Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شبکه های اجتماعی تخصصی


شبکه های اجتماعی تخصصی

یکی از مفاهیم تخصصی مدیریت رسانه که درباره شبکه های اجتماعی کاربرد دارد، همگرایی و واگرایی است.

همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) می‌توانند مصداق‌های متنوعی داشته باشند.

بنابراین اجازه بدهید ابتدا بگوییم که منظور ما از همگرایی و واگرایی در این بحث چیست.

شبکه های اجتماعی (و به شکل کلی‌تر: پلتفرم های اجتماعی) معمولاً در آغاز راه‌اندازی و مراحل اولیه‌ی رشد خود، به دنبال وجه تمایز هستند.

توییتر زیرساخت خود را بر جمله‌های کوتاه بنا می‌کند و از این نظر با فیس بوک که متن و عکس و لینک در آن وزن بالایی دارد متفاوت است.

اینستاگرام تأکید خود را بر روی عکس قرار می‌دهد و هشتگ و متن (کپشن) در اولویت‌های بعدی آن قرار می‌گیرند.

یوتیوب، محور اصلی محتوای خود را بر کلیپ های ویدئویی قرار می‌دهد و به این ترتیب، هر کدام می‌کوشند نقطه‌ی تمرکز و تمایز متفاوتی داشته باشند.

اما پس از این‌که مراحل اولیه‌ی رشد طی شد و پایگاه مشتریان شکل گرفت، هر یک از شبکه های اجتماعی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های شبکه های دیگر نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند قابلیت‌های مشابهی را در ساختار خود تعبیه کنند.

اینستاگرام به تقلید از اسنپ چت، استوری را ایجاد کرد و توییتر امکان انتشار عکس را گسترش داد. یوتیوب به تدریج فضا برای انتشار پادکست را هم باز کرد و Vero سعی کرد ویژگی‌های چند شبکه اجتماعی دیگر را در کنار هم قرار دهد.

این وضعیت همان چیزی است که از آن به عنوان Convergence یا هم‌گرایی یاد می‌شود.

در مقابل، یک استراتژی دیگر هم وجود دارد و آن، فاصله گرفتن از دیگران و واگرایی است. به این معنا که یک شبکه اجتماعی به جای تلاش برای جلب نظر مخاطبان شبکه های دیگر، بکوشد جامعه‌ی مخاطبان خود را دقیق‌تر و مشخص‌تر تعریف کند.

مثلاً Goodreads هرگز تلاش نکرده‌ است مخاطبان شبکه های دیگر را جذب کند و مشغول توسعه‌ی یک شبکه اجتماعی از کتابخوان‌ها و علاقه‌مندان به کتاب است.

Allrecipies فقط بر روی دستورالعمل‌های پخت غذا و آشپزی و دسر  متمرکز شده و شبکه اجتماعی علاقه‌مندان به خوردنی‌ها را شکل داده است.

GitHub شبکه اجتماعی برنامه نویسان شده و طراحی و ساختارش هم نشان می‌دهد که رویای نزدیک شدن به شبکه های اجتماعی عمومی را در سر ندارد.

Wayn علاقه‌مندان به سفر را به یکدیگر متصل می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط مختلف را بهتر به یکدیگر معرفی کنند و بشناسانند.

این نوع شبکه های اجتماعی اصطلاحاً Niche Social Networks نامیده می‌شوند.

ما در فارسی معمولاً از شبکه های اجتماعی تخصصی برای توصیف آن‌ها استفاده می‌کنیم. اگر چه در این‌جا تخصص به معنای دانش تخصصی نیست. بلکه به این معنا است که یک شبکه، به گروه مشخص و محدودی از کاربران با علاقه‌ی مشخص اختصاص دارد.

انواع شبکه های اجتماعی تخصصی با ذکر مثال

در میان علاقه‌مندان به شبکه های اجتماعی و دنیای دیجیتال، دیدگاه‌های متفاوتی درباره‌ی همگرایی و واگرایی وجود دارد.

  • هم‌گرایی: عده‌ای بر این باورند که روند عمومی به سمت هم‌گرا شدن شبکه های اجتماعی است و نمی‌توان کاربران را در شبکه های متعدد فعال نگه داشت. حتی اگر هم شبکه های دیگر باقی بمانند، سهم زیادی از ذهن و زمان کاربران به شبکه های عمومی اختصاص خواهد یافت.
  • واگرایی: گروه دیگری بر این باورند که اتفاقاً دوره‌ی شبکه های اجتماعی عمومی به پایان می‌رسد و به تدریج، کاربران از زندگی در فضای عمومی خسته می‌شوند و هر یک، فضای اختصاصی مورد علاقه‌ی خود را جستجو می‌کنند. بنابراین شبکه های اجتماعی عمومی برای هر کاربر به تدریج جای خود را به چند شبکه اجتماعی تخصصی می‌دهند.
  • ترکیب: طبیعتاً همیشه می‌توانید عده‌ای را پیدا کنید که معتقدند مسیر میانه‌ای هم وجود دارد. این افراد بر این باور هستند که حتی در بلندمدت، هیچ‌یک دو نوع شبکه اجتماعی عمومی و تخصصی به نفع دیگری حذف نخواهند شد. آن‌ها به نیازهای متفاوتی پاسخ می‌دهند و هر دو نیاز هم قرار نیست از بین برود یا کم‌رنگ شود.

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

به کدامیک از این سه دسته نزدیک‌تر هستید؟

در میان شبکه های اجتماعی تخصصی، کدام را می‌شناسید؟ از کدام استفاده کرده‌اید و می‌کنید؟

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهدی مجیدزاده ، حسین ، محسن سعیدی پور ، محمد میلادی ، دریا نویدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شبکه های اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه شبکه های اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۷ نظر برای شبکه های اجتماعی تخصصی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    * به نظر من هر دو شبکه اجتماعی عمومی و تخصصی میتوانند هر یک، به نوبه ی خود مفید و جذاب باشند، اگر ما با هدف و برنامه ی مشخصی از اونها استفاده کنیم.
    در هر زمان، ممکن است «منِ نوعی» به هر کدام از اینها بیشتر تمایل داشته باشم یا نیازهای من را بسته به شرایط و زمان ای که در آن قرار دارم، بهتر و بیشتر برآورده کنند.
    * اگر چه خودم مدتی است که در شبکه های اجتماعی عمومی، فعالیت و حضور چندانی ندارم، و شاید حتی میشه گفت بسیار به ندرت؛ اما به طور کلی من به دسته ی ترکیب نزدیکترم و به نظر من هر دو دسته شبکه اجتماعی عمومی و تخصصی، میتوانند جذاب و مورد استفاده توسط انسانها باشند. و واقعاً من هم به این معتقدم که هر کدام می توانند به نیازهای متفاوتی در انسانها پاسخ بدهند.
    مهم این هست که در هر زمان و در هر موقعیت، از هدفها و تمایلات مان در استفاده از آنها آگاه باشیم و بی هدف و سرگردان و تنها با اتلاف وقت، در آنها حضور پیدا نکنیم.
    * در میان شبکه های اجتماعی تخصصی، به غیر از GoodReads که در گذشته بیشتر ازش استفاده میکردم، مورد دیگری که در حال حاضر گاهی از اون استفاده میکنم: مدیوم (Medium) هست که میشه گفت یک پلتفرم وبلاگ نویسی است و افرادی را که علاقمندند از طریق نوشتن، تجربیاتشون را با هم به اشتراک بذارن، از تمام نقاط دنیا در این شبکه اجتماعی تخصصی، گرد هم می آورد.
    - در ضمن، فکر میکنم و به نظرم میرسه که اگر بخواهیم از این منظر - و وقتی به ارتباط افقی متممی ها با یکدیگر در متمم فکر میکنیم - نگاه کنیم؛ متمم هم یک شبکه اجتماعی تخصصی هست که افرادی را که به بالابردن دانش و توسعه مهارت هاشون علاقمند هستند، دور هم گرد آورده است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .