Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چند پیشنهاد برای افراد معتاد به کار


رهایی از اعتیاد به کار

در این درس می‌خواهیم چند پیشنهاد برای افراد معتاد به کار را با هم مرور کنیم. پیشنهادهایی که کمک می‌کنند فرد معتاد به کار، تا حدی از چنگ این بیماری رها شود و از تبعات منفی آن فاصله بگیرد.

البته می‌دانیم که اعتیاد به کار، انواع مختلفی دارد و همه‌ی افراد معتاد به کار را نمی‌توان در یک دسته گنجاند و به یک شیوه تحلیل کرد.

پس طبیعی است که نمی‌توانیم یک راهکار مشخص و ثابت را به همه‌ی معتادان به کار پیشنهاد کنیم و انتظار داشته باشیم که همه‌ی این نوع افراد، با یک الگوی مشابه و مشترک بتوانند از دام اعتیاد به کار رها شوند.

با توجه به این موضوع، قرار نیست همه‌ی راهکارهایی که در این‌جا مطرح می‌کنیم برای همه‌ی افراد معتاد به کار، مفید باشد و بهتر است شما از میان آن‌ها، مواردی را که با شرایط شما سازگاری بیشتری دارد انتخاب کرده و به‌کار بگیرید (+/+).

اولویت‌بندی، یک مهارت مهم و کلیدی است

مشکل بسیاری از افراد معتاد به کار، بحث اولویت‌بندی است. برای این افراد، کار با کار فرقی ندارد و همان وقت و انرژی را که برای جلسه‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک صرف می‌کنند، به انتخاب رستوران برای ناهار شرکت هم اختصاص می‌دهند.

نتیجه هم این می‌شود که کارهای معمولی و کم‌‌اهمیت، بخشی از وقت مفید در طول روز را به خود اختصاص می‌دهند و وقتی ساعت کار به پایان رسید، تازه می‌بینند که کارهای مهمی باقی مانده است.

این شروع اضافه‌کاری و غرق‌شدن در کار و کاستن از سهمِ زندگی شخصی به نفع زندگی کاری است.

اگر شما هم جزو این گروه از افراد هستید، بهتر است برای اولویت‌بندی وقت بگذارید و عادت کنید که همه‌ی کارها و فعالیت‌ها را به یک چشم نبینید و سطح اهمیت متفاوتی برای آن‌ها قائل شوید.

مطالعه‌ی درس ماتریس آیزنهاور می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی برای این مسیر باشد.

محدودیت در دسترسی کامل به این دوره

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید:

ضمناً بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های شخصیت‌شناسی علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت صرف کرده‌اند:

تحلیل رفتار متقابل | زندگی شاد | افزایش عزت نفسکوچینگ | مشاوره مدیریت

کاریزما | مدیریت استرستصمیم گیری | روانشناسی پول | استعدادیابییادگیری

تحلیل رفتار متقابل | هوش هیجانیمهارت ارتباطی | رابطه عاطفی | مسیر شغلی

تمرین و مشارکت در بحث

اگر شما خودتان هم جزو افراد معتاد به کار هستید (یا بوده‌اید)، آیا راهکار و توصیه و پیشنهاد دیگری دارید که بتوان آن را به فهرست بالا افزود؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اعتیاد به کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اعتیاد به کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸ نظر برای چند پیشنهاد برای افراد معتاد به کار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : امیرمحمد قربانی

    زمانی نه چندان دور، اعتیاد به کار در من، بسیار غالب‌تر از زمان فعلی بود. من خودم، در موارد بالا مشکل داشتم و دارم. آن‌ها را انجام دادم و می‌دهم.

    علاوه بر آن‌ها، یک کار دیگری که من انجام دادم، بررسی «ناتمام‌»ها بود. من حجم وحشتناکی از کارهای ناتمام یا نیمه‌رهاشده داشتم. اکثر آن‌ها را می‌شد در قالب پروژه نگاهشان کرد. پروژه‌هایی که شروع شدند ولی تحویلشان به خاطر اهمال‌کاری، عقب افتاد.

    این کارها، آن‌قدر زیاد بودند که کافی بود تا چشمانم را لحظه‌ای ببندم و لیستی از آن‌ها به ذهنم هجوم می‌آورد.

    من تم سال گذشته‌ام را، کارهای ناتمام انتخاب کردم و در تمام برنامه‌ریزی‌هایم به این نکته توجه می‌کردم که باید تکلیف این کارها را مشخص کنم. یا به شکل کامل رهایشان کنم یا انجامشان دهم.

    به این شکل ماندن‌شان، یک بار اضافی است و خود بستری است برای الگوی رفتاری اعتیاد به کار.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .