Menu
فایل صوتی آموزشی ۶۰ نکته در مذاکره

مجموعه ای از نکات کاربردی مذاکره که می‌توانند کیفیت مذاکره های ما را بهبود داده و دستاوردهای ما را افزایش دهند




توافق بین نویسنده و خواننده در نوشته های غیرداستانی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۳۹۳۳
پیش نیاز مطالعه درسِ ساختار نوشته های غیر داستانی از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند مفهوم توافق بین نویسنده و خواننده را توضیح دهند و بگویند چرا این توافق اهمیت دارد.
  • توضیح دهند که چه انگیزه‌هایی باعث می‌شود نویسنده از توافقی که بین خود و خواننده‌اش دارد خارج شود و فاصله بگیرد.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
قرارداد نانوشته بین نویسنده و خواننده

این فیلم، بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است.

این داستان، روایت زندگی بوعلی‌سیناست.

سفرنامه مارکوپولو و سفرنامه ابن بطوطه از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی درباره زندگی اجتماعیِ کهن هستند.

برخی از بهترین بیوگرافی‌های مدرن را والتر آیزاکسون نوشته است. زندگی نامه استیو جابز او در ایران به صورت گسترده مورد استقبال قرار گرفت.

ویژگی مشترک همه‌ی این آثار در چیست؟

همه‌ی آن‌ها زیرمجموعه‌ی آثار غیرداستانی یا غیرتخیلی یا non-fiction قرار می‌گیرند.

اجازه بدهید تأکید کنیم که حتی وقتی زندگی نامه استیو جابز یا سفرنامه مارکوپولو را می‌خوانیم،‌ با یک گزارش مواجه هستیم و نه یک داستان.

تمام نوشته‌های غیرداستانی، خواه یک مقاله علمی باشند و خواه گزارشی از یک زندگی، در یک ویژگی مهم مشترک هستند: آن‌ها قرار است واقعیت را روایت کنند.

شما دوست ندارید زندگی نامه یک کارآفرین ایرانی یا غیرایرانی را بخوانید و بعدها بفهمید یکی از شخصیت‌های آن زندگی‌نامه یا یکی از رویدادهای آن زندگی‌نامه، کاملاً‌ تخیلی بوده است.

حتی اگر نویسنده به شما بگوید که انگیزه‌اش از اضافه کردن این حاشیه‌ها جذاب‌تر کردن داستان باشد، احتمالاً او را نخواهید بخشید.

به همین علت، در معرفی بسیاری از داستان‌ها می‌بینیم که نویسنده تأکید کرده: با الهام از یک داستان واقعی.

همین که بحث الهام گرفتن مطرح می‌شود، متوجه می‌شویم که قرار نیست با یک نوشته‌ی غیر داستانی یا Non-fiction روبرو باشیم.

مفهوم توافق بین نویسنده و خواننده

همچنین برای آشنایی بیشتر با متمم، می‌توانید فهرست درس‌های متمم را مرور کنید.

تمرین

آیا نمونه‌هایی از کارهای داستانی در ذهن دارید که به علت نزدیکی به سبک غیرداستانی، به عنوان اثر Non-fiction در ذهن بخشی از مردم مانده باشد؟

آیا نویسندگانی را می‌شناسید که در نوشته‌های غیرداستانی خود، توانسته باشند به خوبی روایت واقعی را با جنبه‌های داستانی بیامیزند. اما هوشمندانه مراقب باشند که توافق بین آن‌ها و نویسنده به هم نخورد و آسیب نبیند؟

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند: سید حمید رضا صحفی , فائقه خواجوی , متین , حسن پیوسته گر , محمدحسین استقلال

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن

قوانین کامنت گذاری/ چرا دیدگاه من منتشر نشده است؟

24 نکته برای توافق بین نویسنده و خواننده در نوشته های غیرداستانی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن بهجت

    نامه معروف چارلي چاپلين به دخترش تحت عنوان «برهنگی بیماری عصر ماست» كه در قالب غيرداستاني بازها بازنشر شده است، داستاني زاييده تخيل آقاي فرج اله صبا يكي از هموطنان روزنامه نگار ماست.

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .