Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مهارت تخمین زدن و برآورد کردن


مهارت تخمین زدن و برآورد کردن

در فهرست مهارتهای کلیدی، برخی از مهارتهایی که می‌توانند در برنامه توسعه فردی شما جا داشته باشند را فهرست کرده‌ایم.

در اینجا قصد داریم مهارت Estimation یا برآورد کردن یا تخمین زدن را مورد بحث قرار دهیم.

ممکن است در نگاه اول، مهارت تخمین زدن و برآوردن کردن، مهارت کوچک و ساده‌ای به نظر برسد. یا لااقل از خود بپرسید که آیا منطقی است آن را در کنار مهارتهایی مانند مهارت حل مسئله یا مهارت تصمیم گیری یا مهارت کار تیمی قرار دهیم؟

واقعیت این است که مهارت تخمین زدن می‌تواند نقش مهمی در موفقیت یا شکست ما در مسیر شغلی (و حتی زندگی شخصی) داشته باشد. اتفاقاً به علت اینکه بسیاری از ما تخمین زدن و برآورد کردن را به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم و مهارت‌های کلیدی مورد توجه قرار نمی‌‌دهیم، هزینه‌های زیادی هم به علت ضعف در همین مهارت متحمل می‌شویم.

در اینجا، پاره‌ای توضیحات در مورد مهارت تخمین زدن ارائه می‌شود و شما می‌توانید بر اساس آن، در مورد اهمیت و اولویت این مهارت در سبد مهارتهای خود قضاوت کنید و پس از مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی،‌ تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید در کوتاه مدت، به این مهارت بپردازید یا اولویت‌های مهم‌تری در زندگی شخصی و شغلی شما وجود دارد.

شرح مختصر مهارت تخمین زدن

 مهارت تخمین زدن یا برآورد کردن به معنای توانایی در پیشنهاد یک رقم برای نتیجه‌‌ی یک رویداد یا هزینه‌ها و ملزومات و دستاوردهای یک فرایند است؛

بدون اینکه اطلاعات دقیق در مورد آن رویداد و فرایند در اختیار باشد یا اینکه قصد داشته باشیم وارد جزئیات محاسبات دقیق شویم.

در چه شرایطی، مهارت برآورد کردن و تخمین زدن برای من اهمیت پیدا می‌کند؟

 اگر در مشاغل مهندسی فعال هستید یا در آینده قرار است در حرفه‌‌های وابسته به مهندسی فعالیت کنید.

 اگر قصد دارید به عنوان یک مدیر پروژه حرفه‌ای فعالیت کنید یا کنترل پروژه، جزو وظایف و مسئولیت‌های شماست.

 اگر به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید فکر می‌کنید.

 اگر وظیفه نظارت و سرپرستی در یک کارگاه یا کارخانه یا واحد تولیدی به شما سپرده شده است.

 اگر رهبری یک تیم را بر عهده دارید.

 اگر کاری که انجام می‌دهید، مستلزم بودجه ریزی است.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

مهارت تخمین زدن و برآورد کردن در چه سطح‌هایی قابل تعریف است؟

سطح پایه: می‌توانم در فعالیت‌ها و نیازهای روزمره (که بارها تکرار می‌شوند)، برآوردهای خوبی داشته باشم. هزینه‌ی زندگی هر روزه، هزینه‌ی ماهیانه، بودجه مورد نیاز برای خرید از سوپرمارکت، مدت زمان یک مکالمه تلفنی، فاصله خانه تا محل کار، مدت زمانی که در یک مهمانی حضور خواهم داشت را به خوبی برآورد می‌کنم.

سطح میانی: می‌توانم در کارهایی که قبلاً سابقه‌ی انجام آنها را نداشته‌ام، بر اساس اطلاعاتی که از دیگران دریافت می‌کنم و تحقیق‌هایی که انجام می‌دهم، برآورد قابل قبولی داشته باشم. مثلاً در مسافرت به کشوری که تا کنون به آنجا نرفته‌ام، به ندرت پول کم می‌آورم یا پول زیادی را بازمی‌گردانم. همچنین برای بازسازی ساختمان (که قبلاً تجربه‌اش را نداشته‌ام) بر اساس قیمت‌هایی که از دیگران می‌گیرم و استعلام‌هایی که انجام می‌دهم، به یک پیش بینی قابل قبول دست پیدا می‌کنم.

سطح پیشرفته: می‌توانم قابلیت اطمینان برآوردهایم را با دقت مناسبی حدس بزنم. حتی اگر نتوانم بودجه‌ی بازسازی خانه را با دقت بالا پیش بینی کنم، می‌دانم که حداکثر خطایی که خواهم داشت، به احتمال بسیار زیاد در چه محدوده‌ای خواهد بود. مثلاً می‌توانم بگویم که هزینه‌ی ارسال تیم فنی به دوره‌ی آموزش یک هفته‌ای خارج از کشور، به احتمال حدود ۹۰٪، بین ۳۰ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان خواهد بود.

سطح خبره: می‌توانم به دیگران کمک کنم که مهارت خود را در تخمین زدن و برآورد کردن ارزیابی کرده و ارتقا دهند. همچنین بسته به نیاز و محدودیت‌های موجود، فاکتورهای تاثیرگذار بر تخمین‌هایم را به ترتیب اهمیت، مرتب و فهرست کنم.

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سبحان توکلی ، صلاح‌ الدین عشقی ، محمدحسن مازاراتابکی ، نیلوفر کشاورز ، جناب میرزا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی