Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن (تحلیل بازی‌ها / آموزش بازی سازی)


کتاب آموزش بازی سازی - کتاب گیمیفیکیشن

ما در متمم (چه در درس گیمیفیکیشن و چه سایر درس‌ها)، معمولاً اصرار نمی‌کنیم که دوستان متممی، به صورت پیوسته به منابع اصلی مراجعه کنند.

به عبارتی،  معتقدیم که دوستان عزیزمان، انتظار دارند با مطالعه‌ی متمم (و بدون مراجعه به منابع تکمیلی)، نیازهای پایه‌ای خود را مرتفع کنند. 

با این‌حال، به دو علت، به معرفی منابع معتبر در هر موضوع می‌پردازیم:

 نخست اینکه برای مطالعه‌ی عمیق و تخصصی، چاره‌ای جز مراجعه به کتابهای مرجع نیست و طبیعتاً منطقی است دوستان متممی، برترین کتابهای مطرح در هر حوزه را بشناسند.

 علت دیگر هم اینکه وقتی در درس‌ها به نام نویسنده یا کتابی اشاره می‌کنیم، قبلاً پیش‌زمینه‌ای در مورد آن وجود داشته باشد.

با این مقدمه، فهرست چند کتاب آموزش بازی سازی (گیمیفیکیشن) را با هم مرور می‌کنیم.

کتاب Gamify

کتاب آموزش بازی سازی نوشته برایان برک - Gamifyاگر به دنبال کتابی برای آموزش بازی سازی هستید که تا حد امکان، از جنبه‌های فنی و تکنولوژیک فاصله گرفته و واقعاً به زیرساخت‌ها و مبانی علمی گیمیفیکیشن بپردازد، قطعاً کتاب Gamify نوشته‌ی برایان برک، باید در فهرست گزینه‌های شما باشد.

برایان برک کتاب بازی سازی خود را به دو بخش اصلی تقسیم کرده است.

در یک بخش به ارزش و اهمیت بازی سازی پرداخته و در بخش دوم به طراحی بازی توجه کرده است.

انگیزش و انگیزه شناسی، معناسازی، تغییر رفتار، توسعه مهارتهای فردی و ترغیب به نوآوری، از جمله نکاتی است که او تحت عنوان اهمیت بازی سازی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

کتاب Gamification by Design

بازی سازی و طراحی بازی و گیمیفیکیشنکتاب Gamification by Design نوشته گیب زیکرمن هم از جمله کتابهای کلاسیک در زمینه گیمیفیکیشن و بازی سازی محسوب می‌شود.

زیکرمن در این کتاب، علاوه بر معرفی و آموزش مبانی و مفاهیم بازی سازی، برخی جنبه‌های فنی و اجرایی را هم مورد توجه قرار داده است.

انگیزه‌ها در بازی، بازی‌های اجتماعی، ابزارهای درگیر کردن ذهنی بازی‌کنندگان، دینامیک بازی‌ها و مرور برخی از مثالهای گیمیفیکیشن، از جمله عناوین کتاب زیکرمن هستند.

اگر چه حجم کتاب Gamification by Design کمتر از ۲۰۰ صفحه است و به نسبت کتابهای مشابه در این موضوع، کتاب کوچکی به نظر می‌رسد، اما گیب زیکرمن کوشیده است در همین حجم، تقریباً تمام مفاهیم کلیدی و زیربنایی را مورد اشاره قرار دهد.

کتاب Hooked

کتاب Hooked یا به قلاب افتاده - نوشته نیر ایال در مورد بازی سازی و گیمیفیکیشناگر با کلمات کلیدی مربوط به گیمیفیکیشن یا بازی سازی در فضای وب فارسی و انگلیسی بگردید، احتمالاً به کتاب زیبای نیر ایال تحت عنوان Hooked نمی‌رسید.

با این حال، کتاب Hooked یکی از منابع ارزشمند برای یادگیری مفاهیم کلیدی بازی سازی است.

ما بخش‌هایی از این کتاب را قبلاً در فایل صوتی مدیریت توجه و اقتصاد توجه مورد استفاده قرار داده‌ایم، اما محور اصلی کتاب، شیوه‌های درگیر کردن ذهنی مخاطبان است. عنوان به قلاب افتاده یا Hooked هم از همین‌جا گرفته شده است.

سهم قابل توجهی از مثالهای گیمیفیکیشن در کتاب Hooked، به درگیر کردن کاربران در شبکه های اجتماعی اختصاص داده شده است. اگر چه حوزه‌های دیگر هم از دیدگاه او دور نمانده‌اند.

نیر ایال و راین هوور نویسندگان کتاب، ایجاد و تقویت عادت را محور اصلی بازی سازی در نظر گرفته‌اند.

به همین علت، اگر با مکتب رفتارگرا در روانشناسی و کسانی مانند بی اف اسکینر آشنا باشید، هنگام خواندن کتاب Hooked احساس می‌کنید با نسخه‌ی مدرن اسکینر (که البته با دنیای فناوری اطلاعات هم به خوبی آشناست) هم‌کلام شده‌اید.

معرفی کامل‌تر و توضیحات بیشتر درباره کتاب Hooked

کتاب Irrationality

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر - دن اریلیدن اریلی برای دوستان عزیز متممی، چهر‌ه‌ای آشناست.

ما به بهانه‌های مختلف، به سراغ نوشته‌ها و تحلیل‌های او می‌رویم و مجموعه مثال‌ها و تحلیل‌های دن اریلی، از جمله پرطرفدارترین درس‌ها و بحث‌های متمم است.

او دو کتاب اصلی در زمینه‌ی تصمیم های غیرعقلایی و یا اصطلاحاً نابخردانه یا Irrational در انسان‌ها دارد.

یکی از کتاب‌ها Predictably Irrational است که تحت عنوان نابخردی‌های پیش‌بینی پذیر به فارسی هم ترجمه شده است.

کتاب Upside of Irrationality هم، موضوعات مشابه دیگری را مورد بحث قرار می‌دهد و در فارسی با عنوان جنبه مثبت بی‌منطق بودن ترجمه و منتشر شده است.

محتوای این دو کتاب چنان نزدیک هستند که حتی ترکیبی از فصل‌های آنها هم به عنوان طعمی از نابخردی تنظیم و منتشر شده است.

از آنجا که گیمیفیکیشن، بیش از منطق، احساس انسان‌ها را هدف قرار می‌دهد و به درگیری ذهنی مخاطبان یا مشتریان یا شرکت‌کنندگان در بازی می‌پردازد، این کتابها می‌توانند چارچوبی علمی و راهنمایی عملی برای مهندسی رفتار انسان‌ها باشند.

کتاب Actionable Gamification

کتاب Actionable Gamification نوشته یو کای چو در مورد گیمیفیکیشن و بازی سازییکی دیگر از کتابهای گیمیفیکیشن که امروز به صورت گسترده مورد استفاده و مراجعه قرار می‌گیرد، کتاب آقای یو کای چو (Yu Kai Chu) است.

یو کای چو کتابی به نام Actionable Gamification تالیف کرده است و در آن مدلی هشت وجهی به نام Octalysis را معرفی کرده است.

اصطلاح Octalysis از ترکیب واژه‌های Octa به معنای عدد ۸ و Analysis به معنای تحلیل گرفته شده است. بنابراین شاید بتوان مدل یو کای چو در کتاب Actionable Gamification را مدل هشت وجهی تحلیل بازی نامید.

یو کای چو بر این باور است که بخش قابل توجه کتابها و مقالات گیمیفیکیشن، به جنبه‌های فنی و عملیاتی آن پرداخته‌اند.

به همین علت، او کتابش را حول محور انگیزه‌ها و انگیزاننده‌های انسانی قابل استفاده در بازی سازی تالیف و تدوین کرده است.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حامد ملاحسنی ، مریم مسرور ، امید حاجی شکری ، فرشته عمادپور ، مهشید بهرام پور

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸ نظر برای معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن (تحلیل بازی‌ها / آموزش بازی سازی)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : دانا مردوخی

    یکی از مباحث مورد علاقه من در زمینه بازی ها, تحقیق و بررسی ریشه های روانشناختی و فرگشتی این موضوع است که چرا ما انسان ها تا این اندازه به بازی علاقه مندیم به گونه ای که بر اساس برخی آمارها ارزش سالیانه بازار بازی و سرگرمی جهان حدود 2 تریلیون دلار برآورد شده است. به راستی چرا بازی تا این حد برای ما مهم است؟ Scott Rigby  استاد دانشگاه راچستر آمریکا در بخشی از کتابش که درباره بازیهای ویدیویی نوشته است
    (Glued to games )دلایل روانشناختی وابستگی ما انسان ها به بازی ها را در سه گروه اصلی دسته بندی کرده است:
    1-       نیاز به رقابت:
    یکی از اساسی ترین نیازهای روانشناختی ما نیاز به کنترل محیط اطراف و احساس تسلط بر آن است. ما همچنین موفقیت و رشد و پیشرفت را دوست داریم.کنترل محیط اطراف به ما حس برتری و قدرت را می دهد. بر خلاف زندگی واقعی و روزمره(به خاطر قوانین نوشته و نانوشته جامعه) که ما کمترین میزان توانایی تسلط بر محیط پیرامون را داریم, در بازیها با وضع قوانین جدید حس تسلط و امکان برتری بر محیط و حتی دیگران به ما دست میدهد. در کنار این حس با رقابت با دیگران در این بازی و احیانا برنده شدن, حس موفقیت و پیشرفت خود را نیز ارضا می کنیم.
    2-      نیاز به داشتن قدرت انتخاب
    ما انسان ها  نیاز داریم که در هر زمینه ای گزینه های فراوانی داشته باشیم تا احساس کنیم در انتخاب گزینه های مختلف ازاد هستیم. بازیها به ما این امکان را می دهند که ابزارها,راهکارها و شرایط گوناگون را تجربه کرده و از آنها برای رسیدن به مراحل بالاتر استفاده کنیم
    3-      نیاز به داشتن حس تعلق
     ما انسانها نیاز داریم که بخشی از یک گروه و یا جامعه باشیم و احساس کنیم که با انجام کارهایی خاص برای گروه و یا جامعه خود مفید هستیم. بازی ها مکانیسم های اجتماعی هستند تا انسان ها فارغ از چهارچوب های دست و پاگیر جامعه با همدیگر ارتباط داشته باشند و در عین لذت بردن و رقابت با هم بتوانند از یکدیگر یاد گرفته و احساس مفید بودن کنند.
     به موارد بالا گزینه های بسیار دیگری هم میتوان اضافه کرد اما انچه اهمیت دارد این است که در آینده نزدیک هیچ کسب و کاری نمیتواند اهمیت بازی را در جذب مشتری و یا کاربران نادیده بگیرد چون به آسانی توسط آنان نادیده گرفته خواهد شد.
     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .