Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پرونده ان ال پی (۵): فرایندهای حذف و تحریف


پرونده ان ال پی - مکانیزم حذف و تحریف NLP

در سلسله درسهای پرونده ان ال پی، به بررسی تاریخچه شکل گیری NLP و مطالعه متون اصیل آن پرداختیم. تاکید کردیم که تجاری شدن این حوزه، باعث شده است که بسیاری از حرفهای نخستین بنیان گذاران آن به دست فراموشی سپرده شود و حتی کسانی در دنیا مدعی تسلط بر آن شوند که عموماً ان ال پی را از متن های دست دوم مطالعه کرده و شناخته اند.

اگر چه مطالعه هیچ علم و مکتبی را نمیتوان صرفاً به مطالعه نگاه بنیان گذاران آن محدود کرد، اما این را هم باید پذیرفت که در مورد مکاتبی مانند NLP که بیش از حد به منفعت طلبی و ادبیات بازاری آلوده شده و بیش از آنکه منبع الهام باشند، به منبع درآمد تبدیل شده اند (تا حدی که جامعه علمی، عموماً NLP  به شکل رایج امروزین را در حوزه شبه علم طبقه بندی میکنند)، هر نوع قضاوت منصفانه در مورد میزان مفید یا غیرمفید بودن و همینطور تشخیص محتوای اصیل و غیر اصیل، جز با شناختن دقیق ریشه های اولیه ممکن نیست.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم کاری را انجام دهیم که – تا آنجا که ما اطلاع داریم – کمتر به آن پرداخته شده و آن مرور تدریجی بحث ان ال پی از نخستین روزهای شکل گیری و بر اساس متن های اصیل آن تا وضعیت امروز است. به طوری که هر خواننده ای، بتواند پس از تسلط کامل بر این حوزه، در مورد بخش های مختلف آن قضاوت کرده و کارکرد مثبت و منفی این ابزار را تحلیل کند.

در این مسیر، در درس قبل در ادامه مرور کتاب Structure of The Magic که نخستین نوشته ریچارد بندلر در این حوزه و نطفه شکل گیری NLP است، به بحث مدل و مدلسازی رسیدیم و دیدیم که بندلر توضیح میدهد که بسیاری از کسانی که برای کمک و مشورت به او مراجعه میکنند، ظاهراً مشکلی در تصمیم گیری و تشخیص بهترین گزینه ندارند. بلکه مشکل اصلی آنها در ندیدن بسیاری از گزینه های پیش رو است که میتوان آنها را به مدل های محدودکننده ای که از جهان اطراف ساخته اند مربوط دانست.

بندلر در این میان، به معرفی سه فرایند به نامهای تعمیم، حذف و تحریف میپردازد که فرایند تعمیم در درس قبل مورد بررسی قرار گرفت و در این درس به فرایندهای حذف و تحریف می پردازیم.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین:

۱ – اگر هنوز درس «خطای تایید خود» از زیرمجموعه سلسله درسهای تصمیم گیری را مطالعه نکرده اید، برای تکمیل این بحث، آن درس را مطالعه کنید.

۲- آیا در گذشته زندگی شخصی خود (روابط کاری یا شخصی یا رویدادهای زندگی و …) یا اطرافیانتان، میتوانید مصداقی از مکانیزم حذف یا تحریف را بیابید و برای دوستان متممی تان، توضیح دهید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    بهروز مطیع ، میلاد طهماسبی زاده ، آزاده حیدری ، امیر راد ، پیمان ظریف

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری پرونده NLP به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه پرونده NLP
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۳ نظر برای پرونده ان ال پی (۵): فرایندهای حذف و تحریف

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : داود شاکری

    برای مثال کسی که قصد مهاجرت به خارج از ایران را دارد سعی می کند فقط مشکلات و نقاط ضعف در ایران را ببیند و نقاط مثبت را حذف می کند و نادیده می گیرد.
    چنین فردی برای اینکه فرضیه خود را برای خروج از ایران تقویت کند، مشکلاتی را که برای وی به وجود می آید به گونه ای تحریف می کند و نقاط تاریک را آنقدر برجسته می کند که در نهایت به این نتیجه گیری می رسد که ایران بدترین کشور برای زندگی است و عمر و زندگی وی در اینجا تلف می شود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .