Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مدیریت احساسات و ایفای نقش در محل کار


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۴۷۳۵۹
پیش نیاز درس مدیریت احساسات در محل کار: از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از پایان این درس:
  • به خاطر بسپارند که کارگری احساسی هم می‌تواند مثبت یا منفی باشد و آن را صرفاً به عنوان یک واژه‌ی منفی به کار نبرند.
  • به مهارت خود در مدیریت احساسات در محیط کار بیشتر توجه کنند و نقاط قوت و ضعف خود را در این زمینه بهتر ببینند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
مدیریت احساسات در محیط کار

اگر مطمئن بودیم احساس شما به خواندن این درس بد نمی‌شود، به جای عبارت مدیریت احساسات در محل کار، برای این درس عنوان متفاوتی انتخاب می‌کردیم: چگونه کارگر عاطفی بهتری باشیم.

به هر حال، ترجیح دادیم عنوان متعادل‌تری را انتخاب کنیم. اما به خاطر داشته باشیم که کارگر عاطفی به خودی خود دارای بار معنایی منفی نیست و اتفاقاً معنای آن هم عمیق‌تر و گسترده‌تر از مدیریت احساسات است.

اگر با شما در مورد مدیریت احساسات در محل کار صحبت کنند، احتمالاً بیش از هر چیز، بحثِ مدیریت احساسات (خصوصاً احساسات منفی) در ذهن شما تداعی می‌شود.

در حالی که کارگر عاطفیِ بهتر مشخصاً به این نکته اشاره دارد که چگونه احساسات و عواطفم را در محل کار با نیازهای شغلی تطبیق دهم.

مدیریت احساسات هم به مهار کردن و کنترل احساسات توجه دارد و هم به نمایش و بروز احساسات و عواطفی که شاید واقعی نباشند. اما در محیط کار نیازمند آنها باشیم

حالا که کمی با هم راحت‌تر شدیم، اجازه بدهید همان تیتر اصلی را به کار ببریم:

چگونه کارگر عاطفی بهتری باشیم؟

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های هوش هیجانی

دسترسی کامل به درس‌های هوش هیجانی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۶۸۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۲۲۱ مورد

اعضای ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های هوش هیجانی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی  | کار تیمی

  خودشناسی | شخصیت شناسی  |  تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ  |  مدیریت تعارض  | رابطه عاطفی

  افزایش عزت نفس  |  زندگی شاد

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

حمایت اجتماعی را جدی بگیرید

بسیاری از ما می‌توانیم در بسیاری از مواقع، ایفای نقش عاطفی را به شکل مطلوب انجام دهیم. احساسات مناسب برای هر موقعیت را بروز دهیم و احساسات و عواطف نامطلوب و منفی را هم درون خود حل و هضم و جذب کنیم.

اما هیچ‌یک از ما در تمام مواقع نمی‌توانیم محکم و قاطع، دشواری‌ها و تنش‌های عاطفی را – که بخش جدایی‌ناپذیر شغل‌مان هستند – تحمل کنیم.

حمایت اجتماعی در اینجا به کار می‌آید.

کسی که مجموعه افراد مناسبی را در کنار خود (همکار، دوست، آشنا) گرد آورده و حمایت عاطفی آنها را در اختیار دارد، در لحظات دشوار بهتر می‌تواند چالش‌ها و سختی‌ها را مدیریت و کنترل کند.

اما اگر از حمایت اجتماعی کافی برخوردار نباشیم، ممکن است کارگری عاطفی به تدریج ما را فرسوده کند و در جایی، دچار فرسودگی مطلق شویم و نتوانیم به فعالیت کاری خود ادامه دهیم.

[مطالعه بیشتر: حمایت اجتماعی چیست؟]

تمرین:

اگر محیط کار یا زندگی شما، نیازمند کارگری عاطفی بوده و در این کار تجربه کسب کرده‌اید، چه توصیه‌ها و راهکارهای دیگری دارید که در کنار فهرست فوق، بتواند برای دوستان‌‌تان مفید و آموزنده باشد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مسعود احمدی ، ابوالفضل کاکائی ، مهدی جلالی ، محمدمحمدی پور ، معصومه صالحی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری هوش هیجانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه هوش هیجانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۷ نظر برای مدیریت احساسات و ایفای نقش در محل کار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد مقیمی

    در خصوص رول پلی من یه نکته اضافه کنم

    به تجربه دریافتم که خیلی وقتها فشار روانی، ناشی از تحمل رفتارهایی هست که به اصطلاح غرور ما رو جریحه دار میکنه. این مساله بیشتر متوجه افرادی هست که به شغل ویزیتوری مشغول هستند و مرتب باید جواب های منفی از دیگران بشنوند که تاثیر بدی روی روحیه شون میذاره. یا خیلی وقتها شخص موظفه کاری رو انجام بده که از انجام دادنش خجالت می کشه که یا منجر به انصراف از انجام اون کار میشه یا منجر به انجام دادن با تحمل فشار خیلی زیاد. اما همین افراد اگه قرار باشه توی یک نمایش یا تئاتر ، همون کار رو انجام بدن، خیلی راحت باهاش کنار میان. من با در نظر گرفتن همین موضوع مدتی کارگاههای افزایش اعتماد به نفس با متد تئاتر رو اجرا می کردم. که خیلی خیلی بازدهی خوبی داشت. به فرض کسی که با فروشندگی راحت نبود و از این کار خجالت می کشید، بهش میگفتم توی سناریوی امروز قرار ه نقش یه فروشنده رو اجرا کنی، متن دیالوگت هم اینه. صرفنظر از این که طرف چقدر نقشش رو خوب اجرا کنه، می دیدم که با نقشش راحته و مشکلی هم نداره. طبیعی هم هست. یک هنرپیشه محبوب مثل آقای شهاب حسینی شاید هرگز حاظر نباشه توی خیابون داد و بیداد کنه و با سنگ شیشه ماشینمردم رو بشکنه؛ ولی وقتی توی فیلمنامه همچین نقشی براش در نظر گرفتن، به نحو احسن اونو انجام میده و تشویق هم میشه. بنابراین کافیه من تصور کنم قرار ه جلوی دوربین یا روی صحنه نمایش ، یه رول رو اجرا کنم، این تنها یه رول هست و لطمه ای به شخصیت من نمیزنه. همین کافیه تا استرس و فشار ناشی از کم رویی و سایر عوامل کم بشه و من بهتر اون نقش رو ایفا کنم. وقتی مراحل اولیه آموزش رو توی کارگاهها طی چند جلسه انجام میدادم ؛ برای بالا بردن مهارت بداهه گویی و چانه زنی داوطلبان، اونها رو با خودم توی خیابون و اماکن عمومی میبردم و اینبار بایستی رول رو در شرایطی اجرا می کردن که طرف مقابل یه شخص رهگذره و اطلاعی از ماجرای آموزش ما نداره. مثلا" به یکی بچه ها میگفتم ده دقیقه وقت داری، برو ساعتت رو به اون آقا که اونجا نشسته بفروش و مذاکره رو با گوشی موبایلت رکورد کن. یا برو به فلان آقا بگو یه نخ سیگار بهت بده (رایگان).

    بچه هایی که اون دوره رو با من میگذروندن، نیروهای بسیار مفیدی برای شرکتشون می شدن و اونقدر راحت تر با محیط کار کنار میومدن که گاها" شرکت درخواست میکرد تا اون دوره رو برای سایر پرسنلش هم برگذار کنم.

    فکر میکنم رول پلی کردن و اینکه با خودمون این قرار رو بذاریم که قوانین مطلوب کارفرما، سناریوییه که قرار من اجراش بکنم و محیط کار هم صحنه تئاتره. صرف نظر از این که مخاطب من چه برخوردی با من میکنه، من نقشم اینه که فلان دیالوگ رو بگم و فلان حس رو بگیرم. طرف مقابل هم یه هنرپیشه ست که دوست منه ولی قراره مثلا نقش یه آدم عصبی رو بازی کنه. قراداد کردن جمیع شرایط فوق با خودم باعث می شه که تا حد زیادی از فشار روانی محیط کار بر روی من کم بشه دیرتر فرسوده بشم. گرچه این کار در ابتدا سخت به نظر میرسه، ولی به مرور ما تبدیل به کسی میشیم که نقشش رو بازی میکنیم و دیگه رول یه آدم آروم و خوشرو رو اجرا نمیکنیم، بلکه یک آدم واقعا آروم و خوشرو میشیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .