Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مدل درآمد اشتراکی | کسب و کارهای مبتنی بر «عضویت»


مدل درآمد اشتراکی

این روزها، بسیاری از کسب و کارها بر اساس مدل «اشتراک» یا «پرداخت حق عضویت» فعالیت می‌کنند.

به این صورت که شما به صورت ماهانه، فصلی یا سالانه هزینه‌‌ای را به عنوان حق اشتراک پرداخت می‌کنید و در ازاء پرداخت این مبلغ، از محصولات یا خدمات یک کسب و کار استفاده می‌کنید.

مدل کسب و کار اشتراکی، در حد سه تا چهار قرن قدمت دارد. اما طی دهه‌های اخیر، با گسترش اینترنت، رشد قابل‌توجهی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

دیگر پرداخت حق اشتراک، صرفاً به خرید روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و ماه‌نامه‌ها محدود نیست و بسیاری از ایرانیان، از خدمات کسب و کارهایی مانند فیلیمو و نماوا استفاده کرده یا برای استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف، حق عضویت ماهانه پرداخت می‌کنند.

در این درس قصد داریم کمی درباره‌ی مدل درآمد اشتراکی یا «Subscription Revenue Model» صحبت کنیم و با مزیت‌ها و چالش‌های این مدل درآمدی آشنا شویم.

چه کتاب‌هایی در زمینه‌ی کسب و کارهای اشتراکی نوشته شده‌اند؟

طی دهه‌ی اخیر، کتاب‌ها و مقالات متعددی در زمینه‌ی مدل کسب و کار مبتنی بر عضویت یا اشتراکی تألیف شده‌اند. از جمله‌ی این تألیفات می‌توان به سه کتاب زیر اشاره کرد:

از میان این سه کتاب، کتابِ Automatic Customer نوشته‌ی جان واریلو به فارسی ترجمه شده است.

انتشارات آریاناقلم این کتاب را با عنوان «مدل کسب و کار اشتراکی» و نشر آموخته آن را با عنوان «مشتری خودکار» به بازار عرضه کرده است.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۱ درس دیگر دربارهٔ مدل کسب و کار برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۴۱۸۹ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۰۵۳ تمرین در درس‌های مدل کسب و کار ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژه متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های مدل کسب و کار و ۶۴ درس دربارهٔ کارآفرینی به هزاران درس دیگر از جمله مباحث زیر دسترسی خواهید داشت:

مدیریت کسب و کار (MBA) | استارتاپ | ارزش آفرینی

  استراتژی | تفکر سیستمی | فنون مذاکره

  کوچینگ مشاوره مدیریت  | مدیریت جلسه

  آموزش فروش | سواد دیجیتال | دیجیتال مارکتینگ

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سعید نوایی ، امیر موسوی ، رسول مدرس ، محمدرضا ، محمد امیری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدل کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدل کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷ نظر برای مدل درآمد اشتراکی | کسب و کارهای مبتنی بر «عضویت»

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا محمودی

    سلام

    تجربه من از سرویس اشتراکی به عنوان یک مشتری، همواره این مزیت رو داشته که هر موقع به هر دلیلی که بخوام میتونم دیگه از اون سرویس استفاده نکنم یا به کل اون مدل مصرف رو بذارم کنار.

    اما وقتی خودم رو در جایگاه یک کسب‌وکار قرار میدم که بخواد سرویسش رو به صورت اشتراکی ارائه بده، چالش اصلی دقیقا اینجاست که علاوه بر رقابت دائمی بین ارائه‌دهندگان اون خدمت یا محصول به صورت اشتراکی، همواره این ریسک هست که الگوی مصرف مشتری تغییر پیدا کنه. (دوره های کوتاه‌مدت و بلندمدت)

    ولی در عین حال یک مزیت مهم‌تری (از نظر من) برای مجموعه کسب‌وکارها داره. چیزی که بهش میگیم اکوسیستم‌محوری (که در کتاب ناخدایی دیجیتال هم مطرح شد). اینطوری که فیلیمو میگه بیا از سرویس من استفاده کن و همزمان پول اینترنت نده. یا بیا یکسال اشتراک منو بگیر + بیمه کرونا بشین تو خونه و بیرون نیا. اینطوری که هم اون اشتراکش رو فروخته، هم مشتری از سرویس‌دهنده دیگه‌ای با مدل کسب‌وکار و صنعت متفاوتی، نیازش رو برطرف کرده. (نیاز مستقیمش که اینترنت باشه رو رفع کرده یا نیازی که هنوز کشف نشده، مثل بیمه کرونا رو خریداری کرده)

    ممنون

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .