Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نظریه شش درجه جدایی


نظریه شش درجه جدایی

وقتی فریگیس کارینسی نویسنده‌ی مجارستانی، در داستان کوتاه خود به نام ارتباط زنجیری در سال ۱۹۲۹، در مورد کوچکتر شدن جهان و کره‌ی زمین در اثر گسترش ارتباطات و ابزارهای ارتباطی صحبت می‌کرد، احتمالاً کمتر کسی در دنیا، دغدغه‌هایی شبیه او داشت و هیچکس فکر نمی‌کرد حرفهای او، منشاء نظریه‌ای شود که امروز به نام نظریه شش درجه جدایی یا Six Degrees of Separation در دنیا مطرح است.

البته او در حرفها و نوشته‌هایش، مشخصاً به عبارت نظریه شش درجه جدایی اشاره نکرد. اما به وضوح در مورد افزایش به هم پیوستگی انسانها و دنیایی که در آن همه به یکدیگر متصل هستند صحبت کرد. او افزایش سرعت انسان در مسافرتها و توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی را مهم‌ترین ریشه‌ی کوچک‌تر شدن دنیا می‌دانست.

نظریه شش درجه جدایی در دنیای مدرن و با در نظر گرفتن نقش شبکه های اجتماعی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تقریباً همه‌ی دانشمندان حوزه‌ی #شبکه های اجتماعی، قبول دارند که ایده‌ی او، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تاثیر زیادی بر مسیر تفکر و تحلیل در مبحث شبکه های اجتماعی داشته است. حتی کریستاکیس هم که کتاب معروف و تاثیرگذار Connected را نوشته است، قبل از مطرح کردن نظریه‌ی خود درباره‌ی سه درجه‌ی تاثیرگذاری، به تفصیل به شرح بحث شش درجه جدایی می‌پردازد.

به این منوال، فرضیه شش درجه جدایی، همچنان در حد یک فرضیه باقی ماند. اما هیچکس نیست که نقش این ایده‌ی ارزشمند را در الهام بخشیدن به فعالان حوزه‌ی تکنولوژی و شکل گیری دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، انکار کند.

منابع تکمیلی: فایل Pdf داستان کوتاه اما تاثیرگذار کارینسی را می‌توانید از طریق این لینک دانلود کنید.

تمرین:

شما چه دانسته‌ها یا مطالعات یا مفروضات یا تجربیات دیگری دارید که می‌توانید آن را به کوچکتر شدن جهان نسبت دهید؟

لطفاً به خاطر داشته باشید که در صورت علاقمندی به بحث شبکه های اجتماعی و ریشه‌های آنها، با علامتگذاری در زیر این مطلب و اعلام اینکه این نوع مباحث، در حوزه‌ی علاقه‌ی شما قرار دارند، به متمم می‌گویید که اطلاعات بیشتری در این زمینه برای شما تنظیم و ارائه کند.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مصطفا خوش خلق ، عظیمه حسن زاده ، سیدرضا کاظمی ، الهه رخشانی راد ، هیوا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شبکه های اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه شبکه های اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۳ نظر برای نظریه شش درجه جدایی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهدی تیموری

    از گروه متمم اجازه می‌خواهم، این مطلب را با بخشی از نوشته آقای شهیدثالث تکمیل کنم:

    مفهوم "شش درجه جدائی" این نیست که الزاما هر دو نفر حتما با ۵ یا ۶ واسطه به یکدیگر مرتبط می شوند بلکه این تز جذاب اجتماعی حکایت از این می کند که افراد بطور متوسط با ۵ واسطه به یکدیگر مربوط می گردند ضمن اینکه گروهی کوچک از انسانها هستند که همچون لینکی تمام آدمها را که در شبکه های مختلف قرار دارند بهم وصل می کنند. این افراد "وصل کننده" (Connectors) نامیده می شوند.

    "وصل کنندگان" استعداد عجیبی در برقراری رابطه با افراد دارند. تعداد افرادی را که می شناسند و تعداد افرادی که آنها را می شناسند از حد نرم اجتماع به مراتب فراتر است. هر کجا که می روید اسم آنها را می شنوید. در میهمانی هایی که اصلا انتظار ندارید بناگاه درمی یابید که چند تن از میهمانان از شخص واحدی نام می برند که از قضا شما نیز با او آشنائید. همه افراد آن جمع از طریق آن "وصل کننده" به یکدیگر مربوط می شوند. این افراد "وصل کننده" هستند که با نفوذ خارق العاده خود یک رستوران را به شهرت می رسانند، کتابی را پرفروش می کنند، مدل لباس و یا کیف دستی را در جامعه باب می کنند و حتی تحولات سیاسی و اجتماعی را رقم می زنند.

    آنان وقتی فکری یا پیامی را منتشر می کنند تعداد شنوندگانش ممکن است ١٠ یا ٢٠ برابر مخاطبین و آشنایان ما باشند. کافی است یک وبسایت را گروه اندکی از این وصل کنندگان تائید کنند. یکمرتبه خواهید دید که سایت مزبور بطور انفجاری محبوب می شود. این حالت در این افراد یک هدیه خدادادی است. نوعی استعداد است که گروه اندکی از آدمها از آن برخوردارند.

    اینها با دوستان دوران مدرسه، دانشگاه و محل کار قدیمی خود هم چنان روابط خود را حفظ می کنند. آلبوم عکسهای آنها را اگر ببینید دهها برابر آلبوم عکس من و شما افراد مختلف را در آن خواهید یافت. دفترچه تلفن آنها دهها و یا شاید صدها برابر دفترچه تلفن آدمهای عادی در آن اسم و آدرس مشاهده می شود. وقتی با آنان صحبت می کنید و از فردی یاد می کنید فورا نام او را جویا می شوند. اگر مثلا بگوئید "شهیر شهیدثالث" بلافاصله می گوید چه نسبتی با فلان و بهمان شهیدثالث که در فلان و بهمان جا کار می کند، دارد. ضمن اینکه روابط عمومی فوق العاده ای دارند از حافظه بسیار قوی نیز در بخاطر سپردن اسامی برخوردارند.

    در حالیکه اکثر ما مردم سعی می کنیم که در دایره دوستان خود باقی بمانیم و از آدمهای غریبه دوری کنیم "وصل کننده ها" بی محابا به جمع های جدید می روند و باب آشنائی با افراد جدید را باز می کنند. اینها هستند که "شش درجه جدائی" را تحقق می بخشند و اینها هستند که تحولات، حتی انقلابات را در جهان شکل می دهند.

    ضمن اینکه آقای ملکوم گلدول در کتاب The Tipping Point این مفهوم و مفاهیم نزدیک به آن را به خوبی تشریح کرده است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .