Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


عادت‌ها و تجربه‌های مربوط به کامنت گذاری در متمم


کامنت گذاری در متمم

شاید یکی از متنوع ترین بحث‌ها در متمم، بحث عادتهای کوچک زندگی باشد.

مهمانی رفتن و انگیزه دادن به خودمان و رفتار با کودکان و سفر کردن و پیاده روی و عکس و عکاسی تنها نمونه‌هایی از موضوعات متنوعی هستند که تاکنون در بحث عادتهای کوچک زندگی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این بار می‌خواهیم به سراغ رفتار و عادتی برویم که بخشی از زندگی دوستان متممی را به خود اختصاص می‌دهد: کامنت گذاری.

روزانه صدها نظر و دیدگاه و مطلب مختلف در متمم مطرح می‌شود که احتمالاً شما هم، بعضی از آنها را بسیار دوست دارید و در حد اصل درس‌ها مفید و دوست داشتنی می‌بینید و برخی دیگر، احساس خوبی به شما نمی‌دهند.

اگر چه متمم به صورت کلی و عمومی، پیشنهادهای مختلفی را در مورد کامنت‌ها و حل تمرین‌ها و اظهار نظرها مطرح کرده است، اما اکنون که به یک جامعه‌ی بزرگتر تبدیل شده‌ایم و همان‌طور که خودتان حس کرده‌اید و آمارهای ما هم نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از وقت دوستان متممی، به مطالعه‌ی دیدگاه‌ها و نظرات و تجربیات دوستانشان می‌گذرد، منطقی است که فضایی وجود داشته باشد تا بتوانیم دیگران را از سلیقه‌ی خودمان، مطلع کنیم.

پیشنهاد ما این است که به دو سوال زیر پاسخ دهید:

  • چه ویژگی‌هایی در کامنت‌ها، رضایت شما را بیشتر تامین ‌می‌کند و از اینکه برای خواندن نظرات دوستان‌تان وقت گذاشته‌اید، خوشحال می‌شوید و احساس مثبت پیدا می‌کنید؟
  • چه ویژگی‌هایی در کامنت‌ها، موجب ناراحتی یا نارضایتی شما می‌شود یا در درون خود از اینکه چنین نظراتی در متمم مطرح هستند دلگیر می‌شوید؟

لطفاً در پاسخ به سوالات فوق، به نکات زیر توجه کنید:

  • تا حد امکان، به جای تمرکز بر روی افراد، بر روی ویژگی‌ها تاکید کنید.
  • لطفاً در مورد نظرات منفی و انتقادها، اسم افراد را نبرید یا لینک به نمونه کامنت‌ها ندهید (لینک دادن به کامنت‌هایی که پسندیده‌اید، به عنوان نمونه، می‌تواند کمک کننده باشد و نظر و سلیقه‌ی شما را بهتر منعکس کند).
  • این بحث را فقط برای این هفته در نظر نگیرید. چون متمم و متممی‌ها، به این صفحه بازمی‌گردند و ما تصمیم داریم به دوستان تازه وارد هم، از طریق پیام اختصاصی خبر بدهیم که به اینجا سر بزنند، هر زمان ایده و حرف و نظر و پیشنهاد و تجربه و انتقادی داشتید، می‌توانید اینجا بنویسید تا به تدریج، دیدگاه شما به رویه‌ و فرهنگ جاری در متمم خودتان، تبدیل شود.
  • اگر وقت و حوصله برای اظهار نظر ندارید، یا بخشی از نظرات شما را دیگران گفته‌اند و نمی‌خواهید تکرار کنید، لطفاً با دادن امتیاز “خوب بود” به دیگران کمک کنید تا نظرات پرطرفدارتر را بدانند و آن را بیشتر و بهتر جدی بگیرند.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه عادتها و رفتارهای کوچک زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۷ نظر برای عادت‌ها و تجربه‌های مربوط به کامنت گذاری در متمم

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    طبیعتاً نوع سوال متمم به شکلی هست که احساس می‌کنم اجازه داریم سلیقه‌ی شخصی‌مون رو بگیم.

    من هم بر همین اساس، چند مورد رو به سلیقه‌ی خودم می‌گم. نمی‌دونم چقدر درست یا مطلوبه و یا با نظر بقیه‌ی دوستان همراستا است.

    ویژگی‌هایی که در کامنت‌ها خوشحالم می‌کنند:

    * تقسیم بندی مناسب جملات و تفکیک پاراگراف‌ها و استفاده از Bold کردن و خلاصه هر شیوه‌ای که خوانایی متن رو افزایش بده.

    * کامنت‌هایی که تجربه‌ی شخصی در اونها هست.

    * کامنت‌هایی که کمک می‌کنند به ارتباط بین درس‌ها بیشتر و بهتر فکر کنم و به ارتباط بین اونها اشاره می‌کنند.

    * این حرف من همیشه درست نیست. اما عموماً در کامنت‌های طولانی‌تر، احتمال پیدا کردن مطالب آموزنده برام بیشتر بوده.

    * کامنت‌هایی که روی درس‌های آخر نیستند! شاید خنده‌دار به نظر برسه اما چون روزانه حدود صد تا صد و پنجاه کامنت در متمم رو می‌خونم، از لحاظ آماری به نتیجه رسیده‌ام که کامنت‌های درس‌هایی که صفحه‌ی اول هستند، احتمال بیشتری دارد که به خاطر کسب امتیاز نوشته شده باشند. البته فقط به عنوان احتمال!

    * کامنت‌هایی که حاوی مثال‌ها و مصداق‌هایی هستند که در درس اشاره نشده و در موارد زیادی، مطمئن هستم که اگر دوستان متممی به اونها اشاره نمی‌کردند، ممکن بود هرگز به ذهن خودم نرسه.

    * کامنت‌هایی که در حد یک مطلب مستقل هستند. یعنی گاهی با اضافه کردن یکی دو جمله، کمک می‌کنند که مجبور نشم دوباره درس رو بخونم و ببینم تمرین درس چی بوده.

    موارد دیگری هم هست که دیدم دوستانم بهتر و دقیق‌تر نوشته‌اند. یا اگر یادم بیاید بعداً می‌نویسم.

    ویژگی‌هایی که در کامنت‌ها ناراحتم می‌کند:

    * کپی از جاهای دیگر. خصوصاً وب‌سایت‌های دیگر. گاهی می‌بینم پاراگراف یا جمله‌ای از کتابی نقل میشه و مثلاً یک سایت غلط دیکته‌ای یا نگارشی داشته. در کامنت هم تکرار شده و مطمئن می‌شوم که دوستمان، از روی اصل کتاب مطلب را برنداشته. خیلی دلم می‌گیرد. کلاً از تکرار بی‌دلیل جمله بندی که بدانم در جای دیگری در جهان مجازی، مثل آن وجود داشته، خوشحال نمی‌شوم.

    * کامنت‌هایی که خیلی زود پس از انتشار درس‌ها ثبت می‌شوند. گاهی درسی منتشر می‌شود و در حال خواندن آن هستم، به پایین که می‌رسم می‌بینم کامنتی در زیر درس هست! با توجه به اینکه سرعت خواندنم کم نیست و از سوی دیگر، عموماً نسبت به محتوای درس‌ها پیش‌زمینه‌ی ذهنی هم دارم، از این کامنت‌هایی که به چنین سرعتی ثبت می‌شوند (و به نظرم هدفشان کسب امتیاز است) ناراحت می‌شوم.

    * کامنت‌هایی که "بر مبنای کلمات" نوشته شده‌اند و نه مفاهیم. به مفهوم درس توجه نشده. چون جایی در درس مثلاً گفته‌ شده "خطای بصری". در اینترنت و کتابها و همه جا چرخیده و هر چیزی که در آن خطای بصری بوده جمع کرده و به عنوان کامنت گذاشته.

    * کامنت‌های: احوال پرسی. خوب بود. ممنون. عالی بود. وقتش رو بیشتر کنید.

    * از کامنت‌های خودم بدم می‌آید: وقتی می‌بینم که کامنت‌های بچه‌ها چند تا پایین‌تر یا بالاتر به مراتب بهتر از حرفهای منه اما به خاطر اسم من، بهم امتیاز بیشتر دادند.

    و نفرت انگیزترین مورد:

    مطلبی که هیچ ارزش و اعتبار علمی ندارد. هیچ خاصیتی ندارد. گاهی غلط است. گاهی نامربوط است. و می‌بینم زیر آن امتیاز هم هست. گاهی کم هم نیست. با وجودی که می‌دانم متمم اینها را به عنوان نکته‌ی منفی برای امتیاز دهنده لحاظ می‌کند، همچنان حس بدی دارم و معدود مواردی بوده که حتی به خودکشی هم فکر کرده‌ام.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .