Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


ویژگی های یک کارآفرین | مروری بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان


ویژگی های یک کارآفرین

در بیشتر کتاب‌هایی که دربارهٔ کارآفرینی نوشته می‌شود و کلاس‌هایی که به آموزش کارآفرینی می‌پردازند، بحثی به عنوان ویژگی‌های کارآفرین مطرح می‌شود. توضیح می‌دهند که ویژگی های شخصیتی کارآفرین چیست و در چه زمینه‌هایی با مردم دیگر – که کسب‌و‌کاری برای خود ندارند – تفاوت دارند.

گاهی می‌شنویم که یک کارآفرین ریسک پذیر است. گاه دربارهٔ اعتماد به نفس کارآفرینان حرف می‌زنند. بعضی وقت‌ها هم ویژگی‌هایی مثل درونگرایی و برونگرایی را در کارآفرینان بررسی می‌کنند.

در این درس می‌خواهیم بگوییم ویژگیهای یک کارآفرین چیست و کدام صفات شخصیتی بین کارآفرینان مشترک است. پیشاپیش، حرف آخر درس را همین‌جا بگوییم: بر خلاف آن‌چه معمولاً در کتاب‌های کارآفرینی و کلاس‌های کارآفرینی می‌خوانیم و می‌شنویم، این سوال پاسخ مشخص و قطعی ندارد.

تحقیقات دربارهٔ ویژگی های کارآفرینان چه می‌گویند؟

وقتی از ویژگی های کارآفرینان حرف می‌زنیم، ابتدا باید ببینیم منظورمان کدام ویژگی‌هاست: آیا از ویژگی‌های علمی و تخصصی کارآفرینان حرف می‌زنیم؟ آیا موضوع بحث‌مان مهارتهای فرد کارآفرین است؟ آیا می‌خواهیم به ویژگی های شخصیتی کارآفرین بپردازیم؟

دربارهٔ هر یک از این موضوعات، مطالعات و تحقیقات فراوانی وجود دارد. معمولاً وقتی توضیح بیشتری نمی‌دهند، منظور از ویژگی های کارآفرین، ویژگی‌های شخصیتی اوست. ما هم در درس بیشتر به ویژگی های شخصیتی می‌پردازیم.

محققان کارآفرینی کوشیده‌اند تقریباً هر مدلی را که در شخصیت شناسی دیده‌اند، برای بررسی ویژگی‌های کارآفرینان هم به کار بگیرند. از مدل‌های ساده‌ای مثل تیپ شخصیتی A و ‌B تا توضیحات پیچیدهٔ روانکاوانه (+/+/+). صرفاً به عنوان نمونه می‌توان مطالعاتی اشاره کرد که در چارچوب مدل پنج عاملی شخصیت انجام شده‌اند (+/+/+):

تحقیقات مبتنی بر مدل پنج‌عاملی را می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد. در کارآفرین‌ها:

حق دارید بپرسید که این بالا و پایین یعنی چه؟ در مقایسه با چه چیزی یا چه کسی؟ با چه معیاری و چگونه باید این‌ها را سنجید؟ اما فعلاً این سوال‌ها را گوشهٔ ذهن‌تان نگه دارید تا کمی جلوتر برویم. مدل‌ها و صفات دیگری هم هستند که در کارآفرینان بررسی شده‌اند. به عنوان مثال، اگر چند کتاب و مقاله دربارهٔ ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان ورق بزنید، به سرعت به نتیجه می‌رسید که به‌رغم همهٔ تفاوت‌ها، معمولاً سه ویژگی در اکثر آن‌ها آمده است:

این سه ویژگی آن‌قدر تکرار شده‌اند که الیزابت چل برایشان  یک اسم انتخاب کرده و از آن‌ها با عنوان Big Three نام می‌برد (+). این تعبیر به سرعت رواج یافت و دیگران هم آن را به کار بردند (+/+/+).

ویژگی های یک کارآفرین

طی بیش از نیم قرن، هر یک از این ویژگی‌ها بارها موضوع مطالعه و پژوهش بوده‌اند و با یک جستجوی ساده به ده‌ها مقاله می‌رسید که رابطهٔ این ویژگی‌ها با کارآفرینی را بررسی کرده‌اند.

اگر در دههٔ شصت یا هفتاد میلادی در قرن قبل بودیم، می‌توانستیم با اطمینان بالایی بگوییم که اغلب کارآفرین‌ها این سه ویژگی شخصیتی را دارند. همان‌طور که هنوز هم در بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌ها چنین چیزی را – با نقل مستقیم یا غیرمستقیم از همان منابع قدیمی – می‌شنویم.

اما هر چه زمان گذشت، تعداد و تنوع پژوهش‌ها بیشتر شد و اختلاف‌های بیشتری هم پدید آمد. افزایش دقت علمی و حساسیت بیشتر در روش علمی هم باعث شد که آن همگرایی گذشته از بین برود.

مثلاً برخی مطالعات با قطعیت می‌‌گفتند که یکی از ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان ریسک‌پذیری است. اما برخی مطالعات دیگر می‌گفتند که بررسی‌های ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. البته هیچ‌کس منکر این نیست که کارآفرینی با ریسک کردن همراه است. ما هم در تعریف کارآفرینی به همین نکته اشاره کردیم. اما نیاز به ریسک با ریسک‌پذیر بودن یکی نیست. به این توضیح توجه کنید:

تفاوت ریسک در کارآفرینی و ریسک‌پذیری به عنوان صفت شخصیتی

تقریباً همهٔ صاحب‌نظران پذیرفته‌اند که کارآفرینی با ریسک همراه است. کارآفرین چیزی را از صفر خلق می‌کند و مجبور است رویای خود را بر مفروضاتی بنا کند که بسیاری از آن‌ها لزوماً درست نیستند.

وقتی می‌گوییم کسی ریسک‌پذیری بالایی دارد. یعنی در موقعیت‌های مختلف زندگی، بیشتر از متوسط انسان‌ها ریسک می‌کند (صفت شخصیتی یعنی یک ویژگی که در طول زمان، دوام دارد و تکرار می‌شود).

یک کارآفرین می‌تواند ریسک‌پذیر نباشد در زندگی روزمره مانند متوسط انسان‌ها – و حتی کمتر از آن‌ها – ریسک کند. اما اگر جایی در مسیر کارآفرینی احساس کرد که ریسک لازم است، ریسک حساب‌شده انجام دهد.

اگر این بحث برایتان مبهم است مثال زیر را در نظر بگیرید:

مهاجرت با ریسک همراه است. اما آیا کسانی که ریسک‌پذیری بالایی دارند، لزوماً مهاجران موفق‌تری هستند؟ نه. آن‌ها ممکن است به شکل غیرقانونی مهاجرت کنند و سرنوشت‌شان به زندگی طولانی در اردوگاه‌های پناهندگی یا غرق شدن در کشتی‌ها و گم‌شدن در دریاها ختم شود.

اما کسی که از نظر شخصیتی چندان ریسک‌پذیری بالایی ندارد، ممکن است ریسک مهاجرت را در سطح معقولی بپذیرد و مهاجرت موفقی هم داشته باشد.

پس همان‌طور که می‌بینید این دو گزاره یکسان نیست:

  • فعالیت X با ریسک همراه است.
  • کسی که ریسک‌پذیر باشد می‌تواند در فعالیت X موفق‌تر باشد.

در مورد دو ویژگی دیگر هم اختلاف‌نظر در اندازه‌گیری و تفسیر وجود دارد که چون بحث طولانی می‌شود به آن‌ها نمی‌پردازیم. اما اگر به این موضوع علاقه‌مند باشید، کتاب‌های متعددی وجود دارند که تحقیقات مربوط به صفات شخصیتی را کنار هم گذاشته و نتایج آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و تفاوت‌ها و تعارض‌ها را شرح داده‌اند (+/+/+).

چرا بحث دربارهٔ ویژگی های شخصیتی کارآفرینان به نتیجه نمی‌رسد؟

وقتی می‌خواهیم دربارهٔ ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان تحقیق کنیم و حرف بزنیم، با چند چالش روبه‌رو هستیم. این چالش‌ها باعث می‌شوند نتوانیم با قطعیت در این باره اظهارنظر کنیم. برخی از این چالش‌ها در ادامه آمده است:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۰۱ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۲۹ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    الهام عطافر ، حامد دولتخواهی ، محمدامین نجفی ، علیرضا جلیلیان ، حمیدرضالطفی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای ویژگی های یک کارآفرین | مروری بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : بهنام محمدی

    در مورد ویژگی های کارآفرینی شاید توجه به حس و حال ما در مسیر کارآفرینی هم خالی از لطف نباشد. وقتی شما انتخاب می ­کنید کسب و کاری خلق کنید، یکی از مواردی که به ادامه دادن مسیر منجر می شود احساسات مثبتی است که طی کارآفرینی تجربه می کنید.

     شما به تنهایی یا با یک تیم سیستمی طراحی کرده اید که می تواند درآمد زایی داشته باشد، موجب توسعه ارتباطات شما باشد، بر حسب نیاز توانمندی های مختلف شما از جمله مهارتهای ارتباطی و دانش مدیریت شما را افزایش دهد، و شما را در حل چالش ها قوی تر نماید.

    شما به صورت درونی احساس می کنید مسیری که شروع کرده اید در حال ساختن یک نسخه متفاوت، بهتر و قوی تر از شماست. تجربه این حس ها ادامه دادن مسیر را ساده تر و شاید لذتبخش تر هم می کند.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .