Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تعریف ترول چیست؟ نیمه تاریک شبکه های اجتماعی


ترول چیست؟ نیمه سیاه شبکه های اجتماعی

ترول برای خواننده ایرانی، ناآشنا نیست.

ترول ها در ایران، بیش از هر چیز، در فضای فیس بوک، فراگیر شدند و پس از آن هم، اگر چه نه با شدت قبل، اما به زندگی خود در فضای #شبکه های اجتماعی ایرانی ادامه دادند.

اما جالب اینجاست که اگر بخواهیم با توجه به کاربردهای ترول در شبکه های اجتماعی ایرانی، در مورد مفهوم ترول و ترولیسم قضاوت کنیم، احتمالاً از معنای واقعی آن بسیار دور خواهیم شد.

در این درس و درس‌های آتی تحت عنوان نیمه سیاه شبکه های اجتماعی می‌خواهیم به این سوال بپردازیم که تعریف ترول چیست و مواجهه مناسب با ترول‌ها چگونه است؟

تعریف ترول چیست و با ترولها چگونه رفتار کنیم

تاریخچه نام ترول، به افسانه های اسکاندیناوی بازمی‌گردد. غول‌های کوتوله‌ی زشتی که در غارها زندگی می‌کردند و معمولاً در تاریکی بیرون می‌آمدند و مزاحم مسافران و رهگذران می‌شدند.

حکایت‌ها و افسانه های زیادی در مورد ترول‌ها وجود دارد و با وجود تفاوت‌ها و تنوع آنها، این ویژگی حضور در تاریکی و ایجاد مزاحمت برای دیگران تقریباً در همه‌ی آنها مشترک است.

البته معنای دیگری هم برای واژه ترول – که از سالهای ۱۹۸۰ در فضای وب به کار می‌رود – وجود داردو آن، شیوه‌ای از ماهی گیری است که قایق در حال حرکت،‌ با استفاده از طعمه، ماهیان را گرفتار خود کرده و صید می‌کند (منبع: Internet Trolls در ویکی پدیا).

به هر حال، تعریف ترول در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تعریفی ساده و قابل درک است:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهدی شایسته فر ، عادله جعفری ، مصطفی هادیان ، ماندانا مولایی ، فرید آقاجانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سبک زندگی دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سبک زندگی دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۰۹ نظر برای تعریف ترول چیست؟ نیمه تاریک شبکه های اجتماعی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    واقعیت این است که من در مورد این بحث (البته نه به این نام، چون تا امروز نمی‌دانستم که معنای ترول چیست) بارها در رسانه‌های عمومی و خصوصی صحبت کرده‌ام.

    اما به خاطر اینکه اگر تمرین انجام ندهم، دسترسی به درس‌های بعدی نخواهم داشت، مجبورم وقت‌تان را بگیرم:

    من زمانی یک صفحه‌ی 20K در فیس بوک داشتم و مدتی هم یک صفحه‌ی 40K در اینستاگرام داشتم و به خاطر باز بودن هر دو صفحه، عملاً تجربه‌‌هایی از این جنس را داشته‌ام.

    در فیس بوک، معمولاً به ندرت کامنت‌ها را می‌خواندم و عملاً از آن به عنوان یک رسانه‌ی یک طرفه استفاده می‌کردم. به همین دلیل، خیلی با ترول و ترولیسم مواجه نشدم. یا به عبارت بهتر، اگر هم مواجه شده‌ام، متوجه نشده‌ام!

    اما در اینستاگرام که مدتی تعامل بیشتری با دیگران داشتم، ترول‌ها را به شکل‌های مختلف تجربه کردم.

    امروز در جستجوی اینترنتی دیدم که واقعاً هم دسته‌بندی‌های گسترده‌ای از ترول‌ها وجود دارد و آنها را بر اساس رفتار، انگیزه‌ها، رفتارهای منظم و یا نامنظم و ...، طبقه بندی می‌کنند.

    فکر می‌کنم اولین بار که ترول را به معنای جدی تجربه کردم، بعد از ده یا بیست پست اینستاگرام بود که بین آنها تصویر چند هدیه که از دوستانم گرفته بودم هم موجود بود (روی بسیاری از این هدیه‌ها، نام خودم هم بود). کسی کامنت گذاشته بود که: نشانه‌های خود شیفتگی جدی در شما دیده می‌شود. حتماً به روانکاو مراجعه کنید.

    آن زمان، معمولاً با ترول‌ها وارد بحث می‌شدم که بعداً فهمیدم رفتار اشتباهی بوده.

    امروز فکر می‌کنم که:

    ما با بحث کردن با کسی که حرف یا عقیده یا نظرش را قبول نداریم یا او را شایسته‌ی اظهار نظر نمی‌دانیم، به او رسمیت می‌دهیم.

    طی ماه‌های آخر اینستاگرام، به شیوه‌ی فیس بوک برگشتم و دیگر کامنت‌ها را نخواندم.

    اما در کل دو نکته را یاد گرفتم:

    اول اینکه - کسی که در فضاهای عمومی مجازی حاضر می‌شود، همیشه باید از قبل یک Troll Policy‌ داشته باشد. وقتی خشمگین می‌شویم یا هیجان زده می‌شویم، قطعاً بهترین تصمیم را نمی‌گیریم.

    من از قبل باید بدانم که آیا تمایل به Block کردن دیگران دارم؟ آیا معتقدم که حق دارم هر کامنتی را پاک کنم؟ یا ترجیح می‌دهم که هیچ کامنتی پاک نشود؟ آیا می‌خواهم پاسخ ترول‌ها را بدهم؟ آیا می‌خواهم پاسخ دوستانم را بدهم و به نظرات آنها بی‌توجهی کنم؟ و ...

    مستقل از اینکه چه گزینه‌ یا گزینه‌هایی را انتخاب کنیم، به نظرم تصمیم قبلی در مورد آنها، می‌تواند خطای رفتاری ما را کم کند.

    دومین چیزی که یاد گرفتم این بود که: حجم و شدت ترولینگ در فضاهای مجازی، تا حد زیادی به موضوع Anonymity (ناشناس بودن) هم بستگی دارد. قبلاً در فضاهای فیزیکی، تجربه کرده بودم که بسیاری از کسانی که به صورت ناشناس، منتقد و مخالف هستند، در مواجهه‌ی رو در رو، رفتارهایی بسیار متین و موقر بروز می‌دهند.

    این را در رانندگی ما هم می‌توان دید. چون خودرو مانند  لباسی است که بر تن می‌کنیم و دیده نمی‌شویم، رفتارمان در قبال خودرو کناری، کاملاً با رفتاری که با فرد کناری (مثلاً هنگام عبور از درب یک سالن) داریم تفاوت دارد.

    در فضاهای مجازی هم، هر جایی که افراد یکدیگر را بهتر و بیشتر بشناسند، فضای ترولینگ کمرنگ تر می‌شود.

    مثلاً من در متمم، وقتی می‌دانم که تک تک دوستان را می‌شناسم و سالها اینجا یکدیگر را می‌بینیم و عملاً با هم دراین کلاس‌ها، همراه و همسایه هستیم و هویت جعلی هم نمی‌شود داشت و هر پروفایل، سالها قدمت و سابقه پیدا می‌کند (حتی اگر به نام مستعار باشد)، دقت بسیار بیشتری در نگارش و گفتگو با دیگران دارم و یا لااقل، مسئولیت حرف هایی را که می‌زنم می‌‍پذیرم.

    شاید یکی از دلایل اینکه ترولینگ در اینستاگرام بیشتر از فیس بوک بود و هست (لااقل در ایران) این است که پروفایل سازی در اینستاگرام سریع‌تر و ساده‌تر از فیس بوک است و محدودیت‌های کمتری دارد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .