Menu


UGC چیست؟ محتوای تولید شده توسط کاربر چه اهمیتی دارد؟


تعریف محتوای تولید شده توسط کاربر چیست

حتی اگر اصطلاح محتوای تولید شده توسط کاربر یا User-generated Content را نشناسید و به‌کار نبرده باشید، هم‌چنان با نمونه‌های آن روبرو شده‌اید و کاربردش را کمابیش می‌دانید.

وقتی در یک سایت یا وبلاگ، کامنت‌های کاربران و بازدیدکنندگان، آن‌قدر زیاد می‌شود که مستقل از محتوای اصلی، ارزش و اهمیت پیدا می‌کند؛
وقتی در شبکه های اجتماعی مشتریان یک برند (مثلاً پوشاک) عکس‌ها و تصاویر خود را با هشتگ آن برند منتشر می‌کنند؛
و نیز وقتی یک سایت خبری با استفاده از الگوی «شهروند-خبرنگار»، خبرهایی از گوشه و کنار شهر و کشور را منتشر می‌کند؛ ما با UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر مواجه هستیم.

تاریخچه توجه به محتوای تولید شده توسط کاربر

تا حدود دو دهه‌ی قبل، ارتباط رسانه‌ها با مخاطبان تقریباً یک‌طرفه بود. اگر هم ارتباطی دوطرفه شکل می‌گرفت بیشتر از جنس تماس تلفنی مخاطبان یا ارسال نامه برای رسانه‌ها (مثلاً شبکه‌های خبری) بود.

می‌توان گفت دیوار بلندی بین تولیدکنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان محتوا وجود داشت: عده‌ای صرفاً به تولید محتوا مشغول بودند و عده‌ای دیگر، محتوای تولید‌شده را مصرف می‌کردند.

اما با گسترش تکنولوژی دیجیتال به تدریج، بیشتر مصرف‌کنندگان به ابزارهای تولید محتوا هم دسترسی پیدا کردند.

حالا دیگر تقریباً همه می‌توانستند مقاله بنویسند، از رویدادهای اطراف خود فیلم‌برداری کنند و عکس‌ و صدای خود را با هزینه‌ی ناچیز و تقریباً صفر، به دست هر کسی که می‌خواستند برسانند.

ارتباط دو طرفه شده بود و مصرف‌کنندگان محتوا، هم‌زمان نقش تولیدکننده را هم بر عهده گرفتند (اصطلاح Prosumer به عنوان ترکیب Producer و Consumer از همین‌جا ریشه گرفته است).

باقی ماجرا همان چیزی است که تحت عنوان Web 2.0 می‌شناسیم و لازم نیست دوباره همه‌ی آن بحث‌ها را تکرار کنیم.

[ مطالعه‌ی بیشتر: web 2.0 چیست؟ ]

سیاست‌گذاران بزرگ دولتی و متخصصان زیرساخت‌های اینترنتی، این پدیده‌ را معمولاً با عنوان وب مشارکتی یا Participative Web می‌شناسند.

اما زمانی که استراتژیست های محتوا و طراحان کمپین‌های بازاریابی محتوایی خواستند از مشارکت کاربران استفاده کنند، نام تازه‌ای را بر روی آن گذاشتند. نامی که امروزه بسیار فراگیر شده و به ادبیات عمومی هم راه پیدا کرده است: محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC (مخفف User-generated Content) که گاهی هم از آن تحت عنوان UCC (مخفف User-created Content) یاد می‌شود.

تعریف محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

برخی منابع ترجیح می‌دهند تعریف گسترده‌ای از UGC ارائه دهند که تقریباً همه چیز را شامل می‌شود. در حدی که وقتی شما در یک سایت با ثبت ستاره زیر یک محصول، آن را ارزیابی می‌کنید می‌گویند که این یک نمونه‌ی UGC است.

یا حتی کامنتِ «خیلی ممنون» زیر پست اینستاگرام را هم نمونه‌ی UGC محسوب می‌کنند.

ولی ما در متمم، اصطلاحِ محتوای تولید شده توسط کاربر را با تعریفی محدودتر و دقیق‌تر به‌کار می‌بریم. تعریفی که توسط OECD ارائه شده و بسیاری از منابع هم، آن را نقل کرده و به آن استناد می‌کنند (منبع).

منظور از «محتوای تولید شده توسط کاربر» محتوایی است که سه ویژگی زیر را دارا باشد:

۱) در فضای آنلاین و با دسترسی عمومی منتشر شده باشد.

۲) حداقل مشخصی از تلاش برای خلق و تولید آن به‌کار گرفته شده باشد.

۳) خارج از رویه‌ و چارچوب حرفه‌ای تولید محتوا تولید شده باشد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا و استراتژی محتوا برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  شبکه های اجتماعی

  گیمیفیکیشن

 سواد دیجیتال

  دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA

تمرین و مشارکت در بحث (اصراری نیست در این‌جا بنویسید؛ اما مهم است که تمرین را برای خودتان انجام دهید)

یک برند ایرانی یا خارجی را انتخاب کرده و استراتژی UGC آن را بررسی کنید. منظور از بررسی این است که به سوال‌های زیر فکر کنید:

آیا این برند به سراغ UGC رفته است؟

UGC بخشی از استراتژی بلندمدت آن برند است یا در قالب پروژه‌ها و کمپین‌های محدود به سراغ UGC می‌رود؟

UGC چه فرصت‌ها/تهدیدهایی برای آن برند ایجاد کرده؟

آیا برند مورد نظر شما تلاش‌هایی برای کاهش ریسک‌ها و بهره‌گیری بیشتر از مزیت‌ها انجام داده است؟

لطفاً اگر کلیت تحلیل شما منفی است، سعی کنید مستقیم از آن برند اسم نبرید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند:    نسرین ، هومن ، حسن پیوسته گر ، مجید قبولی خوشرو ، سینا آقااحمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی محتوا

قوانین کامنت گذاری در متمم

17 نکته برای UGC چیست؟ محتوای تولید شده توسط کاربر چه اهمیتی دارد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مریم رئیسی

    من دوتا مثالی که بعد از خوندن درس به ذهنم رسید رو می‌نویسم. دومیش رو اول میگم: :)

    مثالی که از برند مک‌دونالد در درس داستان‌گویی در تبلیغات اومده به نظرم یکی از نمونه‌های استفاده از UGC هست.

    مک دونالد به مناسبت ولنتاین یک حلقه طراحی کرده و با تعریف یک هشتگ از مخاطبانش خواسته که دوستانشون رو منشن کنند و با استفاده از این هشتگ در مورد بیگ مک صحبت کنن تا در قرعه کشی شرکت داده بشن.

    طبیعتاً در اینجا در قالب یک کمپین و پروژه‌ی موقت به سراغ استراتژی تولید محتوا توسط کاربر، رفتند.

    اما طبق توضیحاتی که در درس مذکور داده شده ظاهرا اثربخشی بالا و بلندمدتی داشته.

    اول این مثال رو نوشتم تا بگم که به نظر من یکی از بهترین محتواهایی که می‌تونیم مخاطبان رو تشویق کنیم تا تولید کنند، داستان گویی و بیان تجربیاتشون هست.

    و مثال دومی که می‌خوام بگم یک فروشگاه آنلاین ایرانی هست که از این روش، یعنی تشویق مخاطبان به داستان‌گویی، خیلی خوب استفاده میکنه.

    این سایت و فروشگاه آنلاین پیجی در اینستاگرام داره که به نظر میاد استفاده از استراتژی UGC جزو برنامه‌های بلندمدت‌شون هست.

    و روش‌های خیلی خلاقانه و جالبی به کار میبرن تا از این طریق Engagement رو بالا ببرن.

    برگزاری مسابقه و قرعه کشی‌های مختلف با طراحی معماهای متنوع و خلاقانه، تشویق فالورها به حدس محصول جدید در یک تصویر شلوغ و درهم و درخواست از اونها تا بعد از حدس محصول جدید اون رو در پیج خودشون استوری کنن و پیج فروشگاه رو منشن کنند، همچنین طراحی پازل و یا درخواست فرستادن عکس تنها نمونه‌هایی از برنامه‌های این پیج هست که مصداق‌هایی از UGC هستند.

    و علاوه بر اینها گاهی با انتشار یک تصویر خلاقانه از افراد میخوان که داستان‌گویی کنند و حدسیات خودشون رو در مورد این تصویر بنویسن و بعد قرعه کشی انجام میشه.

    استفاده از این روش‌ها به نظرم خیلی براشون مفید بوده و درگیری مخاطب رو بسیار بالا بردند.

    در مورد اینکه چه تلاش‌هایی برای کاهش ریسک انجام دادن نظر قطعی نمی‌تونم بدم؛ اما با اینکه این گروه خیلی خلاقن تا حالا ندیدم از استراتژی هشتگ استفاده کنند و مخاطبان رو تشویق به استفاده از اون کنند. شاید به خاطر این که احتمال هشتگ‌ربایی رو بالا در نظر می‌گیرن از این روش دوری کردند.

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .