منابع ممتاز بین‌المللی، کوشیده‌اند با تکیه بر تجربیات خود یک اثر فارسی تألیف کنند.

بومی بودن کتاب، نه فقط در نام کسب و کارها و مثال‌ها، بلکه در جمله‌بندی و سبک نگارش هم کاملاً ملموس است و خواننده را از ابتدا تا انتها با خود می‌کشاند.

ویژگی دیگر کتاب این است که در انتهای هر فصل، بخشی با عنوان «ایران زیر ذره‌بین دیجیتال» در نظر گرفته شده و مصداق‌ها و مثال‌های مرتبط با آن فصل از فضای کسب و کارهای ایرانی، انتخاب شده و به بحث گذاشته شده است.

نویسندگان در کنار متن اصلی، یک سایت مکمل هم با عنوان ناخدایی دیجیتال طراحی کرده‌اند که در آن می‌توانید مقاله‌ها و موردکاوی‌های مرتبط با موضوع را بخوانید و به منابعی برای مطالعه‌ی بیشتر، دست پیدا کنید.

بخش‌هایی از متن کتاب ناخدایی دیجیتال

ما در معرفی کتاب‌ در متمم، معمولاً بخش‌هایی از کتاب را نقل می‌کنیم. اما مشکلی که در کتاب ناخدایی دیجیتال وجود دارد پیوستگی مطالب است و جدا کردن یک بخش از کتاب، روشی کارآمد و اثربخش نیست.

بنابراین صرفاً به خاطر این‌که به سنت خود وفادار بمانیم، بخشی از کتاب را که در آن داستان شرکت Airbnb آمده نقل می‌کنیم. قطعاً این قطعه، منعکس‌کننده‌ی محتوا و چارچوب کتاب نیست، اما می‌تواند شما را با سبک نگارش روان و دوست‌داشتنی کتاب آشنا کند:

داستان تشک بادی سحرآمیز!

نیاز مادر نوآوری است. نمود این جمله‌ی مشهور را بیش از هر جای دیگر می‌توانیم در زندگی‌های دانشجویی ببینیم. تفاوتی ندارد که دانشجوی دانشگاه تهران باشید یا دانشگاهی در دورافتاده‌ترین نقطه‌ی کشور، به هر حال زندگی دانشجویی یعنی سروکله زدن با کلی دغدغه‌های ریز و درشت.

اگر به دور از خانواده‌ در شهری دیگر دانشجوی غیربومی باشید که شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد بود و باید دورِ لباس‌هایی با خط اتو، ظرف‌های تمیز و چای دمی را هم خط بکشید.

آن وقت دور از انتظار نخواهد بود که خلاقیت‌تان گُل کند و از کتری به جای قابلمه، از قابلمه به جای اتو و از اتو به جای مایکروویو استفاده کنید. اگر به همه‌ی این دغدغه‌های دوران دانشجویی بی‌پولی را هم اضافه کنید، اوضاع پیچیده‌تر هم خواهد شد.

تاریخ را که ورق بزنیم می‌بینیم همین دانشجویان، با تمام محدودیت‌ها و چالش‌های خود، نوآوری‌های بزرگی را رقم زده‌اند. برایان چِسکی و جو گبیا نمونه‌ای از همین دست دانشجویان بودند. برای آشنایی با داستان جذاب آن‌ها، به خانه‌ی دانشجویی برایان و جو در ینگه دنیا سری بزنیم.

برایان و جو دو دانشجوی مقیم سانفرانسیسکو بودند که پس از جستجوی فراوان به سختی اتاقی زیر شیروانی را برای اقامت در این شهر اجاره کردند. زندگی دانشجویی آنها با شروع بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۷ با چالش جدی مواجه شد و این بحران تا جایی پیش رفت که حتی قادر به پرداخت اجاره‌بهای اتاق کوچک‌شان نبودند. برایان و جو، در اوج فشار مالی و رکود اقتصادی، در حالی که هیچ منبع درآمدی یا سرمایه‌‌ای برای تأمین هزینه‌ی ادامه‌ی تحصیل‌شان نداشتند، یکی از جذاب‌ترین استارتاپ‌های تاریخ را راه‌اندازی کردند.

… در همان وضعیت بی‌پولیِ جو و برایان و نیاز جدی آن‌ها به کسب درآمد، کنفرانس طراحی معروفی در سانفرانسیسکو در حال برگزاری بودو به همین دلیل تمامی هتل‌های این شهر از قبل رزرو شده بودند و مسافران جدید با چالش محل اقامت روبه‌رو بودند.

جو و برایان فرصت را غنیمت شمردند و تصمیم گرفتند سه تشک بادی خود را که در منزل‌شان بود به مسافران اجاره بدهند و همراه با آن، صبحانه نیز سرو کنند. پس از اجرای این ایده، بلافاصله وب‌سایتی به همین منظور راه‌اندازی کردند. پس از گذشت ۶ روز از طراحی وب‌سایت، زنی از بوستون و دو مرد از یوتا و هند از طریق وب‌سایت خواهان اجاره‌ی تشک بادی و اقامت در منزل جو و برایان شدند. آن‌ها از هر کدام از متقاضیان به ازای هر شب اقامت‌شان ۸۰ دلار دریافت کردند و پس از این تجربه‌ی موفق تصمیم گرفتند با افراد محلی در شهرهای مختلف مذاکره کنند تا آن‌ها هم اتاق‌شان را در این وب‌سایت به اجاره بگذارند.

همچنین، با معرفی وب‌سایت به مسافران، به آن‌ها در رزرو محل اقامت‌شان کمک کنند تا آن‌ها هم اتاق‌شان را در این وب‌سایت به اجاره بگذارند. همچنین با معرفی وب‌سایت به مسافران به آن‌ها در رزرو محل اقامت‌شان کمک کنند. پس از چند مرحله توسعه وب‌سایت، در سال ۲۰۰۸ توانستند نسخه‌ی کامل‌تری از کسب و کار خود را معرفی کنند.

… اکنون ایر‌بی‌ان‌بی با فعالیت در بیش از ۱۹۰ کشور، با نزدیک به ۳‌هزار کارمند، به بزرگ‌ترین مجموعه‌ی جایابی موقت در دنیا تبدیل شده است.

[ لینک مرتبط: صفحه معرفی و خرید کتاب ناخدایی دیجیتال در سایت آریاناقلم ]

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های سواد دیجیتال

دوست عزیز. دسترسی کامل مجموعه درس‌های سواد دیجیتال برای اعضای ویژه‌ی متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۷۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۶۷۹ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۷۳۱ مورد

 البته با عضویت ویژه، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:

  آموزش CRMاتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ

  آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسن کشاورز ، محمدرضا شعبانی ، قاسم حسین خانی ، محمدرضا صدوقیان ، عرفان اعتضادزاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای کتاب ناخدایی دیجیتال | کتابی ایرانی درباره‌ی تحول دیجیتال

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد مهدی ناظمی

    سلام

     

    من توی پیش فروش کتاب رو خریدم و میتونم بگم که مطالعه این کتاب بسیار لذت بخش بود چرا که ترجمه نبود !

     

    فکر میکنم که هرچقدر هم مترجم وقت صرف کنه و زیباترین کارش رو هم ارائه بده و خود کتاب هم بهترین باشه بازم هیچ چیزی جای نسخه اصلی رو نمی گیره

    و برای همین وقتی توی این حوزه یعنی دیجیتال ( که منابع داخلی خیلی خیلی کمه ) یه کتاب داخلی با مثال های بومی رو خوندم واقعا لذت بردم .

     

    فهرست کتاب

     

    خود کتاب از پایه نیاز  و ضرورت دیجیتالی شدن و روش هارو شرح میده و آرام آرام پیش میره از طرفی توی مقدمه مولف ذکر کرده که ما داریم در مورد دیجیتال می نویسیم پس نمیتوان از عصر دیجیتال گفت و از مزایای آن استفاده نکرد و در نتیجه بخش بخش کتاب QR Code داره برای رفتن به سایت کتاب و تعامل با دیگر کاربران و خواندن نظرات که در نوع خودش اگر استقبال بشه خیلی خوب هست.

     

    میتونید یک قسمت نمونه کتاب رو از خود سایت آریاناقلم دانلود کنید.(+)

     

    پی نوشت: فیلم ها هم برای من همینطورن و بهترین دوبله ها ذره ای قابل قیاس با صوت اصلی نیستن و الان حداقل ۷ سالی میشه که هیچ فیلم دوبله ای ندیدم .

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .