Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


چند نکته درباره‌ی بازخوانی متن


چند نکته درباره‌ی بازخوانی متن و بازنویسی متن

بازخوانی متن، عادت بسیاری از ما نیست.

کافی است نگاهی به دیدگاه‌های منتشر شده در متمم یا پست‌های وبلاگ‌ها و نوشته‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی بیندازید، تا بیش از پیش مطمئن شوید که بازخوانی، هنوز جایگاه شایسته‌ی خود را در ذهن بسیاری از ما به دست نیاورده است.

البته علت‌ها و بهانه‌های بسیاری هم برای این وضعیت، قابل تصور است.

وبلاگ‌نویس‌ها می‌دانند که نوشتن، کار فکری بسیار خسته‌کننده‌ای است و وقتی نقطه‌ی آخرین جمله را می‌نویسند، نمی‌توانند لحظه‌ای در کلیک کردن روی دکمه‌ی انتشار، درنگ کنند.

هم‌چنین بسیاری از نوشته‌های ما در فضای دیجیتال، در پاسخ نوشته‌های دیگران است و می‌شود انتظار داشت که در آن‌جا، آن‌قدر درگیر محتوای پیام می‌شویم، که ایرادهای شکلی و ساختاری آن، از چشم‌مان دور می‌ماند.

اما اگر قصد داشته باشیم نوشته‌هایمان در بلندمدت خوانده شوند، چاره‌ای نداریم جز این‌که بازخوانی – و احتمالاً بازنویسی – را به عنوان بخشی از فرایند نوشتن، جدی بگیریم.

در این درس نمی‌خواهیم وارد جزئیات بازنویسی و ویرایش متن بشویم. بلکه صرفاً به چند نکته در روش‌های اجرایی بازخوانی متن اشاره می‌کنیم.

برای این روش‌ها، استاندارد و پروتکل مشخصی وجود ندارد و نویسندگان، هر یک به تجربه درمی‌یابند که چه شیوه‌ای برایشان مناسب است.

بنابراین ممکن است همه‌ی آن‌چه در ادامه می‌آید، با سبک و سلیقه‌ی شما همخوان نباشد؛ یا این‌که تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی داشته باشید که در این درس به آن‌ها اشاره نشده است.

در صورت امکان، بازخوانی را با فاصله انجام دهید

گاهی اوقات، چاره‌ای نداریم جز این‌که متن‌مان را بلافاصله پس از نوشته شدن بخوانیم.

اما اگر این امکان وجود دارد که متن را کنار بگذارید و پس از مدتی دوباره به آن بازگردید، حتماً از این امکان استفاده کنید.

هر چه فاصله‌‌ی بیشتری میان زمان نگارش و زمان بازخوانی ایجاد می‌شود، فاصله‌ی ذهنی ما نیز با متن بیشتر می‌شود و ایرادها و ضعف‌ها و ابهام‌های آن را بیشتر و بهتر می‌بینیم.

اگر در شبکه‌های اجتماعی کپشن می‌نویسیم یا در سایت‌ها و وبلاگ‌مان مطلب منتشر می‌کنیم، یک روش حرفه‌ای می‌تواند این باشد که چند روز بعد دوباره متن را بازخوانی کرده و اصلاح کنیم.

برای این کار، کامنت‌ها و نظرات کاربران هم می‌تواند سازنده باشد و به ما کمک کند متن را بهبود بخشیم.

به خاطر داشته باشید که در فضای دیجیتال، معمولاً تعداد خوانندگان متن شما در چند روز اول، در مقایسه با کسانی که در یک سال آتی آن را خواهند خواند، بسیار ناچیز است. بنابراین، هم‌چنان مراجعه به متن و ویرایش آن، می‌تواند توجیه داشته باشد.

محدودیت در دسترسی به این درس

این درس برای کسانی در نظر گرفته شده که عضو آزاد فعال یا عضو ویژه متمم باشند. برای ثبت‌نام در متمم یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ درس‌ها می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌ها

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

برخی از درس‌های متمم:

مهارت یادگیری | تفکر سیستمی | گزارش نویسی

هوش هیجانی | تصمیم گیری | مذاکره | رابطه عاطفی

عزت نفس | برندسازی شخصی | گفتگوهای دشوار | دوره MBA

کوچینگ | مشاوره مدیریت | دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا

آیا شما در بازخوانی متن‌های خود، به تکنیک‌ها و روش‌هایی رسیده‌اید که مناسب بدانید با دوستان متممی خود نیز در میان بگذارید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    دیوان ماندگار ، پوریا بهروان ، ، محمد صادقی ، احسان حدادی طرفی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۹ نظر برای چند نکته درباره‌ی بازخوانی متن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : طاهره خباری

    یکی از کارهایی که من برای بازخوانی متن‌های مهم خودم انجام می‌دم اینه که بعد از اینکه مطمئن شدم نوشته‌ی من از نظر جمله‌بندی و نگارش و غلط تایپی مشکلی نداره، یه پرینت از متن می‌گیرم و متن رو روی کاغذ می‌خونم.

    بارها دیدم که این کار باعث شده غلط‌های تایپی یا اشتباهاتی که روی مانیتور متوجه اونها نشده بودم، پیدا کرده و بتونم اصلاح‌شون کنم.

    خیلی از اوقات هم وقتی دوستی ازم می‌خواد که یه نوشته‌ای رو براش ویرایش و اصلاح کنم، ازش می‌خوام که نوشته‌اش رو به شکل پرینت شده بهم بده؛ چون احساسم همیشه این بوده که ایرادهای متن روی کاغذ رو خیلی بهتر و راحت‌تر می‌تونم پیدا کنم.

     

    یکی دیگه از مواردی که اگه امکانش باشه حتماً انجام می‌دم اینه که متن رو در همون فضا و با همون سبک و استایلی که قراره منتشر بشه بازخوانی کنم.

    به عنوان نمونه اکثر مجلات دانشگاهی مشخص کردن که ما از چه نوع فونتی و در چه اندازه‌ای استفاده کنیم، یا فاصله‌ی خطوط چقدر باشه و یا مواردی از این دست. یه بار هم حتماً متن رو در همون فضا می‌خونم.

    یا مثلاً پیش‌‌ نمایش پُست‌های وبلاگ رو قبل از انتشار، نگاه می‌کنم و می‌خونم.

    انجام این کار باعث می‌شه تا بهتر بتونم متن رو از نگاه یه بازدید‌کننده یا خواننده، اصلاح و ویرایش کنم.

     

    معمولاً برای کامنت‌های متمم یا پُست‌های وبلاگ از برخی روش‌هایی که در این درس گفته شده استفاده می‌کنم، مخصوصاً بازخوانی با هدف‌های متفاوت.

    برخی از اوقات هم به دلیل کمال‌طلبی اونقدر یه کامنت رو ویرایش کردم که دیگه متمم بهم گفته :)

    برای همین علاوه بر اینکه بازخوانی متن برای من یک عادت دوست‌داشتنی و لذت‌بخشه، سعی می‌کنم که به شکل افراط گونه، این‌کار رو انجام ندم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .