Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


راه اندازی کسب و کار | عاقبت شراکت با دوستان و خانواده


راه اندازی کسب و کار

وقتی می‌خواهیم یک کسب و کار جدید راه‌اندازی کنیم، معمولاً دنبال شریک می‌گردیم و طبیعتاً یکی از در دسترس‌ترین جاها برای پیدا کردن شریک، دوستان و اعضای خانواده هستند.

اما سرنوشت چنین کسب و کارهایی چگونه خواهد بود؟ آیا می‌توان گفت کسی که در زندگی، دوست یا شریک عاطفی خوبی بوده، در محیط کار هم شریک مناسبی خواهد بود؟

این یکی از پرسش‌هایی است که واسرمن در کتاب خود با عنوان دوراهی‌های پیش روی کارآفرینان به آن می‌پردازد.

واسرمن مجموعه‌ای از کسب و کارهای آمریکایی را بررسی کرده و با تعدادی از افراد فعال در حوزه‌ی سرمایه گذاری خطرپذیر گفتگو کرده و تحلیل خود را بر اساس این داده‌ها ارائه می‌دهد.

بنابراین وقتی می‌خواهیم نتیجه‌گیری‌های او را به فرهنگی دیگر و جامعه‌ای متفاوت (مثلاً فرهنگ و جامعه‌ی ایرانی) تعمیم دهیم، باید بسیار محتاط باشیم.

اما در عین حال، او اخطارهای ارزشمندی را مطرح می‌کند که می‌تواند برای ما مفید و آموزنده باشد. می‌توانیم به اخطارهای او گوش دهیم و هر کدام را که مناسب و منطقی می‌بینیم، در راه‌اندازی کسب و کار خود مد نظر قرار دهیم.

چرا به سراغ دوستان و بستگان می‌رویم؟

قبل از هر چیز، بهتر است به این سوال فکر کنیم که چرا برای راه‌اندازی کسب و کار، به سراغ دوستان و بستگان می‌رویم؟ چرا این افراد را به غریبه‌ها یا مثلاً همکاران سابق ترجیح می‌دهیم؟

پاسخ به این سوال، همیشه و همه‌جا یکسان نیست.

شاید یکی از علت‌ها این باشد که به دوستان و بستگان راحت‌تر اعتماد می‌کنیم. شاید علت دیگر این باشد که احساس می‌کنیم آشنایی اولیه، یک سرمایه‌ است و ما قوت و ضعف‌های یکدیگر را می‌شناسیم.

انگیزه‌ی دیگر هم می‌تواند این باشد که در کسب و کار خود، پتانسیل کسب سود بالایی می‌بینیم. وقتی قرار است سود زیادی در کار باشد، چرا باید آن را با غریبه‌ها تقسیم کنیم؟

این‌ها می‌توانند بخشی از انگیزه‌های ما از کار با دوستان و بستگان باشند.

چنین انگیزاننده‌هایی را نمی‌توان نفی کرد یا از آن‌ها ایراد گرفت. واقعاً این‌ها نکات مهمی هستند و می‌توانند در تصمیم‌گیری مورد توجه قرار بگیرند. اما نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که باید ببینیم دردسرها و تهدیدهای کار با دوستان و بستگان چیست و سپس تصمیم بگیریم که آیا وزن مزیت‌ها بر این تهدیدها می‌چربد؟ یا این‌که آیا روشی هست که تهدیدها را کاهش داده و مدیریت کنیم؟

سرنوشت کسب و کارهایی که با دوستان و بستگان راه می‌اندازیم چه می‌شود؟

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۲۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۳۶ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

مشارکت در بحث

آیا شما این تجربه را داشته‌اید که با دوستان بسیار نزدیک یا شریک عاطفی و خانواده‌ی خود وارد شراکت شوید و کسب و کاری راه‌اندازی کنید؟ آیا واقعاً چالش‌های این شکل از شراکت زیاد است؟ شما برای پیشگیری از چالش‌ها یا رفع مشکلات به وجود آمده چه کرده‌اید؟

آیا شراکت با دوست و فامیل را به دیگران توصیه می‌کنید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    صابر عباسزاده ، علیرضا جلیلیان ، نوروز فکور ، علیرضا رضایی نسب ، امیر دولت آبادی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸ نظر برای راه اندازی کسب و کار | عاقبت شراکت با دوستان و خانواده

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سجاد رحیمی مدیسه

    من تجربۀ موفقیت‌آمیزی داشتم که تمایل دارم آن را با دوستان متمم به اشتراک بگذارم.

    شراکت با یکی از دوستان به مدت حدود یک سال.

    کسب و کار ما، واسطه در حوزۀ فروش کاغذ A4 بود. از واردکننده مستقیم خریداری می‌کردیم و به صورت خرده فروشی توزیع می کردیم.

    از همان ابتدا، نکاتی را مد نظر قرار دادیم که عبارتند از:

    تنظیم قرارداد بین خودمان: یک قرارداد تنظیم کردیم با جزئیات فراوان؛ حتی نحوۀ مشارکت در سود و ضرر. آن را روز جمعه تنظیم نمودیم و شنبه در یک دفتر اسناد رسمی به ثبت رساندیم. برای اینکه هر دو متعهد باشیم به اینکه رابطۀ دوستی و رفاقت ما، خللی در کار حرفه ای ایجاد نکند. تا آخرین روز هم به این قرارداد پایبند بودیم.
    افتتاح حساب بانکی و کارت مشترک با سهم 50% در برداشت: یکی از بندهای مهم قرارداد بین ما، افتتاح حساب بانکی مشترک بود که در اطلاع رسانی به تمام مشتریان اعلام می کردیم که مبلغ را به آن بریزند و قابل رؤیت توسط هردوی ما بود. هیچگاه اختلاف مالی نخوردیم؛ در کنار اعتماد به هم، این اقدام را هم انجام دادیم تا به اصطلاح: دلمان قرص باشد!
    ثبت اطلاعات مشتریان در نرم افزار: مشتریان و ربط و رابطۀ آنها را با جزئیات ثبت می کردیم و در تقسیم سود ماهیانه، ذره ای اجحاف نمی‌شد؛ چه به هر دوی ما و چه به بازاریاب های جزء. سیستم کاملاً شفاف بود و روشن.
    کنترل خودکار: سیستم گردش پول کارت مشترک، ماه به ماه با اطلاعات گردش مالی مشتریان چک و تسویه می شد؛ ریالی نبود که بالا و پایین بشود و ابهامی را در تقسیم سود به وجود بیاورد.
    تصمیم مشترک در هزینه ها: تمامی هزینه ها را با توافق انجام می‌دادیم؛ برهه ای نیاز شد تعداد زیادی بستۀ کاغذ به یک شهر غربی ارسال بشود؛ حتی روی نحوۀ ارسالش با هم گفتگو و توافق کردیم. اینطوری کنترل هزینه ها به باکیفیت ترین شکل ممکن صورت می‌گرفت.

    من باز هم روی رسمی کردن رابطۀ کاری تأکید می‌کنم؛ حتی اگر با همسر خود باشید! وقتی رابطۀ کاری رسمی نشود و نوشته نگردد، یک جای کار می‌لنگد؛ یعنی افراد آن را جدی نمی گیرند و همیشه فضا برای ایجاد اختلاف وجود دارد.

    مکتوب کردن فرآیندهای یک کسب و کار و یا هر فعالیت اقتصادی که به رؤیت و امضای ذینفعان رسیده باشد، به اعتقاد من جزء سنگ بناهای مهم این فعالیت هاست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .