Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


راه اندازی کسب و کار | چه زمانی کسب و کار خود را شروع کنم؟


راه اندازی کسب و کار جدید | چه زمانی برای شروع کسب و کار مناسب است؟

وقتی از راه اندازی کسب و کار صحبت می‌کنیم، دو سوال کلیدی پیش روی‌مان قرار می‌گیرد:

(۱) آیا من ویژگی‌های یک کارآفرین را دارم؟

(۲) اگر این ویژگی‌ها را دارم، چه زمانی برای شروع کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار خودم مناسب است؟

در مجموعه درس‌های #ویژگی‌های کارآفرینان کمی درباره‌ی پاسخ پرسش اول صحبت کردیم. اکنون زمان خوبی است که به پرسش دوم بپردازیم.

درباره‌ی زمان مناسب برای راه اندازی کسب و کار اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد. بعضی معتقدند که باید بسیار زود شروع کنید و هر یک روز که این کار را عقب بیندازید، بر حسرت آینده‌ی شما هم افزوده خواهد شد.

این افراد معمولاً کارآفرین‌های آمریکایی و به‌طور خاص، کارآفرین‌های مشهور سیلیکون‌ولی را مثال می‌زنند که با رها کردن درس و دانشگاه، به سراغ راه‌اندازی کسب و کار خود رفته‌اند.

در مقابل، عده‌ی دیگری معتقدند که تا چند سال کارمندی نکرده باشید، نمی‌توانید کارآفرین خوبی باشید. این افراد هم، مثال‌های خودشان را دارند و معمولاً گروهی از کارآفرینان ایرانی را مثال می‌زنند که سال‌ها با کارمندی و حتی کارگری گذرانده‌اند و سپس به سراغ راه انداختن کسب و کار خود رفته‌اند.

در این میان، به‌نظر می‌رسد که پاسخ این پرسش، برای همه یکسان نیست. یعنی نباید به شکل عمومی و مطلق به آن پاسخ داد و درباره‌ی این موضوع، حکم صادر کرد.

چه بسا پاسخ این سوال برای دو نفر که هم‌سن و سال هستند و کسب‌و‌کار مشابهی را هم در ذهن دارند، متفاوت باشد و باید به یک نفر توصیه کنیم که بشتابد و به دیگری بگوییم که فعلاً دست نگه دارد.

در ادامه‌ی این درس می‌کوشیم پاسخ کامل‌تر این پرسش را با الهام از کتاب چالشهای کارآفرینی مرور و بررسی کنیم.

روش‌مان در درس حاضر این خواهد بود که ابتدا می‌گوییم «شاید باید بیشتر صبر کنید» و در ادامه توضیح می‌دهیم که «شاید باید بشتابید.»

شما در نهایت باید نکات و عوامل مطرح‌شده را کنار هم بگذارید و نتیجه بگیرید که کدام گزینه، با شرایط و وضعیت‌تان هم‌خوانی بیشتری دارد.

شاید باید بیشتر صبر کنید…

مهم‌ترین دستاورد صبر کردن این است که می‌تواند به تجمیع منابع کمک کند. باید با خودتان فکر کنید و ببینید چقدر برایتان می‌ارزد که بیشتر صبر کنید تا منابع بیشتری را انباشته کنید. اجازه بدهید برخی از این منابع را بررسی کنیم:

منابع مالی

هر نوع فعالیت کارآفرینانه به پول و منابع مالی نیاز دارد. درست است که در نهایت، بخشی از این منابع از طریق وام‌ گرفتن یا جذب سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران تأمین می‌شود، اما به هر حال باید «چیزی» وجود داشته باشد تا بتوان برای جذب سرمایه اقدام کرد.

به همین علت، یکی از سوال‌هایی که باید در ابتدای مسیر کارآفرینی از خودتان بپرسید این است که: آیا منابع مالی من برای شروع کسب و کار و اداره‌ی چند ماه اول آن کافی است؟

اگر با عقب انداختن راه‌اندازی کسب‌و‌کار (در حد چند ماه یا شاید یکی دو سال) می‌توانید آورده‌ی نقدی بیشتری داشته باشید، شاید بهتر است این گزینه را مد نظر قرار دهید.

البته استثنا همیشه وجود دارد. مثلاً ممکن است فردی را بشناسید که به شما بگوید حاضر است از نقطه‌ی صفر با شما شریک شود و کل آورده را تأمین کند. در این صورت احتمالاً انباشت منابع مالی برایتان کم‌اهمیت‌تر خواهد شد.

اما باز هم باید به‌خاطر بسپارید که وقتی کسی با دست خالی و فقط یک ایده وارد شراکت می‌شود، قدرت چانه‌زنی‌اش در تمام طول مسیر، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۳۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۴۱ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

چه تجربه‌های دیگری دارید که بشود به این موارد افزود؟

اگر کارآفرین هستید، آیا زمان ورود به دنیای کارآفرینی را درست انتخاب کردید؟ یا بعداً آموختید که باید زودتر یا دیرتر اقدام می‌کردید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۹ نظر برای راه اندازی کسب و کار | چه زمانی کسب و کار خود را شروع کنم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا فرجی

    به نظر میاد این هم از آن دسته ی معروف بحث ادامه دادن یا رها کردن باشد.

    یادمه یه بار یه جمله ای می خوندم که یادم نیست از چه کسی بود که می گفت : «گاهی باید دوید گاهی باید ایستاد و امان از آن زمانی که جای این دو عوض شود و جایی که باید بدوی بایستی و جایی که باید بایستی به دویدن ادامه دهی...»

    این خیلی سخت هست که زمان یک اتفاق رو ما تشخیص بدیم و این مواردی که گفته شده بسیار کمک کننده خواهد بود با اغماز میشه این موارد رو هم اضافه کرد:

    - اگر احساس می کنیم که  شروع اجرای ایده ی ما تاریخ انقضا دارد باید کمی شتاب کرد.( چون دیر یا زود ممکن است ما مزیت پیشتاز بودن اون کار رو به دیگران واگذار کنیم.

    -اگر افرادی را در نزدیکی مان می شناسیم که با شرایط مشابه ما وارد کارآفرینی شده اند و شکست یا پیروزی را تجربه کرده اند، شاید بهتر باشه که پای صحبت هاشون بشینیم و با صبر از تجربه هاشون برای بهانه ای برای اندیشه مجدد استفاده کنیم.

    -اگر تجربه ی باخت-شکست- در کارهای قبلی خودمان را داریم شاید بد نباشد که کمی صبر کنیم و با تحلیل گذشته خودمان با شناخت بهتری از خودمان وارد کار آفرینی شویم.

    - مهم تر از همه ی این ها اگر شناخت نسبتا جامعی از خودمان و اهداف و آرزو هایمان نداریم شاید بهتر است صبر کنیم خودمان را کمی بیشتر بشناسیم و بعد وارد بازی بعدی زندگی مان شویم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .